W samochodach marki Opel (Combo, Corsa C-D, Meriva i Tigra) z silnikiem 1.3 CDTi w pewnych przypadkach dochodzi do uszkodzenia układu sprzęgłowego w krótkim czasie po jego wymianie.

Brak przeniesienia napędu po np. 3000–5000 km to sytuacja niestandardowa, gdyż nowe sprzęgło powinno służyć zdecydowanie dłużej. Zwróćmy więc uwagę, co dokładnie ulega uszkodzeniu i jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy. Po demontażu skrzyni biegów i docisku sprzęgła zauważamy, że wieloklin tarczy został całkowicie zniszczony (fot. 1). Z jakiego powodu doszło do tak szybkiego zużycia?
Analizując przypadek, zauważamy, że na powierzchni masy pierwotnej DKZ widoczne jest zarysowanie na promieniu odpowiadającym otworom montażowym docisku (fot. 2), co nie jest zjawiskiem normalnym.

Powodem tej usterki są śruby docisku, które, założone ponownie lub dokręcone niewłaściwym momentem, powodują podparcie masy wtórnej DKZ i pracę masy wtórnej wraz z tarczą pod kątem. Dzieje się tak, ponieważ odległość pomiędzy masami jest bardzo mała. Tarcza sprzęgłowa w tym rozwiązaniu posiada sztywną piastę (fot. 1). Wałek sprzęgłowy napiera na ustawianą tarczę pod kątem, powodując degradację wieloklinu, a zęby stają się coraz bardziej spiczaste. W wyniku dalszej eksploatacji dochodzi do całkowitego zniszczenia.

Dlatego w tym docisku należy zawsze montować nowe śruby, jak pokazano na instrukcji wewnątrz zestawu RepSet (ryc. 1). W sytuacji demontażu i ponownego montażu układu sprzęgłowego (np. w związku z naprawą silnika) należy zastosować się do biuletynu Service Info, dostępnego na portalu www.repxpert.pl (ryc. 2).

Niedopuszczalne jest dokręcanie kluczem pneumatycznym (co, niestety, bywa praktykowane) ze względu na brak układu samoregulacji. Moment, z jakim należy dokręcić śruby docisku, mieści się w zakresie 12–15 Nm dla M6 (w zależności od kodu silnika). Aby ukazać wagę problemu, warto dodać, że odpowiada to momentowi, z jakim dokręcamy siłownik hydrauliczny z tworzywa sztucznego do obudowy skrzyni biegów tego pojazdu!

Kolejna ważna kwestia to kontrola wałka sprzęgłowego. Stan ukazany na fotografii nr 3 jest niedopuszczalny. W takiej sytuacji założenie nowego sprzęgła błyskawicznie zakończy się usterką.

 Fot. 1. Uszkodzenie wieloklinu tarczy sprzęgłowej.


 Fot. 2. Zarysowanie masy wtórnej.


 Fot. 3. Stan wałka sprzęgłowego.


 Ryc. 1. Instrukcja wewnątrz opakowania RepSet.


 Ryc. 2. Biuletyn serwisowy Schaeffler.