Aby ocenić, czy sonda lambda pracuje prawidłowo, należy przeprowadzić pełną kontrolę wizualną oraz testy działania. Eksperci DENSO radzą, w jaki sposób na podstawie wyglądu sondy można ocenić przyczynę jej usterki.

Przystępując do analizy, należy w pierwszej kolejności sprawdzić wtyczkę i przewód w celu upewnienia się, że nie są one uszkodzone. Jakiekolwiek uszkodzenia mają negatywny wpływ na sygnał z elementu pomiarowego. Następnie należy sprawdzić, czy na korpusie sondy nie ma śladów uszkodzeń, które mogłyby wskazywać na wgniecenie lub pęknięcie wewnętrzne. Ważne jest, aby element pomiarowy sondy był nienaruszony i zapewniał prawidłowe działanie. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy wtyczka jest czysta, nienaruszona i szczelna oraz czy nie ma na niej śladów smaru, oleju lub chemikaliów. Mogą one ujemnie wpływać na sygnał wyjściowy sondy, która jest bardzo wrażliwa na zanieczyszczenia.

Stan normalny

Wygląd sondy:
Rurka ochronna elementu pomiarowego jest wolna od wszelkich zanieczyszczeń i ma kolor matowy.
Przyczyna:
Czyste spalanie w silniku, będące efektem terminowych przeglądów i konserwacji.

Zanieczyszczenie środkiem niezamarzającym

Wygląd sondy:
Ziarnisty szarobiały kolor, miejscami z zielonkawymi osadami.
Przyczyna:
Zanieczyszczenie wynikające z obecności płynu chłodzącego w cylindrach silnika.
Rozwiązanie:
Sprawdzić szczelność układu chłodzenia silnika, szczególnie uszczelkę głowicy, i w razie potrzeby naprawić.
Wymienić sondę.

Zanieczyszczenie olejem

Wygląd sondy:
Rozległe ciemnoszare/czarne osady na rurce ochronnej.
Przyczyna:
Zanieczyszczenie spowodowane nadmiernym zużyciem oleju.
Rozwiązanie:
Sprawdzić silnik pod kątem wycieków oleju lub zużycia i naprawić w razie potrzeby.
Wymienić sondę.

Zanieczyszczenie paliwem

Wygląd sondy:
Nadmierna ilość ciemnobrązowej lub czarnej sadzy.
Przyczyna:
Zanieczyszczenie spowodowane zbyt bogatą mieszanką paliwowo-powietrzną. Przyczyną może być uszkodzona grzałka sondy lub wadliwy układ paliwowy.
Rozwiązanie:
Sprawdzić układ paliwowy i wykonać pomiar składu spalin.
Sprawdzić zasilanie grzałki sondy lambda (sondy co najmniej 3-przewodowe).
Usunąć usterkę.
Wymienić sondę.

Zanieczyszczenie dodatkiem

Wygląd:
Rozległe osady czerwone lub białe.
Przyczyna:
Zanieczyszczenie z powodu stosowania szkodliwych dodatków lub nadmiernej ich ilości. Niektóre składniki dodatków do paliwa mogą zanieczyścić element pomiarowy sondy. Składniki te, spalane w silniku, wytwarzają dymy, które mogą zanieczyścić lub zapchać element pomiarowy sondy.
Rozwiązanie:
Wyczyścić silnik i układ paliwowy w celu usunięcia dodatków.
Wymienić sondę.

Zanieczyszczenie ołowiem

Wygląd:
Błyszczące, ciemnoszare osady na rurce ochronnej sondy.
Przyczyna:
Zanieczyszczenie z powodu stosowania paliwa ołowiowego. Ołów działa na platynę, która znajduje się w czujniku sondy i w katalizatorze.
Rozwiązanie:
Opróżnić zbiornik paliwa z benzyny ołowiowej i napełnić benzyną bezołowiową.
Wymienić sondę.

Po wykonaniu naprawy i wymianie zanieczyszczonej sondy lambda należy sprawdzić działanie katalizatora – zanieczyszczenie również mogło go uszkodzić, zmniejszając jego sprawność.

DENSO wyprodukowało pierwsze sztuki sond lambda w 1977 roku. Od tego czasu setki milionów sond lambda DENSO spełniły swoje zadanie, mierząc zawartość tlenu w spalinach, i uczyniły z firmy jednego z czołowych producentów sond lambda na świecie. Przemysł motoryzacyjny wciąż podwyższa standardy emisji, dlatego sondy lambda DENSO są coraz bardziej zaawansowane i wyposażone w pionierskie technologie wykrywania. Dzięki temu efektywniej wpływają na wydajność spalania paliwa i redukują emisję spalin.

Więcej informacji na temat sond lambda DENSO można znaleźć w bezpłatnym katalogu dostępnym na stronie www.denso-am.pl oraz w katalogu TecDoc.