Dobry płyn chłodniczy zimą nie zamarza, a latem cechuje się wyższą temperaturą wrzenia niż woda. Płyn chłodniczy chroni też cały układ chłodzenia samochodu przed korozją. Dlatego ważne jest, by niezależnie od pory roku płyn w chłodnicy miał najwyższą możliwą jakość.

Najprostszy podział płynów do chłodnic to płyny na bazie glikolu etylenowego i propylenowego. Płynów takich nie wolno mieszać ze sobą, ponieważ mogą one utracić swoje parametry. W obrębie poszczególnych płynów etylenowych i propylenowych mieszanie jest dopuszczalne, chociaż nie zawsze zalecane. Trwałość płynów w układzie chłodzącym samochodu jest uzależniona od technologii, w jakiej zostały wykonane. W przypadku płynów starszej generacji zawierających krzemiany i azotany, wykonanych w tak zwanej technologii dodatków nieorganicznych (IAT), trwałość ta wynosi około 2 lat. Natomiast w przypadku płynów nowej generacji, opartych na technologii dodatków kwasów organicznych (OAT), trwałość wynosi około 5 lat. Obecnie na rynku znajdują się głównie płyny na bazie glikolu etylenowego produkowane w nowej technologii OAT bezkrzemianowej o podwyższonej trwałości. Płyny starszej generacji (IAT) o trwałości wynoszącej 2 lata zaleca się głównie do starych samochodów i samochodów zabytkowych ze względu na ich nieszkodliwość w stosunku do lutowanych elementów układów chłodniczych.

Jakość płynu powoli obniża się wraz z czasem jego użytkowania, ale może także obniżyć się gwałtownie, jeśli np. w razie znacznego wycieku ubytek zostanie uzupełniony wodą lub płynem innego rodzaju. Rozcieńczenie płynu wodą powoduje, że zmienia się jego temperatura krzepnięcia i wrzenia, co może stanowić problem w niskich oraz wysokich temperaturach. Dlatego w przypadku ubytku płynu w chłodnicy zaleca się uzupełnianie jego braku takim samym płynem lub wodą, ale tylko w przypadku, jeśli jego ubytek wynika z naturalnego odparowania, a nie z wycieku. Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli dolewaliśmy do układu wody, to przed sezonem zimowym musimy płyn wymienić lub wzmocnić go koncentratem.


Przegląd płynów do chłodnic z oferty Amtra

Mobiler Long Life (zielony i czerwony)
Nowoczesny bezkrzemianowy płyn do chłodnic aluminiowych wykonany w technologii OAT. Dzięki temu może być używany nawet przez 5 lat bez ryzyka wytrącenia się osadów szkodliwych dla układu chłodniczego. Występuje w formie gotowej do użycia oraz w postaci koncentratu.

MA Professional (niebieski i czerwony)
To również nowoczesny bezkrzemianowy płyn do chłodnic aluminiowych, parametrami zbliżony do płynów Mobiler, który może być używany nawet przez 5 lat bez ryzyka wytrącenia się z niego osadów szkodliwych dla układu chłodniczego. Występuje w formie płynu gotowego do użycia oraz w postaci koncentratu.


Jak sprawdzić temperaturę krzepnięcia płynu?

Najprościej jest poprosić o zbadanie temperatury krzepnięcia w warsztacie. Samodzielnie można to zrobić poprzez pobranie małej ilości płynu ze zbiornika wyrównawczego i włożenie jej do zamrażarki lub za pomocą specjalnego testera. Trzeba jednak mieć świadomość, że jeśli płyn w naszym układzie jest mieszaniną płynów wyprodukowanych na różnych bazach, pomiar będzie dalece nieprecyzyjny. Temperaturę krzepnięcia mieszaniny różnych płynów do chłodnic można precyzyjnie określić jedynie w laboratorium, co jest bardzo kosztowne i zazwyczaj nie opłaca się – lepiej wymienić cały płyn.

Czy różne płyny do chłodnic są mieszalne?

Tak, ale najlepiej, gdy są to płyny wyprodukowane w tej samej technologii i zawierają ten sam zestaw dodatków antykorozyjnych. Płyny z oferty Amtra – Moje Auto Mobiler Long Life oraz MA Professional – są ze sobą mieszalne. Nie zaleca się jednak mieszania ich z płynami innych producentów.

Kiedy należy wymienić płyn w chłodnicy?

Płyn należy wymienić po okresie użytkowania wskazanym przez jego producenta, a także po zmieszaniu go z płynem innego rodzaju lub jeżeli z powodu wycieku został w znacznej ilości uzupełniony wodą.

Co oznacza kolor płynu?

W zasadzie nie ma jednego, obowiązującego wszystkich producentów standardu barwienia płynów do chłodnic. Większość właścicieli aut kupuje na dolewki płyn o tym samym kolorze, który mają już w chłodnicy. Nie daje to jednak gwarancji, że kupują płyn wykonany w tej samej technologii i choćby o zbliżonych właściwościach. Dlatego, jeśli kierowca nie ma wiedzy, jakim płynem ma napełnioną chłodnicę, należy sugerować mu wymianę całego płynu na nowy – jest to najbardziej pewne i na dłuższą metę najtańsze rozwiązanie.

Czy do rozcieńczenia koncentratu płynu do chłodnic konieczna jest woda destylowana?

Nowoczesne koncentraty płynów do chłodnic Moje Auto Mobiler Long Life i MA Professional można rozcieńczać zwykłą wodą z kranu. Nie ma potrzeby używania wody destylowanej czy demineralizowanej.


Wszystkie płyny z oferty Amtra – zarówno Mobile, jak i MA Professional – są ze sobą mieszalne bez względu na kolor.