Aveo II zwraca uwagę swoją oryginalną sylwetką, jest funkcjonalne i jak się okazuje – nie przysparza większych problemów eksploatacyjnych.

Dystrybucją części zamiennych zajmuje się sieć ASO Opla, ale bez problemów można je kupować także w niezależnych sklepach motoryzacyjnych. Wiele elementów jest zresztą współzamiennych z tymi do Opla lub do Fiata.

Do wyboru są dwie wersje nadwozia – popularny, pięciodrzwiowy hatchback oraz sedan z pokaźnym, 500-litrowym bagażnikiem.
Nadwozie nie ma większych problemów z korozją, a pod względem wykończenia i jakości tworzyw nie odbiega od przeciętnego poziomu w tej klasie. Najtańsze fabrycznie nowe Aveo oferowane na wyprzedażach kosztowało w swoim czasie ok. 35 tys. zł, ale zdecydowana większość klientów decydowała się na odmiany droższe o ok. 5 tys. zł z wyposażeniem obejmującym elektryczne szyby oraz ręczną klimatyzację. Jeśli ktoś szuka takiej konfiguracji w ogłoszeniach, powinien nastawić się na odmiany LT, LT+ oraz LTZ.
Auto było objęte tylko jedną poważną akcją serwisową, w ramach której w wybranych egzemplarzach (na podstawie numeru VIN) wymieniano stacyjki. Powód: istniała realna groźba, że silnik może uruchomić się lub unieruchomić samoczynnie. W Polsce nie odnotowano takich przypadków, ale w USA (na tamtym rynku auto nosi nazwę Sonic) doszło z tego powodu do kilku wypadków śmiertelnych.

Najczęściej wymienianym elementem (także w okresie gwarancji) były i są nadal łączniki stabilizatora, których wytrzymałość rozczarowuje.

Samochód jest poręczny i łatwy w obsłudze. Parkowanie utrudniają szerokie tylne słupki, w których kryją się klamki do tylnych drzwi. Optymalna wersja 1,4 sprawnie wkręca się na obroty, ale potrafi zużyć nawet 8,5 l oleju silnikowego. Samochód nie jest także zbyt dobrze wyciszony. Przy prędkości ok. 120 km/h kierowca chce intuicyjnie wrzucić szósty bieg, którego niestety nie ma.

Z tego względu na dalsze trasy bardziej nadają się diesle. W sposób szczególny polecamy odmianę 95-konną. Podczas podróży okazuje się cichsza i nie brakuje jej mocy.

2002: pierwsza generacja Chevroleta Aveo (T200)
2006: lifting wersji sedan
2008: lifting wersji hatchback; obie wersje po liftingu to T250
2011: prezentacja opisywanej generacji – T300
2014: Chevrolet wycofuje się z europejskich rynków

Za kierownicą sporo miejsca. Uwagę zwracają duży obrotomierz analogowy i cyfrowy prędkościomierz.

Z przodu siedzi się wygodnie. Fotel kierowcy ma regulowaną wysokość.

Bagażnik hatchbacka ma 290/653 l. Sedan mieści aż 502 l. Pod podłogą kryją się „zapas” i schowek.

Oparcia można składać – wówczas tworzą one płaszczyznę z podłogą bagażnika.

Amortyzatory

Z przodu zastosowano klasyczne kolumny McPhersona. Wymiana amortyzatora (prawy różni się od lewego) wymaga jedynie podstawowych narzędzi, czyli zestawu kluczy oraz ściągaczy do sprężyn.
Z tyłu prawy amortyzator jest identyczny jak lewy. Wymiana jest banalnie prosta, ponieważ sprężyny i amortyzatory są osadzone oddzielnie, a amortyzator jest przykręcany do aluminiowego wspornika od spodu samochodu.
W samochodach o tak prostej konstrukcji zawieszenia i tak przystępnych cenach części zamiennych dbałość o dobry stan techniczny nie wymaga od użytkownika specjalnych wyrzeczeń. Podczas każdego przeglądu mechanik powinien dokładnie oglądać amortyzatory i w razie wykrycia wycieków zachęcać do ich wymiany. Większość prywatnych użytkowników Aveo nie wykonuje zbyt dużych przebiegów rocznych, stąd nie biorą w ogóle pod uwagę celowości wymiany, ponieważ nie odczuwają stopniowego pogorszenia charakterystyki tłumienia.

Układ hamulcowy

Wszystkie wersje są wyposażone w tarcze wentylowane. Przed zakupem należy pamiętać, że występują dwa popularne rozmiary tarcz, które różnią się zewnętrzną średnicą: (Ø 14”) oraz
(Ø 15”). Z tyłu – także bez niespodzianek.
W zależności od wersji silnika Aveo może być wyposażone w hamulce bębnowe lub tarczowe. Te drugie – tarczowe z tyłu były dostępne wyłącznie na wybranych rynkach w modelach
o podwyższonych osiągach.

