Jednym ze sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla jest wyłączanie silnika nawet podczas krótkiego postoju samochodu. We współczesnych pojazdach za realizację tego zadania odpowiadają systemy Start–Stop, wymagające zastosowania odpowiedniego akumulatora.

Jak działa system Start–Stop?

Współczesne systemy Start–Stop automatycznie wyłączają silnik podczas postoju i ponownie uruchamiają go, gdy kierowca wciśnie pedał sprzęgła lub zwolni hamulec w aucie z automatyczną przekładnią. Zastosowanie systemu Start–Stop wymaga od niektórych elementów pojazdu, takich jak rozrusznik czy akumulator, większej trwałości oraz zabezpieczenia przed skutkami częstego wyłączania silnika.

Systemy Start–Stop wyposażone są w mniej lub bardziej rozbudowane układy zarzą­dzania energią. Do ich głównych zadań należy kontrola stanu naładowania akumula­tora, regulacja odbiorników za pośrednictwem magistrali wymiany danych, zmniejszanie zużycia prądu oraz uzyskanie optymalnego w danej chwili napięcia łado­wania. Wszystko po to, aby uniknąć zbyt głębokiego rozładowania akumulatora i zapewnić w każdym momencie zdolność do uruchomienia silnika. Podczas ciągłej oceny kondycji akumulatora sterownik układu śledzi jego temperaturę, napięcie, prąd oraz czas pracy. Na podstawie tych parametrów określana jest chwilowa zdolność rozruchowa i aktualny stan naładowania. Gdy układ wykryje spadający poziom naładowania akumulatora, zmniejsza liczbę włączonych odbiorników według zaprogramowanego porządku odłączania.

Jaki akumulator?

W samochodach z systemem Start–Stop stosuje się akumulatory wykonywane w technologii EFB lub AGM. Akumulatory AGM (ang. Absorbent Glass Mat) mają między płytami specjalne włókno szklane o dużej porowatości, które całkowicie wchłania elektrolit. Powstające podczas ładowania gazy odprowadzane są porami we włóknie do elektrody ujemnej, gdzie następuje ich rekombinacja, czyli zamiana w wodę. To sprawia, że w akumulatorach AGM nie ma ubytku elektrolitu. Poza tym akumulatory tego typu mają mniejszą oporność wewnętrzną niż tradycyjne z elektrolitem ciekłym, przez co proces ładowania i poboru prądu następuje szybciej, a akumulatory są bardziej odporne na głębokie rozładowanie.

Z kolei akumulatory EFB (ang. Enhanced Flooded Battery) różnią się od tradycyjnych tym, że ich płyty dodatnie pokryte są dodatkową powłoką z poliestru, co zwiększa stabilność masy czynnej płyty oraz jej odporność na pracę cykliczną, czyli częste rozładowanie i ładowanie prądem o dużym natężeniu.


Zarówno akumulatory AGM, jak i EFB znajdziesz w ofercie marki Centra, o której asortymencie dowiesz się więcej, odwiedzając stronę www.akumulator.pl