Wśród wielu części i podzespołów samochodowych są i takie, które nie wpływają bezpośrednio na komfort i bezpieczeństwo jazdy, ale są ważne z punktu widzenia wygody obsługi pojazdu. Do tej grupy można zaliczyć przewody sterownicze (linki napędowe) oraz sprężyny gazowe.
Coraz więcej pojazdów wyposaża się w elektrycznie sterowane zamki i blokady drzwi, pokrywy silnika czy drzwiczki wlewu paliwa, jednak w większości samochodów osobowych poruszających się po naszych drogach zwolnienie zamka pokrywy silnika czy bagażnika następuje przez przeniesienie siły z uchwytu (klamki) za pośrednictwem linki stalowej lub cięgła. Ten sposób jest niezawodny, tani i skuteczny.
W podobny sposób jest przenoszony napęd z pokrętła sterującego położeniem reflektorów na elementy wykonawcze, z dźwigni hamulca ręcznego na zaciski tylnych hamulców, a także z pedału gazu lub sprzęgła na odpowiednie elementy wykonawcze. O wiele rzadziej spotyka się linkowe napędy prędkościomierza i hodometru, ale wciąż jeszcze w warsztatach można zobaczyć samochody i motocykle z takim rozwiązaniem.
Najczęstszymi przyczynami uszkodzeń linek są: korozja, zerwanie na skutek zmęczenia materiału albo przetarcia lub urwanie końcówki, wokół której została opleciona lub zaciśnięta linka. Jeśli charakter uszkodzenia wskazuje, że przyczyną było uszkodzenie zewnętrznego elementu (wygięcie albo ukruszenie skorodowanego ślizgacza), należy w pierwszej kolejności wymienić ten element.
Linki są najczęściej prowadzone w elastycznym pancerzu stalowym, zabezpieczonym dodatkowo rurką z tworzywa sztucznego. Jednym z często spotykanych sposobów naprawy jest wymiana samej linki na nową, „uniwersalną”, o odpowiednio dobranej średnicy i długości. Pozostawienie starego pancerza nie zawsze jest błędem, ale jeśli jest to możliwe, najlepiej wymienić linkę na kompletną, z nowym pancerzem.
Dzięki temu będziemy mieli pewność, że osłona nowej linki jest szczelna, nie przepuści wody i nie przyspieszy w ten sposób korozji. To ważne, ponieważ w starym pancerzu mogą pozostać fragmenty rdzy, kurz czy piasek. Z czasem mogą one spowodować zatarcie się nowej linki, a w każdym razie zwiększyć siłę konieczną do jej przesunięcia i utrudnić powrót do pozycji wyjściowej pod wpływem sprężyny.
W sklepach i hurtowniach z częściami samochodowymi można znaleźć szeroki wybór typów i odmian linek. Biorąc pod uwagę, że uszkodzenie (o ile w ogóle do niego dojdzie) zdarza się raz lub dwa razy w całym czasie życia samochodu, lepiej postawić na jakość i zastosować kompletną linkę z osłoną przeznaczoną do konkretnego modelu i wyprodukowaną przez sprawdzonego producenta.
Sprężyny gazowe
Sprężyny gazowe są najczęściej stosowane do podtrzymywania otwartych drzwi bagażnika, rzadziej pokrywy silnika. Nie są to części skomplikowane pod względem mechanicznym, ale ich spodziewany czas eksploatacji w dużym stopniu zależy od jakości materiałów i sposobu wykonania.
Najczęstszą przyczyną awarii sprężyny gazowej jest zużycie uszczelnienia i ucieczka gazu lub korozja obudowy ciśnieniowej albo tłoczyska. Zdarza się też, że sprężyny są niszczone lub odkształcane podczas kolizji i wypadków. Wymiana sprężyn gazowych jest prostą czynnością, a jeśli zdarzają się jakiekolwiek problemy w tym zakresie, to są one najczęściej spowodowane korozją śrub albo trudnym dostępem do punktów zamocowania sprężyny.
W ofercie sklepów spotyka się dwa rodzaje sprężyn gazowych: z tłumieniem hydraulicznym i dynamicznym. Sprężyny gazowe z tłumieniem dynamicznym mogą być montowane w dowolnej pozycji, natomiast sprężyny gazowe z tłumieniem hydraulicznym powinny być instalowane z tłoczyskami skierowanymi w dół.
Jakość sprężyn gazowych renomowanych producentów jest potwierdzana certyfikatami stwierdzającymi zgodność z normami: ISO 9001:2000, ISO / TS 16949 i ISO 14000. Działanie sprężyn jest sprawdzane, zanim trafią one do dystrybucji. Czołowi producenci gwarantują poprawną pracę w zakresie temperatur od -30°C do +80°C. Żywotność sprężyny gazowej musi wynosić około 40 000 cykli rozprężania i sprężania w temperaturze 20°C. Testy odporności na warunki klimatyczne polegają na wielokrotnym ściskaniu i rozprężaniu części w temperaturach z przedziału od +90°C do 0°C. Podczas tych prób siła tłoczenia nie może spaść o więcej niż 12%.
Wybierając sprężynę gazową (szczególnie jeśli jest to zamiennik), zawsze należy zwrócić uwagę na jakość montażu oraz obecność i odporność mechaniczną zabezpieczenia antykorozyjnego.
Sprężarki klimatyzacji
Sprężarki klimatyzacji – jako części zamienne – są produkowane w wielu wersjach, różniących się sposobem montażu oraz przeznaczeniem do współpracy z konkretnym czynnikiem chłodzącym czy sposobem smarowania. Najczęstszymi przyczynami awarii sprężarek klimatyzacji są:
• zbyt wysokie ciśnienie pracy spowodowane uszkodzeniem skraplacza albo wentylatora,
• zbyt wysoka temperatura pracy (podobne przyczyny),
• problemy ze smarowaniem (brak albo zbyt niski poziom oleju, nieodpowiedni olej).
Awaria sprężarki klimatyzacji (w układzie bezsprzęgłowym) może też wynikać z długotrwałej pracy urządzenia bez czynnika chłodzącego. Warto uczulać na to właścicieli pojazdów. Jeśli klimatyzacja nie działa albo jest zbyt mało wydajna, zawsze warto ją skontrolować.
Zapobieganie uszkodzeniom sprężarek klimatyzacji sprowadza się do regularnego przeglądania instalacji, kontroli ciśnienia i uzupełniania czynnika oraz wymiany filtra osuszacza.
Jeśli już jednak wystąpi awaria, często powoduje ona konieczność wymiany całej sprężarki oraz napełnienia instalacji nowym czynnikiem. Nową sprężarkę warto wybrać spośród ofert zaufanych, sprawdzonych producentów.
Przy okazji warto wspomnieć o pasku napędowym. Jeśli już demontujemy go w związku z wymianą sprężarki klimatyzacji, to przy okazji zamontujmy także nowy pasek. W samochodach o przebiegu powyżej 100 tys. km wymiana paska podczas wymiany sprężarki powinna być w zasadzie obowiązkowa, podobnie jak wymiana i regulacja napinacza, ewentualnie elementów prowadzących pasek.
Szeroka oferta komponentów nadwozia marki Starline dostępna jest w sklepie internetowym: www.sklep.elitpolska.pl
Piotr Kołaczek