Hamulce tylne tarczowe:

Hamulce przednie tarczowe:

Hamulce tylne bębnowe:

Zawieszenie

Zawieszenie Aveo ma prostą konstrukcję i jest tanie w serwisowaniu. Warto jednak zauważyć, że poszczególne elementy nie zawsze są współzamienne z tymi z Opla Corsy czy Fiata Grande Punto.

Zawieszenie przednie
Zawieszenie przednie to typowy układ McPhersona. Kompletne wahacze trójkątne można wymieniać w całości (są tanie) lub regenerować. Da się wymienić sam sworzeń lub silentbloki. Najsłabszy punkt – łączniki stabilizatora – to koszt ok. 40–50 zł za sztukę. Chevrolet Aveo wyposażony jest w układ elektrycznego wspomagania kierownicy. Użytkownicy egzemplarzy z pierwszej serii narzekają na stuki w układzie kierowniczym. Jeśli wykluczymy zużyte sworznie drążków kierowniczych, drążki i przekładnię – trzeba będzie szukać przyczyn w kolumnie kierownicy (ten element był wymieniany na gwarancji).

Zawieszenie tylne
Z tyłu znajduje się prosta, praktycznie bezobsługowa belka skrętna. Ponieważ sprężyny i amortyzatory zamocowane są oddzielnie, koszty ich ewentualnej wymiany są niskie, a ceny poszczególnych elementów – przystępne.

Wymiana filtra kabinowego

Filtr kabinowy znajduje się za schowkiem przed fotelem pasażera.
1. Otwórz pokrywę schowka.
2. Ściśnij boczne ścianki pokrywy, aby zwolnić zaczepy.
3. Odchyl pokrywę całkowicie do dołu lub zdejmij ją.
4. Podczas tej czynności uważaj, aby nie uszkodzić spowalniacza otwierania schowka (to taki plastikowy trzpień).
5. Po zdemontowaniu pokrywy schowka w głębi widać kasetę z filtrem kabinowym.
6. Zdejmuj pokrywę kasety – jest zamocowana na zatrzaskach.
7. Wymień filtr.
8. Montaż w odwrotnej kolejności.

Silniki benzynowe

Gama silnikowa jest skromna, ale przemyślana. Tworzą ją trzy jednostki benzynowe oraz jedna wysokoprężna.

Podstawową propozycją jest silnik 1,2 o mocy 70 lub 86 KM. Niezależnie od wersji nadaje się raczej do miasta – wyraźnie brakuje mu momentu i mocy. Zmuszany do wysiłku zaczyna dużo palić i to chyba jego jedyna poważna wada.

Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wybór wersji 1,4/100 KM, który ma tę samą konstrukcję (hydrauliczna regulacja luzu zaworowego, łańcuch rozrządu). Można jedynie żałować, że nie doposażono jej w 6-biegową skrzynię, ponieważ podczas szybkiej jazdy w trasie nieprzyjemnie wzrasta hałas w kabinie.

Niezły wybór to silnik 1,6/115 KM, ale w ogłoszeniach pojawia się on bardzo rzadko, więc nie warto zaprzątać nim sobie głowy.

Silniki Diesla

Alternatywą dla wersji benzynowych są diesle. Występują dwie wersje: 75- i 95-konna. Chodzi o ten sam silnik skonstruowany przez Fiata, tyle że w różnych wersjach mocy.
To nowoczesna jednostka z łańcuchem rozrządu i hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego.

Teoretycznie wytrzymuje do remontu nawet 300 tys. km, ale wiele zależy od sposobu eksploatacji i jakości obsługi serwisowej. Kluczową rolę odgrywa dobór oleju, jego terminowa wymiana i ewentualne regularne dolewki.

Zaniedbania w tej kwestii prowadzą do przyspieszonego zużycia rozrządu, który może nawet przeskoczyć. Szwankuje głównie hydrauliczny napinacz.

Użytkownicy wypowiadają się o odmianach wysokoprężnych w samych superlatywach, podkreślając ich bardzo niskie zużycie paliwa. Dodatkowym plusem odmiany 95-konnej jest seryjna skrzynia 6-biegowa.

Niestety – obie wersje są wyposażone w filtr cząstek stałych.

Starline

Marka Starline działa na rynku europejskim od 1999 roku. Obecnie posiada ona przedstawicielstwa handlowe w 19 krajach europejskich i jest dystrybuowana do kolejnych krajów. Strategią marki jest oferowanie produktów wysokiej jakości w przystępnej cenie.

Marka Starline obejmuje obecnie 50 linii produktów, które pokrywają ponad 90% części zamiennych do samochodów osobowych. Starline oferuje również części zamienne do motocykli i samochodów ciężarowych.

Marka Starline posiada w magazynie 40 000 pozycji części zamiennych, narzędzi i wyposażenia warsztatowego, które są dostarczane do klientów kilka razy dziennie, przy zastosowaniu zaawansowanej logistyki.

Produkcja jest zapewniona przez renomowanych dostawców z Europy i z innych kontynentów, którzy posiadają duże doświadczenie w zakresie wybranych produktów. Popularność marki Starline nadal rośnie, o czym świadczy sprzedaż ok. 10 milionów części rocznie.

Cały Auto tip znajduje się pod linkiem:

elit listopad 2021