Firma ZF ogłosiła niedawno produkcję swojego stumilionowego elektrycznego hamulca postojowego (EPB) montowanego bezpośrednio na zacisku hamulcowym. Wydarzenie to podkreśla sukces ZF w dziedzinie produkcji obecnie już piątej generacji EPB.

ZF w 2001 roku jako pierwsza firma wprowadziła na rynek system EPB. Początkowo znalazł się on na wyposażeniu marek takich jak Lancia, Audi i VW, następnie znajdując również zastosowanie w pojazdach Renault, Nissan i Daimler, a ostatnio w: BMW X4, BMW i8, Jeep Renegade, Fiat 500X, Ford F150, Honda Accord, Nissan Qashqai, Range Rover Evoque i innych.

Przełomowa technologia została opracowana w globalnym centrum technicznym ZF w Koblencji w Niemczech, a obecnie systemy EPB są produkowane także na terenie Chinach, Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz od niedawna w Indiach.
Elektryczny hamulec postojowy znajduje zastosowanie w samochodach osobowych zarówno w celu utrzymania pojazdu na wzniesieniu, jak i na płaskiej drodze. Tradycyjnie funkcję tę pełnił ręczny hamulec postojowy. W systemie EPB kierowca aktywuje mechanizm hamulca jednym przyciskiem. Klocki hamulcowe są zaciskane na tylnych tarczach za pośrednictwem elektronicznej jednostki sterującej ECU.

W produkcji dzisiejszych pojazdów stosuje się dwa systemy hamulca. Pierwszy, oparty na mechanizmie linki zaciągającej hamulec, oraz drugi, oferowany przez ZF, system zintegrowany z zaciskiem EPB. W systemach zintegrowanych zacisk elektrycznego hamulca postojowego stanowi połączenie hydraulicznie uruchamianego hamulca zasadniczego i sterowanego elektrycznie hamulca postojowego. Zespół silnika i przekładni w obudowie wykonanej z tworzywa sztucznego, który przejmuje funkcję hamulca postojowego, jest zamocowany śrubami bezpośrednio do korpusu zacisku hamulcowego. Hamulec postojowy uruchamiany jest przez kierowcę za pomocą przełącznika w pojeździe. Brak konwencjonalnej dźwigni hamulca ręcznego pozwala na uzyskanie dodatkowej przestrzeni we wnętrzu pojazdu. Dzięki eliminacji linki hamulca nie występują problemy takie jak jej zamarznięcie lub zużycie mechaniczne, co gwarantuje optymalne działanie hamulca w każdych warunkach.

EPB jest efektem stałego zaangażowania ZF w rozwój technologii hamulcowej i zwiększanie bezpieczeństwa oraz komfortu kierowcy. Poza zapewnieniem funkcji hamulca system EPB stanowi całkowicie integralną część układu hamulcowego o cechach takich jak szybka aktywacja, wykrywanie zużycia klocków hamulcowych czy niższy w porównaniu do konwencjonalnych systemów mechanicznych stopień zużycia.

EPB zwiększa bezpieczeństwo w sytuacjach awaryjnych. Na przykład, w przypadku awarii systemu hydraulicznego (co jest jedynym powodem konieczności użycia hamulca postojowego podczas jazdy) tylne koła są pulsacyjnie hamowane w celu uniknięcia ciągłego ich zablokowania, a tym samym powstania ryzyka utraty kontroli nad pojazdem, spowodowanej zblokowaniem kół tylnej osi.
Ponadto, funkcja hill-hold, której zadaniem jest uruchomienie hamulca w celu zapobiegania stoczenia się pojazdu podczas ruszania na pochyłości, może być oparta na systemie EPB. Przykładem jest jazda w zatłoczonym, wielopoziomowym parkingu. Gdy pojazdy poruszają się wolno, a kierowca musi się zatrzymać na stromym podjeździe, ponowne płynne ruszenie pod górę bywa trudne. Jednak EPB rozwiązuje ten problem, gdyż jest wyposażony w system asystenta ruszania. Ten automatycznie zwalnia hamulec postojowy, gdy silnik zapewnia wystarczający moment obrotowy, aby samochód mógł bezpiecznie ruszyć. Ponadto, w mało prawdopodobnym przypadku zgaśnięcia silnika, gdy samochód miałby zacząć się staczać, system wykrywa to i automatycznie aktywuje hamulec postojowy.

(UWAGA: dodatkowe funkcje różnią się w zależności od producenta pojazdu)

Szczegółowy opis funkcji komfortu i bezpieczeństwa EPB

Hamowanie awaryjne – jeśli przełącznik elektrycznego hamulca postojowego zostanie uruchomiony podczas jazdy, system interpretuje to jako hamowanie awaryjne. Podczas gdy nagłe i gwałtowne hamowanie spowodowałoby zablokowanie tylnej osi i utratę przyczepności tyłu pojazdu, hamulec postojowy jest wielokrotnie zaciągany i zwalniany w krótkim odstępie czasu (działanie zbliżone do ABS-u). Tryb ten zapewnia bezpieczne hamowanie aż do zatrzymania pojazdu.
Zabezpieczenie przed dziećmi – hamulec postojowy nie może zostać zwolniony, gdy zapłon jest wyłączony.
Asystent ruszania – automatyczne zwolnienie hamulca – nawet na płaskiej drodze i w pojazdach wyposażonych w system start-stop.
Automatyczne zaciągnięcie – hamulec postojowy może być zaciągnięty automatycznie, gdy tylko drzwi kierowcy zostaną otwarte lub po wyłączeniu stacyjki.

ZF oferuje kilka wersji systemu EPB, w tym standardowy EPB zintegrowany z EPBi, który ze względu na integrację z systemem elektronicznej kontroli stabilności eliminuje wymóg instalacji oddzielnej elektronicznej jednostki sterującej (ECU) oraz EPB dla osi przednich, co stanowi bardziej przystępne rozwiązanie dla segmentu mniejszych pojazdów.

ZF dystrybuuje elementy układu hamulcowego na rynek aftermarketowy pod marką TRW