Alfa Romeo 159 zadebiutowała na rynku w 2005 roku, zastępując model 156. Zgodnie z tradycją jako pierwsza do sprzedaży trafiła wersja sedan. Kombi (Sportwagon) pojawiło się z niespełna rocznym opóźnieniem.

Samochód seryjnie był bardzo bogato wyposażony. Wszystkie wersje miały: klimatyzację manualną, 7 poduszek powietrznych (przednie, boczne, kurtynowe oraz kolanową dla kierowcy), wspomaganie kierownicy, układy ABS, ASR, VCR, EBD, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, elektryczne przednie szyby i radio CD. Podstawowe poziomy wyposażenia dodatkowego to: Impression, Progression. W opcji znalazła się nawet trójstrefowa klimatyzacja. W 2006 r. gamę nadwoziową uzupełniły kombi, coupé (Brera) i jego wersja z otwieranym dachem Spider.

W 2007 r. producent odświeżył model, wprowadzając nowy wzór kierownicy, zaproponował także nabywcom sportowy pakiet „ti”.

W 2008 r. samochód przeszedł lifting – o ile oczywiście można tak powiedzieć – ponieważ z zewnątrz jest praktycznie niezauważalny. Producent zredukował masę samochodu o niespełna 50 kg. Pojawiły się nowe rodzaje tapicerek, nowe, ciemniejsze wykończenie konsoli centralnej, zmieniono menu nawigacji. Ciekawostką jest zmiana działania przycisku start/stop – wcześniej trzeba go było przytrzymywać aż do uruchomienia silnika, od 2008 r. wystarczy go nacisnąć raz i automatyka uruchomi silnik. Przy okazji ostatniego liftingu producent wprowadził nowe oznaczenia wersji wyposażenia: są to Sport, Sport Comfort, Sport Plus oraz Sport Plus ti.
Jedyną prawdziwą serią limitowaną była wyprodukowana w liczbie 250 sztuk seria Limited Edition. Nie cieszy się jednak zainteresowaniem, ponieważ wizualnie wygląda jak „ti”. Najwyższe ceny na rynku wtórnym utrzymują modele Spider oraz Brera. Spider staje się wręcz autem kolekcjonerskim – zadbane egzemplarze nie tracą już na wartości.

W grupie zwykłych modeli 159 najwyższe notowania mają odmiany „ti”. Jeśli chodzi o wersje silnikowe najwyżej oceniane są odmiany 1.9 JTDm 150 KM oraz 2.0 JTDm. Wersja 1.9 JTDm 120 KM z racji niewielkiej mocy jest wyraźnie tańsza od pozostałych diesli.

Pełen opis tego modelu do pobrania poniżej.

Alfa Romeo 159 – auto-tip