Lancia Delta to z pewnością konstrukcja nietuzinkowa. Oryginalne auto o wyjątkowej linii nadwozia. Na rynku wtórnym pojawia się raczej sporadycznie, ale warto się nim zainteresować, ponieważ jest doskonale zaopatrzone w niedrogie części zamienne.

Niecodzienne zdarza się, aby samochód, który jest przecież tylko wyrośniętym kompaktem (a konkretnie – Fiatem Bravo), gwarantował tak wysoki komfort podróżowania z tyłu. Odpowiednia ilość miejsca, prawidłowe wyprofilowanie siedziska, szeroki podłokietnik wyposażony w schowek oraz gwóźdź programu – regulowany kąt pochylenia oparcia (w tańszych wersjach wyposażenia dostępna jest także regulacja wzdłużna siedziska). Klubowy klimat tworzy opcjonalna, skórzana tapicerka wykonana przez specjalistów z Poltrona Frau – włoskiej marki, która w branży meblowej jest tym, czym Bose (producent nagłośnienia Lancii) w świecie muzyki.

Wisienką na przysłowiowym torcie jest otwierany, szklany dach, który dodatkowo rozświetla wnętrze. Jak twierdzą konstruktorzy, po zamknięciu jego konstrukcja dodatkowo wycisza hałas. Faktycznie, podczas spokojnej jazdy silnika prawie nie słychać.

Techniczna prostota

Pod wyszukanym i wciąż bardzo nowoczesnym nadwoziem kryje się proste i trwałe zawieszenie znane doskonale z Fiata Bravo II (w opcji rozbudowane o elektronicznie sterowany zmienny stopień tłumienia  Reactive Suspension System). Z jednej strony można mieć zastrzeżenia do przeciętnej precyzji prowadzenia, z drugiej  trwałość i niskie koszty serwisowania z nawiązką wynagradzają wszelkie niedogodności. W dzisiejszych czasach auto klasy premium, z prostym układem McPherson z przodu i belką skrętną z tyłu to rzadkość.

Sprawdzone silniki

Wszystkie stosowane jednostki napędowe mają turbodoładowanie z doładowaniem jedno- lub dwustopniowym. Oprócz standardowych ręcznych skrzyń 6-biegowych w połączeniu z silnikiem 1.6 MutliJet 120KM dostępna jest zautomatyzowana skrzynia Selectronic.

Amortyzatory

Zawieszenie Lancii Delty dzieli rozwiązania z Fiatem Bravo. Istotnie obniża to koszty części i sprawia, że ich podaż jest bardzo duża.

Układ hamulcowy

W niektórych egzemplarzach Delty pojawia się tajemnicza usterka, która objawia się przegrzewaniem klocków i tarcz hamulcowych przednich. Większość mechaników upatruje przyczyny w zabrudzonych zaciskach hamulcowych, które ograniczają ruch klocków. Niektórzy profilaktycznie odpowietrzają przedni układ hamulcowy lub nawet wymieniają elastyczne przewody hamulcowe. Przyczyna tkwi tymczasem zupełnie gdzie indziej: zaciera się pedał hamulca. W większości przypadków pomaga aplikacja smaru (w aerozolu) na sworznie pedału.

Zawieszenie

Lancia Delta daje dużą przyjemność z jazdy. Zaskakujące, że tak dobre właściwości jezdne udało się uzyskać, powielając rozwiązania z Fiata Bravo (20072014), a zatem bez żadnych fajerwerków technicznych.

Zawieszenie przednie jest typowe i bardzo tanie w serwisowaniu. Mamy tu stalową ramę pomocniczą oraz układ Mc Pherson. Dolne wahacze są wykonane ze stali. Fabrycznie sworznie są nitowane, ale można je roznitować i zastąpić nowymi, przykręcanymi. Silentbloki również można wymieniać, przy czym warto podkreślić, że jeden pracuje w pozycji poziomej, a drugi  pionowej, a zatem dokładnie tak jak w wybranych modelach VW, co jest gwarancją maksymalnej możliwej trwałości.

Z tyłu mamy najzwyklejszą belkę zespoloną, która z nadwoziem łączy się za pomocą dwóch silentbloków. Jeśli chodzi o zaawansowanie technologiczne tego rozwiązania, możemy je porównać z tym zastosowanym w VW Golfie IV, któremu pod względem trwałości podwozia zbyt wiele nie można było zarzucić.

Jedyne, co może się w tylnej belce Bravo popsuć, to właśnie wspomniane silentbloki. Komplet obejmuje dwie sztuki. Pasują także do Bravo, Stilo i Linei.

Silniki benzynowe

1.4 T-Jet: kapitalna jednostka napędowa. 16 zaworów, pasek rozrządu, tradycyjny, pośredni wtrysk benzyny. Najważniejszą innowacją jest turbodoładowanie. Ciekawostki – ma dwumasowe koło zamachowe i… doskonale współpracuje z LPG.

1.4 MultiAir to przełomowa konstrukcja na rynku. Została opracowana przez włoską grupę wspólnie z firmą INA. Ma innowacyjny rozrząd z zaworami ssącymi sterowanymi elektrohydraulicznie. Warto zaznaczyć, że idea systemu Multiair przypomina tę z BMW o nazwie Valvetronic.

Benzynową gamę wieńczy silnik 1.75. To bardzo ciekawa, turbodoładowana jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wymaga wysokiej kultury obsługi. W zamian odwdzięcza się doskonałymi osiągami. Niestety – pod ciężką nogą pali jak smok.

