Jednostka napędowa o pojemności 2,3 l, stosowana w takich pojazdach jak Fiat Ducato czy Iveco Daily, to silnik bardzo popularny w Europie. W przypadku wymiany układu rozrządu należy zwrócić szczególną uwagę na zastosowanie narzędzi specjalnych do zablokowania wałków rozrządu, wału korbowego oraz koła pompy paliwowej, mimo że na pasku znajdują się znaczniki ustawienia paska do znaków na zębatym kole wałka rozrządu i wału korbowego. Montaż paska bez użycia blokady wałków rozrządu może doprowadzić do przestawienia drugiego z wałków rozrządu, który jest połączony łańcuchem z wałkiem, do którego zamontowane jest koło.

Jednym z pierwszych symptomów niewłaściwego ustawienia rozrządu w przypadku montażu bez narzędzi specjalnych może być nierówna praca silnika na biegu jałowym, słyszalne odgłosy z okolicy paska rozrządu, wskazujące na nadmierne drgania paska, oraz pojawienie się w sterowniku silnika błędu związanego z niewłaściwym sygnałem czujnika wałka rozrządu.

Należy również zwrócić uwagę, że część nieprawidłowości, jakie występują w przypadku braku blokad rozrządu (tj. nadmierne drgania paska rozrządu), może wystąpić, gdy procedura napięcia rolki napinacza zostanie wykonana niewłaściwie. Głównym powodem są zmiany technologiczne dotyczące rolki napinacza i procedury napięcia. W przypadku zestawów INA napinacz ze zmodyfikowanym mimośrodem regulacyjnym o numerze referencyjnym 531 0505 10 może występować w zestawach INA KIT pod numerem referencyjnym 530 0232 09/10/30 na rynku aftermarketowym w Polsce.

Podczas wymiany układu rozrządu w silniku 2,3 JTD po zamontowaniu blokad należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj rolki napinającej zamontowanej w silniku i znajdującej się w zestawie rozrządu.
Fot. 1 pokazuje różnice wizualne.

Główną różnicą jest wygląd mimośrodu regulacyjnego. Rolka napinająca znajdująca się po lewej stronie została zastąpiona nową rolką, po prawej stronie, która występuje w zestawach INA KIT. W przypadku instrukcji wymiany rozrządu znajdujących się na www.repxpert.pl, a także w innych dokumentacjach przygotowanych do wymiany starego typu rolki napinacza, przedstawiona jest procedura napięcia mimośrodu regulacyjnego z płytą mimośrodową o trzech nacięciach. Według instrukcji właściwe napięcie paska to ustawienie napinacza tak, by znacznik znajdował się na nacięciu środkowym, co widać na rysunku nr 1.

Dlatego w przypadku nowego typu rolki napinającej, występującej w zestawach o numerach 530 0232 09, 530 0232 10 oraz 530 0232 30, należy dokładnie zapoznać się z instrukcją montażu dołączoną do zestawu, która wyjaśnia poprawną procedurę napięcia rolki napinacza nowego typu.

Procedura zawiera informacje dostosowane do nowego typu rolki napinającej i pokazuje właściwy montaż. Podczas montażu nowej rolki napinającej należy we wstępnej fazie przepiąć mimośród regulacyjny poza zakres właściwego ustawienia i dokręcić śrubę oraz dokonać 8–krotnego obrotu wału korbowego. Jednym z powodów 8-krotnego obrotu wału korbowego jest to, że koło wałka rozrządu i koło wału korbowego posiada klin, co uniemożliwia swobodne obracanie się tych kół. Dlatego podczas procedury napięcia paska rozrządu fizycznie napina się około 30% tego paska, a kilkakrotne obrócenie wału korbowego pozwala na dokonanie właściwego napięcia pozostałej części paska rozrządu. Kolejną czynnością jest właściwe ustawienie rolki napinającej, w której mimośród regulacyjny posiada jedno nacięcie, a na mimośrodzie roboczym znajduje się okrągły otwór, który po montażu ma się znajdować w wycięciu mimośrodu regulacyjnego.

Instrukcja montażu dostosowana do nowego typu rolki napinacza znajduje się w zestawie INA KIT, a także w opakowaniu z pojedynczą rolką napinacza. Można ją również znaleźć na portalu www.REPXPERT.pl i w katalogu online Schaeffler.

Rys. 1:
1) Śruba rolki napinającej.
2) Rolka napinająca.
3) Mimośród regulacyjny rolki napinającej.
4) Znacznik napięcia na mimośrodzie roboczym.

Fot. 1. Zatrzaśnięcie łożyska w docisku odbywa się po montażu skrzyni biegów.