Wraz ze wzrostem różnorodności typów silników i mnogością systemów oraz sterowników wzrasta również złożoność diagnostyki. Przyzwyczailiśmy się do tego, że, niestety, diagnoza może być czasochłonna. Często niejasność utrudnia znalezienie przyczyny usterki. Może się więc zdarzyć, że ten sam kod usterki zostanie przypisany do różnych zdarzeń albo lista zapisanych usterek jest tak długa, że można tylko zgadywać, gdzie rozpocząć wyszukiwanie.
HELLA Gutmann od lat dąży do tego, aby diagnostyka pojazdów w warsztatach była jak najbardziej wygodna, wydajna i niezawodna. To niekończące się wyzwanie, ponieważ różnorodność rodzajów napędu i układów pojazdu prowadzi do rosnącej złożoności diagnozy. Tym cenniejsza jest automatyzacja i inteligentne skrócenie diagnostyki pojazdu dla codziennej pracy warsztatowej.
Dzięki automatyzacji diagnostyki pojazdów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i technologii dużych zbiorów danych HELLA Gutmann zwiastuje nową erę. Automatyczna diagnoza (AD) zaoszczędzi warsztatom cenny czas, ułatwi diagnostykę oraz sprawi, że diagnoza będzie bardziej precyzyjna.
Jedno kliknięcie przycisku „Automatyczna diagnoza” uruchamia swoistą reakcję łańcuchową, która zaczyna się od automatycznej identyfikacji pojazdu i odczytania kodów usterek, a kończy dopiero po zlokalizowaniu statystycznie najbardziej prawdopodobnie uszkodzonego elementu. W trybie AD mega macs X automatycznie wybiera następny krok diagnostyczny, a dzięki sztucznej inteligencji zna najkrótszą drogę do diagnozy każdego systemu. Sprawdza także, jakie systemy są zainstalowane w pojeździe i jakie parametry są istotne dla procesu diagnostycznego. Mega macs X może znaleźć połączenia między nimi i podjąć właściwą decyzję o kolejnym wymaganym kroku diagnostycznym – działanie to jest bardzo podobne do samouczącej się automatycznej skrzyni biegów, która wybiera właściwy bieg w zależności od sytuacji.
W związku z powyższym diagnozowanie stało się banalnie proste. Wystarczy podłączyć mega macs X do pojazdu, upewnić się, że mamy dostęp do Internetu, aktywować AD i w międzyczasie zająć się inną pracą. Dopiero po uzyskaniu automatycznie wygenerowanego wyniku diagnostycznego z odpowiednimi informacjami dodatkowymi mechanik musi podjąć działania. Oczywiście można również śledzić w czasie rzeczywistym zautomatyzowane kroki na wyświetlaczu i interweniować manualnie w dowolnym momencie. W pewnych okolicznościach użytkownik może być zmuszony do dokonania późniejszej selekcji podczas identyfikacji pojazdu. Może się również zdarzyć, że w przypadku niektórych usterek – w ramach odczytu parametrów – konieczne będzie podwyższenie obrotów silnika lub przeprowadzenie jazdy próbnej.
Funkcja AD opiera się na około dwóch miliardach zapisanych kodów usterek i około pięciu milionach statystycznie zarejestrowanych przypadków z technicznego centrum obsługi klienta. Już na tym etapie w ponad 80% przypadków można z dużym prawdopodobieństwem określić komponenty powodujące usterkę.
Automatyczna Diagnoza na tyle zrewolucjonizowała sposób diagnozowania pojazdów, że została doceniona przez Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Motoryzacji CLEPA. Firma HELLA Gutmann otrzymała nagrodę w 2023 roku w kategorii „Innowacje – urządzenia cyfrowe”.
Funkcja Automatycznej Diagnozy jest dostępna w urządzeniach bazujących na oprogramowaniu SDI – w najnowszym modelu mega macs X oraz mega macs 77. W ramach promowania nowych rozwiązań technologicznych HELLA Gutmann wprowadziła specjalną ofertę promocyjną na model mega macs X. Od początku listopada do końca bieżącego roku przy zakupie mega macs X moduł oprogramowania X2 otrzymujemy za 0 zł, a X3 i X4 kupujemy odpowiednio taniej. Oszczędzamy w ten sposób 500 euro netto.