Doświadczenie GIRLING w produkcji tarcz hamulcowych liczy ponad 50 lat. Obecnie w swojej ofercie GIRLING posiada tarcze zapewniające parametry hamowania identyczne z tymi, jakie gwarantują tarcze montowane fabrycznie przez producentów samochodów (OE).

Wszystkie partie tarcz poddawane są badaniom w zakresie parametrów materiału i precyzji geometrycznej. Na krawędzi każdej tarczy hamulcowej GIRLING, oprócz oznaczenia producenta, znajduje się także minimalna dopuszczalna grubość, wyrażona w milimetrach. Oferta tarcz GIRLING obejmuje ponad 1050 pozycji, w tym tarcze „wysokowęglowe”, co stanowi prawie 98% pokrycia zapotrzebowania rynku.

Historia

Historia motoryzacji, a w szczególności samochodu, związana jest od samego początku ze sportem i wyścigami. Konstruktorzy od zawsze konkurowali ze sobą, budując coraz szybsze samochody. Już na początku tego wyścigu zdano sobie sprawę, że samochód należy również bardzo szybko zatrzymać, a tym samym wraz z rozwojem silników następował rozwój układów hamulcowych.
Jako pierwsze powstały hamulce bębnowe i taśmowe. Krokiem milowym było opracowanie i wprowadzenie do produkcji w 1914 r. przez brytyjskiego inżyniera Malcolma Loughead’a (Lockheed’a) systemu hamulców hydraulicznych. Nieco wcześniej, bo już w 1910 roku, zdano sobie także sprawę, że zastosowanie hamulców przy wszystkich kołach pojazdu znacząco poprawi ich skuteczność.
Jak dotychczas największym osiągnięciem w dziedzinie hamulców jest opracowanie i zastosowanie w latach 50. hamulców tarczowych. Od tego czasu ta nowatorska konstrukcja zaczęła rewolucjonizować świat motoryzacji.

Zalety hamulców tarczowych

Największą zaletą hamulców tarczowych jest ich duża zdolność oddawania ciepła. Średnia moc hamowania samochodu o masie 1 tony z prędkości 100 km/h do 0 km/h to około 100 kW. Moc chwilowa może być znacznie wyższa i przekraczać wartość 1000 kW. Tak duża moc potrzebna do zatrzymania samochodu jest zamieniana na analogiczną ilość ciepła, którą układ hamulcowy musi odprowadzić, aby nie doszło do jego termicznego uszkodzenia, np. stopienia tarczy hamulcowej czy nagłej utraty siły hamowania wywołanej wydobywaniem się gazów z przegrzanego materiału ciernego okładziny. W takich warunkach hamowania niezaprzeczalnym zwycięzcą jest układ tarczowy. Jego konkurent, hamulec bębnowy, przegrywa, gdyż jest układem mocno izolowanym cieplnie, co wynika z jego konstrukcji.
Dużą zaletą układu tarczowego jest także to, że elementy cierne są dociskane do tarczy w kierunku osiowym, a nie promieniowym – jak w hamulcu bębnowym, i do tego symetrycznie. Dzięki temu siły nacisku mogą być bardzo duże. Duże siły nacisku, w połączeniu z materiałem ciernym o wysokim współczynniku tarcia, owocują wysokim momentem hamującym, nawet przy zastosowaniu klocków hamulcowych o niewielkich wymiarach. Gwarantuje to wysoką skuteczność układu i wysoką odporność na przegrzanie, gdyż większa, odsłonięta powierzchnia tarcz hamulcowych to lepsze odprowadzanie ciepła.
Kolejną zaletą hamulców tarczowych jest niska masa i niewielkie rozmiary, a także precyzja dozowania siły hamującej. Siła hamująca w hamulcu tarczowym powstaje na nieco mniejszym promieniu niż w hamulcu bębnowym i nie towarzyszy temu zjawisku efekt samowspomagania. Tym samym jednostkowe naciski powierzchniowe w hamulcach tarczowych muszą być kilkakrotnie wyższe niż w bębnowych i sięgają 7–8 MPa. Wynika to także z mniejszej powierzchni czynnej elementów roboczych, lecz jest dopuszczalne właśnie dzięki lepszym warunkom odprowadzania energii cieplnej. W rezultacie hamulce tarczowe wymagają stosowania wydajnych układów wspomagania.
Budowa układu hamulca tarczowego jest prosta. Do zewnętrznej powierzchni, mocowanej do piasty koła tarczy hamulcowej, wykonanej najczęściej ze staliwa lub żeliwa wysokowęglowego, dociskane są osiowo nakładki cierne (tzw. klocki hamulcowe). Rozwiązanie klasyczne, droższe, to hamulce tarczowe z dwutłoczkowym zaciskiem stałym (sztywnym, nieruchomym). Obudowa zacisku (jarzmo, strzemię) jest mocowana nieruchomo do zwrotnicy lub wspornika koła i przenosi na nie powstające momenty reakcyjne. Hamulec taki jest wytrzymały i efektywny, ale wymaga dużej dokładności wykonania zwrotnicy i mocowań poszczególnych elementów.

2. część artykułu nt. tarcz hamulcowych GIRLING w kolejnym wydaniu magazynu „AD News”.