Rosnąca popularność aut hybrydowych w Europie powoduje, że coraz częściej tego typu samochody pojawiają się w warsztatach na przeglądy lub naprawy. Jak pokazują dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w pierwszej połowie 2024 roku ponad 36% nowych samochodów rejestrowanych w Unii Europejskiej było hybrydami (HEV) lub hybrydami typu plug-in (PHEV)*.

To wyraźny sygnał, że hybrydy na stałe wpisują się w krajobraz europejskich dróg, a wraz z tego typu pojazdami pojawiają się nowe wymagania. Eksperci marki Mobil podkreślają, że serwis olejowy hybryd wymaga zrozumienia specyficznych wyzwań związanych z ich codzienną eksploatacją.

Wyższe wymagania hybryd

Pojazdy hybrydowe, dzięki specyfice swojej pracy – przełączaniu się między silnikiem elektrycznym a spalinowym – wymagają innego podejścia do serwisowania, zwłaszcza w kwestii smarowania silnika. Częste i charakterystyczne dla hybryd cykle start-stop powodują wahania temperatur i dodatkowo obciążają formulację smarną. Zimne rozruchy nie sprzyjają szybkiemu dotarciu środka smarnego do najdalej oddalonych punktów układu smarowania. Z kolei wysokie temperatury mogą przyspieszyć degradację oleju. Oba scenariusze negatywnie wpływają na osiągi i trwałość serca pojazdu. W tym kontekście trudno nie docenić znaczenia wysokiej jakości syntetycznych środków smarnych, takich jak oleje Mobil 1 i Mobil Super.

Testy przeprowadzone w rzeczywistych warunkach drogowych na dystansie ponad 120 tys. km z wykorzystaniem dwóch taksówek Toyota Prius potwierdziły wysoką skuteczność oleju Mobil 1 0W-20 w zakresie ochrony przed tworzeniem osadów i zużyciem. Okresowe monitorowanie oleju i przeglądy silnika wykazały, że Mobil 1 0W-20 zapewnia doskonałą odporność na utlenianie i ścinanie, pomimo trudnych warunków pracy, w tym licznych uruchomień i zatrzymań silnika oraz pracy w skrajnych temperaturach**.

Korzyści ze stosowania olejów wysokiej jakości

Przede wszystkim takie oleje wspierają podnoszenie wydajności paliwowej pojazdów hybrydowych. Oleje o niskiej lepkości – w tym Mobil 1 0W-20 czy Mobil Super 3000 0W-20 – pomagają w ograniczaniu tarcia w silniku, umożliwiając płynniejszą pracę i bardziej wydajne wykorzystanie energii. Efektem może być mniejsze zużycie paliwa, co jest kluczową korzyścią dla kierowców.

Ponadto Mobil 1 zapewnia ochronę podczas częstego uruchamiania i wyłączania silnika, co jest typowe dla jednostek hybrydowych. W takich warunkach oleje muszą oferować doskonałą stabilność termiczną i ochronę przed utlenianiem, redukując degradację oleju w czasie. Oznacza to, że olej może stawić czoła ciągłemu przełączaniu między trybami elektrycznym i spalinowym bez utraty swojej skuteczności, zapewniając długotrwałą ochronę przed zużyciem i gromadzeniem się osadów.

Osiągi w niskich temperaturach to kolejny kluczowy obszar. Pojazdy hybrydowe potrzebują oleju, który zachowuje odpowiednią płynność w niskich temperaturach i w takich warunkach ochroni silnik podczas rozruchu.

Ponadto Mobil 1 i Mobil Super oferują zaawansowaną ochronę przed osadami, które mogą wpływać na wydajność silnika hybrydowego, szczególnie w zakresie jego czystości. Dzięki starannie dobranym pakietom dodatków oleje Mobil 1 skutecznie pomagają utrzymać silniki w czystości, minimalizując ryzyko przedwczesnego zapłonu przy niskich prędkościach obrotowych (LSPI) oraz zużycia łańcucha rozrządu – dwóch kluczowych wyzwań, z jakimi mierzą się hybrydowe jednostki napędowe.

Dodatkowo Mobil 1 wyróżnia się wszechstronnością, dbając o optymalną ochronę w różnych konfiguracjach napędów hybrydowych, takich jak: układy szeregowe, równoległe czy szeregowo–równoległe. Dzięki tej adaptacyjności oleje Mobil 1 są odpowiednie dla szerokiej gamy modeli hybrydowych takich marek, jak: Toyota, Ford
czy Mercedes-Benz.

Dobierz olej do hybrydy

Wraz z rozwojem technologii hybrydowej ewoluują także środki smarne i praktyki stosowane przy serwisowaniu pojazdów HEV i PHEV. Jeżeli masz wątpliwości, jaki olej silnikowy spełni wymagania hybrydy, skorzystaj z internetowego narzędzia doboru oleju Mobil lub skontaktuj się z nami.

————–

* Źródło: https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-0-2-in-july-2024-battery-electric-12-1-market-share
** Wyniki mogą się różnić w zależności od rodzaju używanego sprzętu i sposobu jego serwisowania, a także warunków pracy i środowiska.