Samochód wyposażony w układy bezpieczeństwa czynnego ABS/ESP jest dzisiaj standardem. Podstawowym sygnałem jest prędkość poszczególnych kół mierzona przez czujnik z impulsatora znajdującego się najczęściej w uszczelniaczu łożyska.

W nowoczesnych samochodach impulsator jest pierścieniem składającym się z określonej liczby par biegunów N i S.

Weryfikacja

W samochodach z poniższej listy możemy mieć problem z określeniem strony, z której znajduje się enkoder, ponieważ:

  • oba uszczelniacze wyglądają tak samo,
  • oba enkodery są pasywne (niemagnetyczne),
  • tylko jedna strona jest właściwa.

To, że czytnik nie wskazuje działania pola magnetycznego, jest w tym rozwiązaniu jak najbardziej poprawne. Enkodery nie są magnetyczne i nie będą widoczne charakterystyczne linie pola na czytniku. Dodatkowe informacje można znaleźć w Service Info FAG 0036.

BMW

  • 3 (E90), 02/04 – 02/12
  • 3 coupé (E92), 01/05 – 12/13
  • 3 Touring (E91), 12/04 – 12/12
  • 5 (E60), 12/01 – 03/10
  • 5 Touring (E61), 03/04 – 12/10
  • X3 (E83), 01/03 – 12/11
  • X3 (E53), 01/00 – 12/06

Fot. 1. Pierścień osadczy skierowany zawsze pionowo w dół.

Fot. 2. Łożyska 713 6677 90 nie sprawdzimy czytnikiem.

Montaż

Na stronie WWW.REPXPERT.PL znajdziemy instrukcję montażu, która jednoznacznie wskaże, którą stroną należy wprasować łożysko:

Pierścień zewnętrzny łożyska posiada szeroką fazę i jest to jedyna właściwa strona, którą należy wprasować łożysko w zwrotnicę za pomocą specjalnego narzędzia. Zakładając pierścień osadczy, należy pamiętać, aby zamek skierowany był zawsze pionowo w dół.

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl