Po naszych drogach jeżdżą tysiące samochodów. Wraz z upływem czasu i rozwojem technologicznym stają się one coraz bardziej do siebie podobne, i to nie tylko z zewnątrz, ale i pod maską. Niemniej jednak nadal istnieją pojazdy i silniki odbiegające od standardowych rozwiązań.

W wielu przypadkach zdobycie części zamiennych do tych pojazdów jest może nie tyle niemożliwe, co bardzo trudne i czasochłonne. Dlatego pod marką „Elring – das Original” firma ElringKlinger AG, wiodący partner w rozwoju oraz dostawca uszczelnień na pierwszy montaż do samochodów osobowych oraz ciężarowych, oferuje szeroką gamę produktów, które pomogą w naprawie każdego silnika.

„Zrób to sam”

Kiedy liczy się czas, a gotowe produkty nie są dostępne od ręki, używając zestawu „Zrób to sam” oferowanego przez Elring, w bardzo prosty sposób sam możesz przygotować brakujące uszczelnienie. Korzystając z zestawu serwisowego (numer katalogowy 447.101), który składa się z 6 arkuszy materiału uszczelniającego (Abil™, EWP 207/210, FW 522), przygotujesz potrzebne uszczelnienie „od ręki”. Zestaw zawiera materiały uszczelkowe różnej grubości, które mogą być stosowane w różnych zakresach temperatur. Używając prostych narzędzi, tj. wybijak, skrobak, tusz lub spray czy marker, jesteśmy w stanie samodzielnie przygotować nawet bardzo skomplikowane uszczelki. Zawsze dobrze jest porównać grubość starej uszczelki do grubości materiału, jaki chcemy zastosować, i mieć pewność, że są one takie same.
– W przypadku doboru złego materiału lub nieodpowiedniej grubości papieru uszczelka może nie uszczelniać dokładnie, co może spowodować awarię – wyjaśnia Mario Rauch, trener techniczny w firmie ElringKlnger AG, i wyjaśnia, jak właściwie korzystać z zestawu.
Zaczynamy od dokładnego oczyszczenia i odtłuszczenia obu powierzchni, do których będzie przylegała uszczelka – zalecamy zastosowanie spirytusu metylowego lub rozpuszczalnika na jego bazie. Tylko tak przygotowane powierzchnie nadają się do zapewnienia niezawodnego uszczelnienia.
Nowa uszczelka może być przygotowana na dwa sposoby:
jeśli stara uszczelka jest w dobrym stanie, możemy położyć ją na arkuszu nowego materiału i używając farby w sprayu oznaczyć kształt na arkuszu,
w przypadku gdy stara uszczelka jest zniszczona i na jej podstawie nie da się przygotować nowego uszczelnienia, możemy skorzystać z tuszu; pokrywamy nim część stykającą się z uszczelką, przykładamy do nowego materiału i otrzymujemy wymagany kształt.
Wycinanie nowej uszczelki zaczynamy od użycia wybijaka i wycięcia otworów na śruby. Dobierając rozmiar wybijaka, pamiętajmy, żeby otwór był nieco większy od rozmiaru śruby, dzięki temu zapobiegamy uszkodzeniu nowej uszczelki przy wkładaniu śrub do pokrywy.
Teraz możemy wyciąć uszczelkę. Przed montażem upewnijmy się, że rozkład otworów i sama uszczelka odwzorowują oryginał.

Masy uszczelniające Elring – praktyczne porady

W swojej ofercie Elring posiada również szeroką gamę mas uszczelniających, które spełniają wszystkie wymagania dotyczące niezawodności, wytrzymałości na wysokie temperatury oraz odporności na czynniki zewnętrzne, jak olej czy paliwo. Najczęstsze zastosowania naszych mas to dokładniejsze uszczelnienie elementów silnika, takich jak pompa wody lub oleju, przestrzegamy jednak przed używaniem takich produktów przy uszczelce głowicy, gdzie jest to wręcz zabronione. Jest kilka ważnych procedur, których należy przestrzegać, korzystając z mas uszczelniających:
Powierzchnie, które chcemy uszczelnić, korzystając z masy, muszą być dokładnie wyczyszczone z wszelkich pozostałości po poprzednim uszczelnieniu oraz odtłuszczone.
Masę uszczelniającą nakładamy tylko na jednym elemencie; staramy się, żeby szerokość warstwy nakładanej masy nie była większa niż 2,5–3 mm. W przeciwnym przypadku, po skręceniu dwóch elementów, masa może dostać się do wnętrza silnika i spowodować uszkodzenie.
Zawsze starajmy się postępować zgodnie z zaleceniami producenta silnika.

Praktyczne wskazówki, jak korzystać z opisanych produktów, a także wiele innych praktycznych porad oraz filmów instruktażowych można znaleźć na naszym kanale YouTube pod adresem:
www.youtube.com/user/elringdasoriginal