W okresie jesienno-zimowym temperatury spadają poniżej zera, a rozruch silnika może być utrudniony. Jak uniknąć problemów z akumulatorem?

Prąd w akumulatorze powstaje w wyniku reakcji chemicznej, która przy niskich temperaturach ulega spowolnieniu. Przyjmuje się, że pojemność akumulatora w temperaturze -25°C spada o 40%. Warto zatem wybrać akumulator, w którym konstrukcja kratki pozwala na sprawny przepływ prądu, ułatwiając rozruch w niskich temperaturach.

Wpływ wysokich i niskich temperatur

W okresie letnim zużycie akumulatora jest przyspieszone w wyniku wysokich temperatur panujących pod maską samochodu, powodujących korozję kratki akumulatora. Stopniowe wyeksploatowanie daje znać o sobie zimą, gdy zimny silnik i zgęstniały olej stawiają większy opór przy rozruchu, zwiększając zapotrzebowanie na energię. Dodatkowo spowolnione są wtedy reakcje chemiczne, co zmniejsza dostępny prąd rozruchowy.

Profilaktyka lepsza niż awaria na drodze

Kierowca może zapobiec awarii, zlecając warsztatowi kontrolę stanu akumulatora i układu ładowania. Elektroniczny tester jest w stanie wykryć nadciągającą niesprawność. Warto wykonać test prewencyjny, aby uniknąć konieczności rozruchu z użyciem kabli lub kosztownego zamawiania pomocy drogowej.

Zaawansowana technologia kratki

Akumulatory z wyższej półki wykonane są w zaawansowanej technologii. Przykładowo, w akumulatorach firmy Bosch stosowana jest kratka PowerFrame®, wykonana w technologii wytłaczania. Dzięki niej możliwe jest uzyskanie większej liczby cykli ładowania i rozładowania w porównaniu do konwencjonalnego akumulatora, co przekłada się na łatwiejszy rozruch zimą i dłuższą żywotność akumulatora.

Jazda na krótkich odcinkach

Jeśli samochód użytkowany jest sporadycznie lub wyłącznie na krótkich odcinkach, układ ładowania może nie nadążać z doładowaniem akumulatora po rozruchu. W takim wypadku warto przed zimą sprawdzić stan naładowania i doładować akumulator elektroniczną ładowarką. Ładowarki elektroniczne, takie jak Bosch C3, ładują akumulator impulsowo, automatycznie dobierając natężenie prądu.

Samochody z systemem Start/Stop – na co zwrócić uwagę?

Już 2 na 3 nowe samochody posiadają system Start/Stop, w którym należy stosować odpowiedni akumulator – Bosch S5 AGM lub S4 EFB. Tylko takie akumulatory zapewniają pełną funkcjonalność i żywotność systemu Start/Stop. Podczas wymiany akumulator należy zarejestrować w pojeździe za pomocą testera usterek.

Proste wskazówki

Podczas uruchamiania silnika należy pamiętać o wciśnięciu pedału sprzęgła, gdyż rozłącza to silnik od układu napędowego i zmniejsza opory przy rozruchu. Należy też dbać o czystość pokrywy akumulatora, ponieważ zabrudzenia i wilgoć zwiększają ryzyko samorozładowania. W starszych samochodach należy pamiętać o oczyszczeniu ze śniedzi styku klem z biegunami i o odpowiednim styku połączenia akumulatora do masy.

Jacek Pudło