To bez wątpienia jeden z najbardziej udanych modeli Forda ostatnich lat. Mondeo Mk4 jest ładne, przestronne, świetnie się prowadzi, a na dodatek w gamie silnikowej każdy znajdzie coś dla siebie.

Ford Mondeo cieszy się w Polsce olbrzymią popularnością. Prezentowana generacja jest powszechnie oznaczana jako Mk4, ale nie jest to zbyt precyzyjne i wskazuje na sporą niekonsekwencję w oznaczeniu kolejnych wydań tego modelu.

Większość uważa tak:
Mk1 – 93-96, Mk2 – 96-01
Mk3 – 01-07, Mk4 – 07-14
Mk5 – od 14 do teraz.

Taki system został przyjęty na większości portali ogłoszeniowych, ale nie jest precyzyjny, bo przecież w 1996 r. był tylko lifting Mk1. A jeśli lifting jest pretekstem do wprowadzenia kolejnego oznaczenia, to czemu pomija się liftingi z 2004 i 2010 roku?

W takim wypadku:
Mk1 – 93-96, Mk2 – 96-01
Mk3 – 01-04, Mk4 – 05-07
Mk5 – 07-10, Mk6–10-14
Mk7 – od 14 do teraz
Ale nikt przecież tak nie podaje.

Jeśli wyróżnimy kolejne modele – mamy tylko cztery generacje: 93-01, 01-07, 07-14, od 14 do teraz.
Jak widać – jest wiele możliwych wersji. Lepiej podawać zatem rok modelowy.

Sytuacja rynkowa

Ogłoszenia są zdominowane przez samochody sprzedawane po flotach. Z tego względu najpopularniejsze kolory to granatowy, biały i srebrny.
Najtańsze egzemplarze kosztują ok. 20 tys. zł, ale to zazwyczaj wyeksploatowane wersje 1.8 TDCi z pięciobiegową skrzynią. Za dobrego diesla 2.0 TDCi trzeba zapłacić przynajmniej 25 tys. zł. Dobrze wyposażone auta po liftingu od prywatnych użytkowników to wydatek minimum 30 tys. zł.

Wyposażenie

O ile do jakości wykończenia podstawowych wersji można mieć wiele uwag, już podstawowy poziom (Ambiente) ma 7 poduszek powietrznych, ABS, EBD, ESP, TCS. Seryjna jest także klimatyzacja (manualna, jednostrefowa) i elektryczne sterowanie szyb w drzwiach przednich. Kolejne poziomy to Trend, (skórzana kierownica, klimatyzacja automatyczna), Ghia oraz Ghia X. Na rynku można także spotkać odmiany Titanium, Titanium X oraz pakiety dealerskie – SilverX, GoldX.

Trzy wersje, dwie deski

Najpopularniejsze w Polsce wersje to liftback i kombi. Gamę uzupełnia sedan, ale w ogłoszeniach pojawia się bardzo rzadko i z racji ograniczonej funkcjonalności nie jest specjalnie poszukiwany.
Mondeo było produkowane w dwóch odmianach, różniących się zestawem wskaźników. W pierwszym przypadku były to klasyczne zegary. W drugim – połączenie zegarów i wyświetlacza LCD (Convers+). Niestety, był to bardziej gadżet niż funkcjonalny element. Liczba podawanych przez niego informacji jest stosunkowo ograniczona.
Pierwszy lifting miał miejsce w 2010 roku. Auto otrzymało nową atrapę chłodnicy, paski LED do jazdy dziennej (lub czarne miejsca na te światła), nowe zderzaki oraz nowe wykończenie konsoli centralnej. Tuż przed końcem produkcji ponownie zmodernizowano zderzaki i światła.

Pełna gama silników

W ogłoszeniach dominują wersje wysokoprężne. Najtańszą z nich jest odmiana 1.8 TDCi, najbardziej polecaną –model 2.0 TDCi. Uzupełnieniem gamy był wprowadzony po liftingu silnik 1.6 TDCi. Rolę flagowego diesla pełni silnik 2.2 TDCi. W gamie benzynowej najpopularniejsze silniki to wolnossąca dwulitrówka oraz wolnossący 1.6.
O ile w poprzedniej generacji znalazło się miejsce dla sportowego modelu ST 220, o tyle w przypadku MK4 producent nie stworzył już takiej odmiany. Osoby, które oczekują dobrych osiągów, mogą sięgnąć po wersję z silnikiem turbodoładowanym 2.5, zaprojektowanym przez Volvo. Dobre osiągi ma także wprowadzony po liftingu silnik 2.0 Ecoboost, który jest już konstrukcją Forda. Równolegle z nim w ofercie debiutował silnik 1.6 Ecoboost. To z kolei ukłon w stronę mody na downsizing.

Pełen opis powyższego modelu do pobrania poniżej.

Ford Mondeo – auto-tip