Usterki samochodów osobowych bywają bardzo zróżnicowane. Z jednej strony mamy skomplikowane awarie silników, skrzyń biegów czy elektroniki. Aby je skutecznie i szybko usuwać, potrzebujemy urządzeń diagnostycznych, narzędzi (często specjalistycznych) oraz wysokiej jakości części zamiennych. Z drugiej strony mamy uszkodzenia prostych, relatywnie tanich części. Łatwo można je zdiagnozować, a często także wymienić. Jednak i w tym przypadku potrzebujemy części zamiennych wysokiej jakości, gwarantujących trwałe rozwiązanie problemu.

Niezależnie od tego, czy wymieniamy drobny podzespół, czy też naprawa jest bardziej skomplikowana, zawsze warto stawiać na części wysokiej jakości. Produkty marki Starline to optymalne połączenie wysokiej jakości z przystępną ceną.

Filtry

Liczba zainstalowanych filtrów zależy od pojazdu, ale zazwyczaj samochód wyposażony jest w co najmniej trzy filtry: powietrza, oleju oraz paliwa. W przypadku niektórych modeli samochodów do tej listy dochodzą jeszcze kabinowy filtr powietrza oraz filtr oleju skrzyni biegów.

Producentów filtrów jest wielu, a rozpiętość cenowa znaczna. Doświadczenie uczy, że najlepiej jest kupować filtry co najmniej ze średniej półki cenowej. Montaż taniego, wątpliwej jakości filtra może być przyczyną problemów. Źle dopasowany kartridż lub wkład mogą powodować wycieki, a w przypadku filtrów powietrza wadliwie wykonana uszczelka może sprawić, że powietrze będzie zasysane z pominięciem filtra. Niedopasowane filtry, „spuchnięte” po zalaniu olejem, mogą ponadto być trudne w demontażu przy kolejnej wymianie oleju.

Filtry kabinowe występują w odmianach z dodatkową warstwą z węgla aktywnego pochłaniającą zapachy. Pamiętajmy, że zatkany filtr kabinowy może sparaliżować działanie całego układu wentylacyjnego i klimatyzacji – umieszczony na wlocie powietrza do układu wentylacyjnego uniemożliwi wymianę powietrza z otoczeniem. Należy przypominać o tym klientom. Pierwszym objawem zatkania filtra nie jest obecność alergenów (np. pyłków) w kabinie, ale zmniejszenie przepływu powietrza przez wentylację.

Znaczenie ma także opór, jaki wkład filtracyjny stawia przepływającemu medium – niezależnie od tego, czy będzie to powietrze, olej czy paliwo. Zbyt duży opór oznacza mniejszy przepływ, a więc problemy ze smarowaniem silnika, z uzyskaniem odpowiedniego składu mieszanki, czy też z wentylacją kabiny.

Zawieszenie silnika

Z technicznego punktu widzenia elementy zawieszenia silnika nie są specjalnie skomplikowane. Są to przeważnie poduszki i tuleje wykonane z gumy lub gumy i metalu, chociaż zdarzają się też poduszki hydrauliczne. Zużycie lub uszkodzenie tych części przekłada się na nadmierne przenoszenie drgań na konstrukcję pojazdu, a ich zniszczenie może spowodować utratę jednego z punktów mocowania silnika, zmianę położenia silnika oraz skrzyni biegów i w konsekwencji uszkodzenie współpracujących z nimi elementów. Zalecany jest dobór tych części według wskazówek producentów, ewentualnie wymiana na podzespoły identyczne pod względem wymiarów, ale o udoskonalonej konstrukcji.

Koła pasowe

Dobierając zamiennik koła pasowego, kierujmy się solidnością wykonania, zwłaszcza w miejscach montażu, a w przypadku konstrukcji wykonanej z kilku materiałów – w miejscach połączenia oraz na obwodzie, czyli w miejscu, w którym pasek oddziałuje z kołem. Pamiętajmy, że niedokładnie spasowane koło pasowe może uniemożliwić prawidłowy montaż, a po jakimś czasie także demontaż. Koła pasowe stanowią dodatkową masę bezwładną poruszającą się z dość dużą prędkością obrotową. Jeśli dobierzemy zamiennik znacznie cięższy lub lżejszy od oryginału, może to wpłynąć na pracę i żywotność połączonego z kołem agregatu.

