Zestaw montażowy górnego mocowania, podobnie jak amortyzator, wykonuje około tysiąca cykli pracy na dystansie 1 kilometra. Oznacza to, że po przejechaniu 80 000 kilometrów ten mały, ale ważny element mógł wykonać nawet 75 milionów ruchów. Można sobie wyobrazić, jak destrukcyjnie wpływa to na gumowe elementy zestawu montażowego.

Zużyte mocowania wpływają niekorzystnie na bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także kontrolę nad pojazdem. Stopień wyeksploatowania tych elementów zależy od sposobu jazdy oraz właściwości jezdnych pojazdu. Jeśli kolumny amortyzatorów są zużyte, górne mocowania prawdopodobnie też nie nadają się do dalszej eksploatacji, dlatego zaleca się ich wymianę wraz z amortyzatorami.

Zestawy montażowe łączą karoserię z zawieszeniem, absorbują drgania i wibracje powstające podczas jazdy oraz zapobiegają przenoszeniu ich na nadwozie pojazdu. W górnych zestawach montażowych osi przedniej znajduje się łożysko, które umożliwia swobodny obrót kolumny amortyzatora podczas wykonywania skrętu, a po zakończeniu manewru pozwala na płynny powrót kierownicy do pozycji wyjściowej. Zestawy montażowe mogą wpływać na kąty ustawienia amortyzatora – jeśli guma jest zużyta, może to powodować dodatkowe obciążenie dla elementów współpracujących.

Zużyte łożyska generują także odgłosy stukania, co jest szczególnie zauważalne w pojazdach hybrydowych i elektrycznych – ze względu na cichą pracę silnika.

Jak zdiagnozować zużyte zestawy montażowe

Jazda próbna (zwłaszcza pojazdami, które przejechały ponad 80 000 km) jest kluczową częścią diagnozowania problemów z zawieszeniem, w tym problemów dotyczących zestawów montażowych. Należy znaleźć odcinek drogi w pobliżu swojego warsztatu, na którym będzie możliwość przeprowadzenia poniższych testów.

• Wyboista nawierzchnia drogi / progi zwalniające – sprawdź komfort jazdy.

• Nasłuchuj hałasów z układu zawieszenia – sprawdź, czy występują drgania i wibracje na kierownicy oraz ewentualne inne nieprawidłowości w kierowaniu pojazdem.

• Wykonaj skręt kierownicą i zaobserwuj, czy powraca ona do swojej pozycji wyjściowej.

• Wybierz spokojną trasę obok swojego warsztatu, z małym natężeniem ruchu, z której będziesz mógł korzystać wielokrotnie.

• Wybierz 3-minutową, 1,5-kilometrową trasę z progiem zwalniającym i miejscem do przeprowadzenia hamowania awaryjnego, na której można bezpiecznie przyspieszać oraz skręcać. Twoja prędkość nie będzie większa niż 50 km/h.

Po powrocie do warsztatu należy skontrolować pozostałe elementy układu zawieszenia w celu wyeliminowania wszelkich niesprawności i luzów w układzie zawieszenia, np. w sworzniach kulowych czy tulejach metalowo-gumowych.

Wskazówki dotyczące kontroli wizualnej

Pęknięcie / rozerwanie elementu metalowo-gumowego może być spowodowane agresywną jazdą lub złymi warunkami drogowymi, takimi jak dziury czy nierówności nawierzchni. Może to skutkować:

• nadmiernymi wibracjami przenoszonymi na układ kierowniczy pojazdu i kierowcę,

• pogorszeniem komfortu jazdy,

• zwiększeniem zmęczenia kierowcy i obniżeniem koncentracji,

• pogorszeniem parametrów tłumienia amortyzatora,

• przyspieszeniem zużycia zawieszenia i elementów współpracujących.

Zatarcie łożyska może być spowodowane nieprawidłowym montażem, np. jeśli podczas dokręcania nakrętek mocujących wymaganym momentem siły nie zastosowano zasady dociążenia zawieszenia masą pojazdu. Skutki zatartego łożyska mogą być następujące:

• nadmierne wibracje przenoszone na układ kierowniczy pojazdu i kierowcę,

• potrzeba używania większej siły do poruszania kierownicą podczas skrętu,

• kierownica nie będzie samoczynnie powracać do pozycji wyjściowej
po wykonaniu skrętu kół,

• z zawieszenia będą dochodzić niepokojące dźwięki: metaliczne zgrzyty, głuche stuki, skrzypienie.

Odkształcenie / uszkodzenie łożyska górnego mocowania może być spowodowane nadmiernym obciążeniem osi pojazdu (przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej), agresywną jazdą lub złymi warunkami drogowymi, takimi jak dziury czy nierówności nawierzchni. Może to skutkować:

• nadmiernymi drganiami przenoszonymi na układ kierowniczy pojazdu i kierowcę,

• pogorszeniem parametrów tłumienia amortyzatora,

• hałasem dobiegającym z układu zawieszenia.

Podsumowanie

Po wykonaniu jazdy testowej samochodem ze zużytymi zestawami montażowymi i zamontowaniu nowych zestawów należy ponownie przetestować pojazd! Natychmiast będzie można zauważyć ogromną różnicę.

KYB posiada w swojej ofercie pełną gamę kompletnych zestawów montażowych z prefiksem numeru części SM. Oznacza to, że górne mocowanie, łożysko oraz wszystkie nakrętki, śruby i inne niezbędne elementy są dołączone do zestawu.

Porównując ceny zestawów montażowych różnych producentów, należy zwrócić uwagę, że wiele firm nie oferuje pełnego kompletu, co wpływa
na cenę części.