Alfa Romeo MiTo [01.11-] jest dość popularnym samochodem jeżdżącym po drogach Europy i nie tylko. Szacowany czas montażu amortyzatora osi przedniej w tym pojeździe wynosi około 1 h na każdą ze stron.
Poniżej lista czynności, które należy wykonać podczas demontażu i montażu kolumny amortyzatora w samochodzie Alfa Romeo MiTo [01.11-].
1. Zdejmij koło.
2. Wyjmij z gniazda mocowania przewód ABS.
3. Zdejmij zabezpieczenie i wyjmij z gniazda mocowania przewód hamulcowy. Zabezpieczenie połóż w bezpiecznym miejscu, aby móc użyć go ponownie.
4. Odkręć łącznik stabilizatora.
5. Podnieś lekko i podeprzyj oś napędową, a następnie odkręć dwie dolne śruby mocujące amortyzator.
6. Zdemontuj wycieraczki oraz plastikową osłonę podszybia wraz z uszczelką maski.
7. Odkręć górną nakrętkę mocującą kolumnę amortyzatora (przytrzymaj amortyzator jedną ręką, aby nie upadł).
8. Wyjmij kolumnę amortyzatora od dołu i umieść właściwie w odpowiednim ściągaczu do sprężyn (najlepiej w kolumnowym ściągaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą). Zdemontuj wszystkie elementy i sprawdź dokładnie ich stan techniczny. Przy każdej wymianie amortyzatora zaleca się także wymianę elementów z nim współpracujących: górnego zestawu montażowego, zestawu osłonowo-ochronnego oraz sprężyny zawieszenia.
9. W trakcie montażu nowego amortyzatora, sprężyny zawieszenia, górnego zestawu montażowego oraz zestawu osłonowo-ochronnego sprawdź prawidłowe ułożenie sprężyny w dolnym talerzu oporowym.
10. Włóż kolumnę amortyzatora od dołu i przytrzymując jedną ręką, zamocuj ją od góry. Zwalniając podparcie osi, włóż dwie dolne śruby mocujące amortyzator i dokręć je właściwym momentem. Zamocuj łącznik stabilizatora. W odpowiednie gniazda mocujące wepnij przewód hamulcowy wraz z zabezpieczeniem oraz przewód czujnika ABS. Teraz możesz zamontować koło.
11. Po opuszczeniu pojazdu na koła dokręć odpowiednim momentem górną nakrętkę mocującą. Załóż plastikową osłonę podszybia wraz z uszczelką maski oraz zamontuj wycieraczki.
UWAGA!
Zwróć uwagę na prawidłowy moment dokręcania nakrętki mocowania trzpienia amortyzatora. Pamiętaj o odpowiedniej kolejności i pozycji montażowej wszystkich elementów. Nie używaj narzędzi typu żaba do przytrzymania tłoczyska podczas dokręcania, gdyż może ona uszkodzić powierzchnię chromową i doprowadzić do wycieku oleju i uszkodzenia amortyzatora. Używaj tylko odpowiednich, przeznaczonych do tego celu narzędzi.
KYB zaleca wykonanie geometrii układu zawieszenia po każdej wymianie amortyzatorów w samochodzie.
KYB zaleca, aby zawsze wymieniać amortyzatory i sprężyny zawieszenia parami w obrębie jednej osi.
Aby zobaczyć film pokazujący, jak dokładnie wykonać wymianę amortyzatorów w przedniej osi w samochodzie Alfa Romeo MiTo [01.11-], należy kliknąć na poniższy link i wybrać odpowiedni pojazd: www.youtube.com/KYBEurope.
www.kyb-europe.com