W Europie coraz więcej nowych samochodów jest dostarczanych z automatyczną skrzynią biegów. Główną przyczyną tego zjawiska jest przede wszystkim dążenie do większego komfortu, ale także pojawienie się (pół) autonomicznej jazdy.

Ta ostatnia wymaga automatycznej skrzyni biegów. Dzięki funkcjom takim jak „Distance Control” i „Traffic-jam assist” samochody mogą jeździć półautomatycznie od 0 do np. 130 km na godzinę. Różne typy automatycznych skrzyń biegów wymagają bardzo specyficznych płynów, aby zapewnić ich sprawne i nieprzerwane działanie przez cały okres eksploatacji. Płyn musi również zostać wymieniony w odpowiednim terminie, aby skrzynia biegów nadal działała prawidłowo. W tym wydaniu magazynu „ELIT News” dowiedzą się Państwo więcej na temat automatycznych skrzyni biegów i wymaganych płynów.

Podsumowując:

  • Udział w rynku samochodów z automatyczną skrzynią biegów rośnie.
  • Działanie różnych typów automatycznych skrzyń biegów jest zasadniczo różne. Poszczególne rodzaje skrzyń biegów wymagają również określonych rodzajów płynów przekładniowych, zalecanych przez producenta samochodu.
  • Płyny do automatycznych skrzyń biegów muszą być wymieniane w odpowiednim czasie; nie ma czegoś takiego jak „napełniony na całe życie”, mimo że producenci samochodów czasami to obiecują.
  • Usterkom i uszkodzeniom automatycznej skrzyni biegów zapobiega się poprzez zastosowanie odpowiedniego płynu i jego terminową wymianę.

Wskazówki dla warsztatu:

  1. Instrukcje wypełniania automatycznych skrzyń biegów znajdą Państwo na stronie internetowej MPM.
  2. Należy poinformować klienta o konieczności terminowej wymiany płynu przekładniowego. „Napełniony na całe życie” nie istnieje.
  3. Nigdy nie należy mieszać różnych rodzajów płynów do automatycznych skrzyń biegów.
  4. Należy upewnić się, że płyn przekładniowy jest zgodny z normą. Jeśli poziom jest zbyt niski, istnieje ryzyko nieprawidłowego działania lub uszkodzenia, np. spalonych mokrych tarczy sprzęgła.
  5. Jeśli to możliwe, należy najpierw sprawdzić kody błędów. Aby zawsze być na bieżąco z tym, jak funkcjonuje automatyczna skrzynia biegów naszego klienta, zaleca się jazdę próbną.
  6. Należy zawsze zbierać płyn oddzielnie i wykonać test wizualny (kolor, części zużywające się) oraz test zapachu, zwracając uwagę na nieprawidłowości i szukając ich przyczyny. W razie wątpliwości zaleca się przechowywanie próbki płynu.
  7. Automatyczne skrzynie biegów lepiej płukać za pomocą przemienników momentu obrotowego (z dodatkiem lub bez) niż po prostu wymieniać płyn ATF.
  8. Analizę płynu transmisyjnego można przeprowadzić za pomocą MPM.
  9. Kolor płynu do automatycznej skrzyni biegów nie mówi nic o jego jakości, ale wskazuje, czy stosowany jest właściwy płyn. W szczególności Mercedes Benz posiada różne przekładnie automatyczne, które wymagają innego rodzaju płynu. Kolor płynu może tu pomóc (MB 236.14 jest czerwony; MB 236.15 – niebieski).
  10. Zawsze należy używać określonego płynu przekładniowego! W przypadku wątpliwości należy sprawdzić, jaka specyfikacja jest wymagana dla danej przekładni.

Przegląd różnych typów automatycznych skrzyń biegów

AMT – Automatyczna przekładnia ręczna
Wielu kierowców postrzega ten system jako automatyczną skrzynię biegów, ale w rzeczywistości jest to ręczna skrzynia biegów obsługiwana przez „robota”. Przykładami takich transmisji są przekładnie Easytronic w Oplu i Selespeed w Alfie Romeo.
Płyny wymagane do przekładni AMT:

  • płyn przekładniowy (np. 18000MTF),
  • sterowanie elektryczne/hydrauliczne (np. 50000SCF).