Wszystkim użytkownikom rekomendujemy skrócenie interwału wymiany paska rozrządu ze 100 do 60 tys. km. Powodem są nietrwałe napinacze rozrządu i zacierające się łożyska pompy cieczy chłodzącej.

Silniki Diesla

Największą popularnością na rynku cieszą się diesle. Nic dziwnego – są dobrze zaopatrzone w części, dość trwałe, ciche i ekonomiczne.

Cały osprzęt układu wtryskowego wykonał Bosch. W zależności od wersji Delta może być wyposażona w filtr cząstek stałych lub nie. Filtr jest bezobsługowy, czyli nie wymaga od użytkownika stosowania jakiegoś dodatkowego płynu katalizującego, np. Eolys. W razie zapełnienia sadzą sterownik silnika „dorzuca” dodatkowe dawki paliwa w fazie wydechu, tak aby podgrzać filtr i dopalić jego zawartość. Dodatkowa dawka paliwa podawana przez układ wtryskowy w fazie wydechu dopala się właśnie w filtrze.

Niestety – rozwiązanie to jest utrapieniem w zasadzie wszystkich producentów samochodów. Eksploatacja miejska, na krótkich dystansach uniemożliwia przeprowadzenie pełnej procedury oczyszczenia. Filtr zapełnia się zatem coraz bardziej, a nadmiar paliwa spływa po ściankach cylindrów do miski olejowej i rozrzedza olej. W rezultacie u wielu egzemplarzy występuje podnoszenie się poziomu oleju. Zdarzają się także wycieki oleju w okolicy wymiennika ciepła przy filtrze oleju.

Silnik 1.6 M-Jet to młodszy krewniak silnika 1.9 JTD. Jest bardzo oszczędny, ale nieznacznie bardziej awaryjny. Na szczęście chodzi głównie o drobiazgi – wycieki oleju w okolicy chłodniczki oleju oraz szybsze zużycie dwumasowego koła zamachowego podczas dynamicznej jazdy (charakterystyka momentu wymusza częste operowanie biegami).

Silnik 2.0 M-Jet powstał na bazie jednostki 1.9 – ma rozwiercone cylindry, więcej mocy i seryjny filtr cząstek stałych. Ciekawostka – specjalnie dla potrzeb GM oraz Saaba powstała także wersja z podwójnym doładowaniem, które wyraźnie poprawiło elastyczność tego samochodu, ale podniosło koszty serwisowania.

Lancia Delta – modele historyczne

Opisywana trzecia generacja Delty była ostatnią w historii modelu i ze względu na kiepskie wyniki sprzedaży nie doczekała się następcy. Warto jednak przypomnieć poprzednie dwie generacje Delty. W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych auto cieszyło się ogromnym uznaniem, a sportowa wersja HF Integrale na rekordowy okres sześciu lat zdominowała Rajdowe Mistrzostwa Świata.

Delta I (19791994)

Samochód zadebiutował w 1979 roku jako praktyczny, dobrze wykonany i bardzo funkcjonalny rodzinny kompakt. W plebiscycie Europejski Samochód Roku właśnie ten model otrzymał w 1980 roku pierwsze miejsce. Początkowo auto było czymś w rodzaju luksusowej alternatywy dla Fiata Ritmo, z którym dzieliło zresztą wiele podzespołów.

Wszystko zmieniło się w 1984 roku, kiedy w salonach pojawiła się odmiana Delta 1.6 HF Turbo. Początkowo rozwijała moc 130 KM, a później 140 KM. Konstruktorzy widzieli w tym modelu duży potencjał. W 1986 roku pojawiła się kolejna, jeszcze mocniejsza wersja przygotowana do Rajdowych Mistrzostw Świata w grupie A. Auto otrzymało napęd na cztery koła i turbodoładowany silnik pochodzący z modelu Thema o pojemności 2 l i mocy 165 KM. W kolejnych latach Delta stawała się coraz szersza (poszerzenia błotników) i coraz mocniejsza.

W 1991 roku wersja Integrale Evoluzione miała już 210 KM, a w 1993 roku – 215 KM. Najmocniejsza wersja to limitowana S4 Stradale – z silnikiem o mocy 250 KM, który w rajdowej konfiguracji osiągał moc 480–650 KM.

Lancia Delta to jeden z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych w historii, który w latach 1987–1992 sześciokrotnie wygrywał Rajdowe Mistrzostwa Świata dla producentów.

Delta II (1993–1999)

Druga generacja modelu nie zdołała powtórzyć sukcesu poprzedniczki, ale też jej producent nie miał już takich aspiracji. Samochód bazował na konstrukcji Fiata Tipo.

Auto nigdy nie otrzymało napędu na cztery koła. Miłośnicy musieli się zadowolić jedynie mocnymi przednionapędówkami. Topowe odmiany HF rozwijały 186–193 KM.
Pewnym nawiązaniem do sportowej historii były pakiety stylizacyjne GT, LS, HPE HF oraz EVO 500 oraz takie elementy wyposażenia jak m.in. tapicerka wykonana z alcantary, sportowe fotele firmy Recaro oraz dodatkowe wskaźniki na desce rozdzielczej, np. dla temperatury oleju, doładowania i napięcia akumulatora.

Pełen opis modelu do pobrania poniżej:

Lancia Delta