Paski klinowe i paski rozrządu

Podstawowe parametry pasków klinowych i pasków rozrządu to: długość, sposób wykończenia powierzchni i współczynnik tarcia. Części te powinny być odporne na wysoką i niską temperaturę, a także na oleje i smary oraz środki wykorzystywane do konserwacji silnika. Kolejną ważną cechą dobrego paska jest zdolność do długotrwałego zachowywania długości mimo trudnych i zmiennych warunków eksploatacji. Pasek nie powinien rozciągać się bardziej, niż może to skompensować napinacz. W przeciwnym wypadku mogą pojawić się problemy ze ślizganiem się paska.

Rolki napinaczy

Rolki napinaczy to części o prostej konstrukcji, ale bardzo ważne z punktu widzenia zapewnienia niezawodnej pracy agregatów napędzanych za pomocą pasków. Rolki napinaczy zapewniają utrzymanie stałego napięcia mimo stopniowego rozciągania się pasków i amortyzują naprężenia towarzyszące zmianie obciążenia paska (np. podczas rozruchu i zatrzymania silnika, w momencie wysprzęglenia napędzanego agregatu). Rolkę kontrolowaną podczas naprawy pojazdu dyskwalifikują pęknięcia, trwałe odkształcenia czy korozja elementów metalowych. W sytuacjach wątpliwych rolkę warto wymienić, nawet jeśli nie nosi ona ewidentnych cech zużycia.

Termostaty 

Termostaty to proste elementy, których awaria może w najmniej oczekiwanym momencie skutecznie uniemożliwić podróż. Szczególną uwagę należy zwrócić na dopasowanie połączenia termostatu i jego szczelność. Pod wpływem wysokiej temperatury zmieniają się wymiary liniowe termostatu, a drgania przenoszone z silnika mogą zmieniać jego położenie.

Pompy wody

Pożądanymi cechami pomp wody są długowieczność i szczelność. Gwarantowany okres pracy między naprawami (lub wymianami) powinien być nie krótszy niż okres eksploatacji paska (łańcucha) rozrządu. W wielu warsztatach popularną praktyką jest wymiana pompy wody przy okazji wymiany rozrządu.

Zestawy przewodów zapłonowych

Przewody zapłonowe to z pozoru proste elementy układu zapłonowego, które jednak mają duży wpływ na jakość jazdy i pracę silnika. Przewodzą one prąd elektryczny o wysokim napięciu i charakterystyce impulsowej i są narażone na wysoką temperaturę, drgania, oddziaływanie drobin oleju, smarów i innych substancji chemicznych. Wybierając dostawcę przewodów zapłonowych, należy zwrócić uwagę na jakość mocowania, także w przypadku wielokrotnego odłączania przewodu od świecy i cewek wysokiego napięcia. Nie mniej ważne są również jakość izolacji oraz obecność ekranu ograniczającego emisję zakłóceń elektromagnetycznych.

Świece żarowe

W przypadku świec żarowych precyzja wykonania i jakość połączenia poszczególnych elementów decydują nie tylko o czasie pracy, ale także o ewentualnych komplikacjach podczas wymiany. Słabej jakości świece, rozpadające się przy próbie wykręcenia, to źródło dodatkowych kłopotów i wydatków. Usunięcie zerwanej świecy jest kłopotliwe, długotrwałe i kosztowne. Nie każdy warsztat dysponuje odpowiednim zestawem narzędzi i doświadczeniem, a podzlecanie wymiany świecy z ewentualną rekonstrukcją jej gniazda oznacza dodatkowy wydatek. Również i w tym wypadku dobrze jest stawiać na części zamienne sprawdzonych, uznanych marek, takich jak Starline.

Piotr Kołaczek