Citroën C5 II, Peugeot 407, a może Renault Laguna? Trzy popularne modele klasy średniej. Mało kto wie, że C5 i 407 mają identyczne zawieszenia. Zresztą – zobaczcie sami.

Citroën C5 2008–2017

C5 występuje w dwóch wersjach nadwozia: jako czterodrzwiowy sedan i pięciodrzwiowe kombi.

Wersje podstawowe (np. wszystkie 1,6 HDi) mają zawieszenie mechaniczne i tradycyjną dźwignię hamulca ręcznego. Wersje lepiej wyposażone – z hydropneumatyką – mają elektryczny hamulec pomocniczy. Największym zainteresowaniem cieszą się diesle. Zdecydowanym numerem jeden jest odmiana dwulitrowa. Polecamy wszystkie, niezależnie od wersji. Jednostka 2,2 HDi nie jest już tak niezawodna. Silnik 2,7 HDi V6 to zakup podwyższonego ryzyka. Lepszym wyborem jest nowszy 3,0 HDi.

Większość diesli ma filtr cząstek stałych. Wymaga on okresowego uzupełniania płynu obniżającego temperaturę zapłonu sadzy. Jego szacunkowa żywotność to
ok. 200 tys. km.


Peugeot 407 2004–201

Samochód oferowany był w trzech wersjach nadwozia: sedan, kombi i coupé. Ta ostatnia w roku 2010 została wycofana z polskich salonów. Dealerzy sprowadzali ją jednak na specjalne zamówienia.

Karoserię wykonano bardzo solidnie, ale zbyt duży zwis przedni utrudnia manewrowanie. Łatwo zawadzić o próg zwalniający czy o krawężnik podczas parkingowych manewrów. Wiele egzemplarzy używanych miało już z tego powodu malowany przedni zderzak, a prawie każdy egzemplarz ma pękniętą podkładkę pod tablicą rejestracyjną. Narzekać można także na ograniczoną ilość miejsca na tylnych fotelach i mały bagażnik wersji sedan, ale z drugiej strony – jeśli dla kogoś jest to problemem, może sięgnąć po bardzo wygodną wersję kombi, która na rynku wtórnym kosztuje praktycznie tyle samo.


Renault Laguna III

Renault Laguna III zadebiutował w 2007 roku. Samochód jest dostępny w dwóch podstawowych wersjach nadwozia: jako pięciodrzwiowy liftback oraz jako kombi (grandtour). Rok później do gamy dołączyły bardziej sportowo stylizowane wersje GT (zarówno liftback, jak i kombi), a także trzydrzwiowe coupé. Auto przeszło dwa liftingi: pierwszy w 2009 roku (dotyczył głównie wnętrza i specyfikacji wyposażenia). W 2013 roku producent ponownie odświeżył auto. W trakcie produkcji producent wielokrotnie zmieniał specyfikacje wyposażenia. Można jednak wyróżnić kilka poziomów. Są to kolejno: Authentique, Expression, SL Tech Run, Dynamique, Privilage i Initiale. Uzupełnieniem jest usportowiona linia GT. Giełdowy hit to model 2,0 dCi.

Pełny opis tych modeli do pobrania poniżej.

Francuskie modele klasy średniej