Francuskie marki samochodów są bardzo dobrze znane na naszych ulicach od początku ubiegłego wieku. Markami samochodów o dużej pojemności, pochodzącymi z tego kraju, są: Renault, Peugeot i Citroën. Niedawno marka Vauxhall stała się częścią grupy PSA (Peugeot & Citroën). 80% samochodów wyprodukowanych przez francuskich producentów jest sprzedawanych poza krajem ich powstania. Sukces nie ogranicza się jednak tylko do samochodów osobowych, francuskie marki działają również w segmencie samochodów dostawczych.

Francuskie marki samochodów są tradycyjnie znane z progresywnego (czasem nawet odważnego) wzornictwa w połączeniu z wykorzystaniem najnowszych technologii. W dziedzinie silników / skrzyń biegów producenci samochodów z tego kraju w ostatnich latach wprowadzili bardzo indywidualne wymagania dotyczące olejów silnikowych i przekładniowych oraz płynów chłodzących. Przede wszystkim mają one zapobiegać uszkodzeniom, niepotrzebnemu zużyciu paliwa i oleju oraz, oczywiście, zmniejszać emisję spalin w celu ochrony środowiska.

Podsumowując:

  • Samochody francuskich marek (Renault, Peugeot, Citroën) są wyposażone w najnowocześniejsze technologie mające na celu zapobieganie uszkodzeniom, niepotrzebnemu zużyciu paliwa i oleju oraz, oczywiście, zmniejszenie emisji w celu ochrony środowiska.
  • Francuscy producenci samochodów nakazują obowiązkowe stosowanie specjalnych środków smarnych (silnik i skrzynia biegów), które muszą spełniać specyfikacje marki (specyfikacje OEM).
  • Francuscy producenci samochodów nakazują również stosowanie konkretnych płynów chłodzących dla swoich modeli.

Wskazówki dla warsztatu:

  1. Francuskie marki samochodów zazwyczaj używają bardzo zaawansowanych technologii, opracowanych z myślą o komforcie, mocy, momencie obrotowym, oszczędności paliwa, redukcji emisji spalin i zrównoważonej jeździe. Wymagają one stosowania olejów i płynów zalecanych przez producentów.
  2. Francuscy producenci samochodów stosują własne (OEM) obowiązkowe specyfikacje olejów silnikowych i przekładniowych, które są dopasowane dla ich technologii. Dla grupy PSA specyfikacje te rozpoczynają się od znaków B71 (np. B71 2296), dla Renault od RN (np. RN 0720).
  3. Zawsze weryfikuj informacje zawarte na stronie internetowej MPM (www.mpmoil.nl) w swoim własnym języku (www.mpmoil.pl), aby uzyskać porady dotyczące oleju i płynu chłodzącego dla danego francuskiego samochodu.

Oleje i płyny MPM specjalnie dla francuskich marek samochodów

Producenci OEM, tacy jak Renault, Peugeot i Citroën, zazwyczaj stosują silniki i skrzynie biegów, które są w pełni opracowane i produkowane we własnym zakresie. Dla tych silników i skrzyń biegów francuscy producenci samochodów ustalają własne specyfikacje OEM. Uwaga: nie odnoszą się one do ogólnej specyfikacji ACEA lub API. Oczekuje się, że w ramach branży wprowadzone zostaną również nowe specyfikacje olejów dla Opla, ponieważ jest on obecnie częścią grupy PSA – staną się tak zwanymi specyfikacjami OV, jak w przypadku Opla/Vauxhalla. MPM posiada szeroką gamę środków smarnych i chłodzących dla francuskich marek samochodów.

Obowiązujące od 2014 r. europejskie wymogi dotyczące emisji oraz nowe hybrydowe układy napędowe spowodowały wykorzystanie nowych technologii w obecnych silnikach i układach napędowych stosowanych przez francuskich producentów samochodów. Wśród przykładowych rozwiązań można wymienić powłokę cylindra, zmienny rozrząd zaworów wlotowych i wylotowych, wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk benzyny (TGDI) i GPF (filtr cząstek stałych w benzynie). Technologie te mają bezpośredni wpływ na skład silników z olejem przekładniowym. Zjawisko LSPI w silnikach TGDI również wpływa na skład oleju silnikowego. Wszystkie te zmiany prowadzą francuskich producentów samochodów do stosowania własnych, bardzo specyficznych olejów silnikowych i przekładniowych. Dlatego bardzo ważne jest, aby używać właściwego oleju o specyfikacji zalecanej przez producenta. Na stronie internetowej MPM znajdą Państwo informacje o tym, jaki olej jest odpowiedni dla tych samochodów.

Płyny chłodzące

Oprócz specyficznych wymagań dotyczących olejów, zarówno Renault, jak i grupa PSA mają swoje własne zalecenia dotyczące płynów chłodzących dla najnowszych modeli samochodów. Np. PSA rekomenduje płyn chłodzący, który musi być zgodny ze specyfikacją PSA B71 5110 (MPM 86000CPC). Renault ma również swój własny, bardzo specyficzny płyn chłodzący – jest to MPM 86000CRN. Oba produkty są również dostępne w postaci płynu niezamarzającego (koncentratu). Stosowanie obowiązkowego płynu chłodzącego jest równie ważne dla zapewnienia długiej żywotności silników francuskich samochodów.

86000CPC
Płyn chłodzący MPM
Premium Longlife
Citroën/Peugeot

86000CRN
Płyn chłodzący MPM
Premium Longlife
Renault

W przypadku pytań technicznych kontaktuj się z Działem Wsparcia Technicznego MPM pod adresem support@mpmoil.nl lub zadzwoń pod numer 0031 (0)15 – 251 40 30.