Cykl wymiany: Porównywalny z manualnymi skrzyniami biegów.

DCT – Dwusprzęgłowa skrzynia biegów
System ten to skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem i dwiema osiami. Biegi nieparzyste i parzyste leżą na dwóch oddzielnych osiach. Grupa VAG nazywa ten system DSG (Direct Shift Gear). Przekładnie te mogą być wyposażone w sprzęgło suche lub mokre; w przypadku sprzęgła mokrego płyty pracują w kąpieli olejowej.

Płyny, które mogą być niezbędne do przekładni DSG:

  • jeśli jest to wersja z „mokrym” sprzęgłem, stosuje się płyn do płytek sprzęgających (np. 16000DCTF),
  • płyn do sekcji przenoszenia napędu (np. 16000DSG),
  • płyn do sterowania, sekcja siłownika (np. 50000).

Cykl wymiany: Przekładnie DCT/DSG muszą być bezwzględnie odświeżane na czas w odstępach czasu określonych przez producenta. Zazwyczaj jest to od 60 000 do 120 000 kilometrów.

CVT – Przekładnia bezstopniowa
Ten system nie ma stałych biegów. Prędkość jest określana za pomocą pedału gazu, a CVT powoduje przyspieszenie samochodu. Serce przekładni CVT składa się z tzw. paska lub łańcucha pchającego. Ten pasek lub łańcuch przesuwa się na dwóch kołach pasowych, których średnice są różne, co daje w rezultacie bezstopniową, płynnie regulowaną przekładnię. CVT są często używane przez japońskich producentów samochodów, ale Audi Mulitronic jest również przekładnią CVT.
Płyny wymagane do przekładni CVT:

  • płyn CVT, (na przykład 16000CVT).

Cykl wymiany: W przypadku przekładni CVT jest to zwykle między 60 000 a 120 000 km.

AT – Automatyczna skrzynia biegów
Odnosi się to do konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów z przemiennikiem momentu obrotowego. Automatyczna skrzynia biegów nowoczesnego samochodu wymaga terminowego i odpowiedniego serwisu. Istnieją różni producenci, którzy produkują różne systemy automatycznych skrzyń biegów.
Każdy z nich określa inne wymagania dla płynu przekładniowego. Różnice te dotyczą na przykład lepkości i charakterystyki tarcia. Płyn do przekładni typu AT jest z reguły nazywany ATF. Istnieje wiele specyficznych dla danej marki czy modelu wymagań dla płynów ATF – przykładem jest 16000MB9 dla 9-stopniowej automatycznej skrzyni biegów Mercedes-Benz.
Cykl wymiany: Producenci samochodów czasami wskazują, że płukanie lub wymiana płynu przekładniowego nie są konieczne. MPM zaleca wymianę płynu w automatycznej skrzyni biegów (AT) po około 90 000 km, aby zapobiec naprawom i wysokim kosztom. W przypadku tego rodzaju przekładni płyn pozostaje w przemienniku momentu obrotowego (i wężach chłodnicy oleju), więc płukanie i napełnianie nowym płynem jest często lepsze niż jego wymiana.

Konsekwencje użycia niewłaściwego płynu przekładniowego

  • Automatyczna skrzynia biegów szarpie przy zmianie biegów.
  • Automatyczna skrzynia biegów nie zmienia biegów na czas.
  • Automatyczna skrzynia biegów nie jest w stanie utrzymać przyspieszenia.
  • Automatyczna skrzynia biegów nie reaguje (dobrze) na zmianę biegu na niższy.
  • Obroty silnika ulegają wahaniom.
  • Automatyczna skrzynia biegów ślizga się.
  • Zużycie paliwa jest niezwykle wysokie.
  • Zużycie i uszkodzenia wynikające z braku smarowania.
  • Konieczna jest również zmiana płynów automatycznych przekładni w odpowiednim czasie, aby działać w sposób zrównoważony i „zielony”. Ty, Twoi klienci i środowisko odniosą korzyści.

W przypadku pytań technicznych kontaktuj się z Działem Wsparcia Technicznego MPM pod adresem support@mpmoil.nl lub zadzwoń pod numer 0031 (0)15 – 251 40 30.