TOYOTA COROLLA IX

42 auto-tip TOYOTA (2001-2007) COROLLA IX Poprzednia, ósma generacja Corolli była samochodem trwałym, ale na tle euro- pejskich konkurentów wyglądała mało atrakcyjnie. Dalekowschodnie linie nad- wozia, typowe dla tegomodelu problemy z korozją i przyciasnewnętrze z pewnością utrudniały jej pozyskiwanie nabywców. Następca, zaprezentowany w 2001 roku, był olbrzymim krokiemnaprzód. Zupełnie nowa stylizacjanadwozia i nowa jakośćwy- kończenia nie osiągnęły jeszcze poziomu typowego dla aut ze Starego Kontynentu, ale dystans się wyraźnie zmniejszył. Na dodatek nowa Corolla została wyposażo- na w gadżety: oryginalne podświetlenie zegarów Optitron. Kiedy auto stoi zapar- kowane, zegary są niewidoczne. Rozbły- skują dopiero po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Niby nic, ale jest pretekst, aby o tymnapisać. I skutecznie zwrócić uwagę potencjalnego klienta. Corolla jest starannie zabezpieczona przed korozją. Rdzewieją tylko wzmocnienia zderzaków, ale w niczym to nie przeszka- dza. Są tak grube, że i tak przetrzymają cały samochód. Wnętrze jest wykonane bardzo starannie, ale zużywa się dosyć szybko. Widać to szczególnie po egzemplarzach flotowych, które zazwyczaj są już opłakanym stanie. Z drugiej jednak strony – jeśli trafi się auto odprywatnej osoby, wciążmożewyglądać jak nowe. Nabywcy w salonach mieli do wyboru 5 pakietów wyposażenia: Base, Terra, Luna, Sol i Prestige. Po liftingu dołączył do nich jeszcze jeden – Dynamic. Pierwszy z wymienionych obejmuje jedynie wspo- maganie kierownicy, dwie poduszki po- wietrzne i układ ABS. Terra ma 4 poduszki, ABS, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane lusterka i szyby przednie oraz radio z CD. Za dopłatąmontowano tu ręcz- ną klimatyzację.Wwersji Luna klimatyzacja była elementem „obowiązkowym”. Ten poziomobejmuje także elektryczne stero- wanie szyb tylnych i czujnik deszczu.WSol pojawia się klimatyzacja automatyczna, a także, oprócz elementówwymienionych wcześniej – układ ESP. Sol przed liftingiem nieposiadała ESP alufelg i czujnikadeszczu, a po liftinguprzy zachowaniu nazwy Sol te elementyweszłydo jej wyposażenia. Presti- ge jestwprowadzonąpodkoniecprodukcji bardzo bogato skompletowaną wersją. Po liftingu z 2004 roku gama wyposażeniowa rozszerzyła się o wersję Dynamic (między Terra a Luna) z klimatyzacjąmanualną. Samochód by modernizowany raz, w 2004 roku. Modyfikacje ograniczyły się do detali. Z zewnątrz najłatwiej zauważyć nowe światła (w hatchbackach różnią się bardzo, w sedanach i w kombi tylko nie- znacznie). Wewnątrz minimalnie zmieniła się kierownica. Silniki benzynowe Wszystkie silniki benzynowemają łańcuch rozrządu, system zmiennych faz zaworo- wychVVT-i oraz – niestety – mechaniczną regulację luzu zaworowego. Takie, a nie inne rozwiązanie wynika z faktu, że jed- nostki te lubią wysokie obroty, a jak wia- domo, wgórnych zakresach obrotomierza hydrauliczne popychacze nie nadążają. Już podstawowa jednostka 1.4 VVT-i ma 97 KM, i to wystarcza do sprawnego na- pędzania tego lekkiego auta. Mocniejszy silnik 1.6 VVT-i ma moc 110 KM i jest kon- strukcyjnym krewniakiem jednostki 1.4 VVT-i. Niestety, za nieco lepsze osiągi każe sobie płacić wyraźnie wyższym zużyciem paliwa. Jest to szczególniewidoczneweks- ploatacji miejskiej. Uwaga: typową cechą silników benzynowych z początkowego okresu produkcji jest ponadnormatywne zużycie oleju silnikowego. W niektórych w ramach gwarancji producent wymieniał pierścienie lub bloki (short blocki). Najbez- pieczniej dla kupującego jest ograniczyć się do egzemplarzy po liftingu, w których ten problemniewystępuje. Kolejną propozycją jest silnik 1.8 VVT-i, który stosowany był tylkowmodeluVerso. 2001 2001: premieraToyoty Corolli IX (oznaczenie E12). 2002: rozpoczyna się sprzedaż wszystkich pięciuwersji nadwoziowych (3d, 5d, sedan, kombi,Verso). 2004: modernizacjamodelu.Wyraźnie zmienił się hatchback. Sedan i kombi – tylko nieznacznie. Gamę silnikową uzupełniła jednostka 1.4 D-4D. Japoński kompakt nie jest ideałem, ale na tle rywali i tak wypada bardzo dobrze. Zdecydowana większość nabywców wybiera Toyotę Corollę IX wyłącznie ze względu na jej niezawodność. 2007: Corolla X (sedan) 2007: Auris (3d, 5d) 2001 2005: wersja TS ze sprężarką. 2007: nowa generacja modelu i zmiana nazwy. Wersja sedan pozostaje Corollą, a hatchback otrzymuje nazwę Auris. 3d, 5d 4d, kombi HISTORIA MODELU

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=