W samochodach grupy VW z silnikami benzynowymi o pojemnościach: 1,0 1,0 i, 1,3, 1,4, 1,4 i, 1,6, 1,6 i stosowane są dwa technicznie różne napinacze w zależności od kodu silnika (531 0252 30 i 531 0525 30). Niestety wygląd zewnętrzny tych napinaczy jest identyczny, co może powodować trudności w doborze i przykre konsekwencje techniczne.

Również numeracja jest zbliżona, dlatego o pomyłkę nietrudno. Aby pasek rozrządu pracował bezproblemowo, należy podczas doboru bezwzględnie przestrzegać poniższych instrukcji.

O doborze zestawu paska rozrządu decyduje jedynie kod silnika. Wymiary rolki napinającej 61,5 x 22 mm, szerokość 19 mm oraz liczba zębów paska rozrządu (135) są identyczne w obu rozwiązaniach.

Rys. 1. 531 0252 30

Rys. 2. 531 0525 30

Na przykładzie Volkswagena Caddy z silnikiem 1,4 60 KM podczas montażu można się posiłkować numerami wybitymi na płytce. Napinacz 531 0252 30 posiada oznaczenie 979272 i jest dedykowany dla kodów silnika APQ, AEX. Natomiast napinacz o numerze 531 0525 30 posiada oznaczenie 979548 i ma zastosowanie dla AUDI. Pomyłka może doprowadzić do utraty napięcia paska i w konsekwencji awarii silnika, gdyż zastosowane sprężyny charakteryzują się inną siłą naciągu. Jest to kolejny dowód, że doboru części nie wolno dokonywać jedynie na podstawie oceny wizualnej.

Pełne wyjaśnienie opisuje Service Info INA 0069, które jest dostępne na portalu www.repxpert.pl oraz w katalogu www.webcat.schaeffler.com