Większy import i popyt na samochody używane, systematyczne powiększanie oferty o nowe produkty oraz atrakcyjne działania promocyjne przełożyły się na wzrost sprzedaży firmy AD Polska w 2016 roku. Dużym powodzeniem cieszyła się również pierwsza edycja konkursu „Supermechanik AD 2016”.

Średnia wieku parku samochodów osobowych w Polsce utrzymuje się na niezmienionym poziomie. Według różnych szacunków ponad 70% z nich ma 10 i więcej lat. Pomimo to zmienia się poziom zaawansowania technicznego pojazdów poruszających się po naszych drogach. Dziś komputer pokładowy, klimatyzacja czy turbodoładowanie silnika nie są już domeną pojazdów z wyższej półki, a naprawy takich elementów nie da się wykonać domowymi sposobami. Rośnie więc zapotrzebowanie na części zamienne, jednak ze względu na malejącą wartość rynkową tych samochodów, ich właściciele szukają relatywnie tańszych (ale odpowiedniej jakości) zamienników. Stwarza to ogromny potencjał do dalszych wzrostów aftermarketu.

Rozwój aftermarketu

– Ubiegły rok w Polsce był rekordowy pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych, ale przede wszystkim różne plany i działania rządu wpłynęły na zdecydowanie większy import i popyt samochodów używanych – mówi Dawid Cieśla, dyrektor marketingu i sprzedaży AD Polska. – Często zakup samochodu z drugiej ręki wiąże się z koniecznością dokonania jakieś naprawy bądź wymiany części. Właściciele tych samochodów stanowią główną grupę naszych klientów – dodaje.

Jakość za optymalną (w stosunku do wartości samochodu) cenę mogą zagwarantować tylko produkty renomowanych marek. To na nich bazuje oferta AD Polska, która systematycznie dostosowywana jest do potrzeb rynku. W ubiegłym roku portfolio filmy zostało powiększone – na zasadzie wyłączności w Polsce – o pióra wycieraczek Champion, filtry FRAM oraz elementy układu hamulcowego FTE. Nie inaczej będzie w 2017 roku. W ofercie pojawią się m.in.: osprzęt elektryczny, podzespoły elektroniczne, elementy jednostek napędowych, części do samochodów dostawczych oraz narzędzia i wyposażenie warsztatowe marki King Tony.

Regeneracja części zamiennych

Nie przy wszystkich awariach samochodów trzeba stosować nowe części zamienne. Niektóre elementy można z powodzeniem regenerować, co obniża nie tylko ich cenę, ale też jest działaniem proekologicznym. Ważne jest jednak, aby była to usługa świadczona profesjonalnie, z pełnowartościową gwarancją. Przykładem są regenerowane fabrycznie turbosprężarki marki Turbo’s Hoet, które w ubiegłym roku pojawiły się w portfolio firmy. Wystarczyło kilka miesięcy sprzedaży, której towarzyszy możliwość skorzystania z dedykowanej im platformy szkoleniowej, by stały się one hitem w ofercie AD Polska.

Nowe inwestycje

– Kluczowym wyzwaniem przy tak bogatej ofercie jest utrzymanie ciągłości dostaw. Obecnie dysponujemy trzema magazynami i blisko pięćdziesięcioma oddziałami w całej Polsce. Tylko w 2016 roku firma zainwestowała dodatkowe 11 mln złotych w zwiększenie stanów magazynowych. W kolejnym roku nakłady te będą jeszcze większe – mówi Dawid Cieśla.

W Polsce kluczowym kryterium wyboru warsztatu samochodowego wciąż pozostaje końcowa cena usługi. Pośrednio wpływa na nią koszt zakupu części zamiennej, dlatego też firma AD Polska wspiera swoich stałych klientów zaproszeniem do udziału w licznych promocjach czy programie lojalnościowym AD KLUB.

Nie mniejszą korzyścią ze współpracy z AD Polska  jest możliwość uczestnictwa w licznych szkoleniach, organizowanych w ramach Akademii Techniki Samochodowej we współpracy z firmą BETiS. W obecnych czasach kwalifikacje mechanika muszą być nieustannie podnoszone, i to na wielu płaszczyznach.

Współczesne konstrukcje samochodów wymagają od mechanika specjalistycznej wiedzy i umiejętności. O skali tych wyzwań przekonaliśmy się podczas organizacji pierwszej edycji konkursu „Supermechanik AD 2016”. Tym większym zaskoczeniem był dla nas wysoki poziom przygotowania uczestników. Z jednej strony utwierdziło nas to w słuszności dalszego inwestowania w szkolenia dla mechaników, z drugiej zostaliśmy zdopingowani do dalszych działań w 2017 roku.

Dawid Cieśla
dyrektor marketingu i sprzedaży AD Polska