Innowacyjne produkty przeznaczone do nowych koncepcji napędów uzupełniają ofertę marki MANN-FILTER na targach Automechanika.

 

MANN+HUMMEL korzysta z dekad doświadczenia w dziedzinie filtracji, stawiając czoła wymogom w zakresie alternatywnych napędów. Swoje rozwiązania firma zaprezentowała na targach Automechanika 2018. – Nieważne, która technologia napędowa zyska przewagę w przyszłości albo czy będą używane różne, równouprawnione technologie: filtry będą stosowane tak samo, jak przedtem – twierdzi dr Uwe Hartmann, wiceprezes ds. marketingu rynku części zamiennych w firmie MANN+HUMMEL.

Filtry cząstek pyłu hamulcowego

Ścieranie tarcz i okładzin hamulcowych podczas każdego hamowania powoduje powstawanie pyłu hamulcowego. Składa się on w dużej części z drobnego pyłku i, ze względu na bardzo niewielkie rozmiary cząstek, jest szkodliwy dla zdrowia i środowiska. Nowe filtry cząstek pyłu hamulcowego firmy MANN+HUMMEL ograniczają drobny pyłek powstający podczas hamowania nawet o 80%. Można je stosować w pojazdach z dowolnym napędem — od elektrycznych po hybrydowe i klasyczne – z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi. Dzięki położonej bezpośrednio przy zaciskach hamulcowych wytrzymałej obudowie filtr bezpośrednio u źródła zapobiega uwalnianiu drobnego pyłku do otoczenia. Jest to szczególnie ważne, ponieważ przy hamowaniu w ruchu ulicznym uwalnia się wielokrotnie więcej drobnego pyłku niż spalin. Materiał filtracyjny składa się z wytrzymałych na temperaturę i odpornych na korozję materiałów, które skutecznie odfiltrowują cząstki różnej wielkości. Ponadto filtry znacząco ograniczają intensywne zanieczyszczanie felg aluminiowych, a przez to ograniczają konieczność uciążliwego usuwania zalegającego pyłu hamulcowego. Dla wielu kierowców jest to nieoceniona wartość.

Mobilny filtr cząsteczek drobnego pyłku

Aby ograniczyć obciążenia wynikające z powstawania drobnego pyłku podczas ruchu w wielkich aglomeracjach, firma MANN+HUMMEL opracowała filtr cząsteczek drobnego pyłku, który od końca zeszłego roku znajduje się w fazie testów. Dotychczasowe wyniki wskazują, że innowacyjny filtr pozwala na odfiltrowanie z powietrza większej ilości drobnego pyłku niż ilość wytwarzana przez układy wydechowe pojazdów wyposażonych w nowoczesne silniki spalinowe w ruchu drogowym, nawet w warunkach wysokiego zanieczyszczenia drobnym pyłem. Oznacza to przekroczenie zakładanych w oparciu o testy laboratoryjne poziomów wydajności.

Po zamontowaniu na przykład na dachu lub podłodze pojazdu filtr odfiltrowuje cząsteczki drobnego pyłku z powietrza. Dzięki bardzo niskiemu oporowi strumienia powietrza wbudowany wkład filtra zapewnia wysokie filtrowanie maksymalnej objętości strumienia przy jednocześnie wysokiej skuteczności separacji. Wentylatory prowadzą powietrze z otoczenia do filtra. Umożliwia to odfiltrowanie z powietrza drobnego pyłku, także w przypadku stojących pojazdów. Czujniki i funkcje chmury umożliwiają gromadzenie i analizowanie danych dotyczących powietrza, pogody oraz wydajności filtrowania.

Filtry oleju przekładniowego dla e-osi

Jeśli układ elektroniczny, silnik elektryczny i przekładnia są zintegrowane w pojedynczym systemie tzw. e-osi, musi zostać zapewnione nie tylko chłodzenie płynem chłodniczym, ale także odpowiednie smarowanie. Nowo opracowany filtr oleju przekładniowego firmy MANN+HUMMEL zapewnia czysty olej do smarowania i chłodzenia kół zębatych i innych podzespołów przekładni pojazdu z napędem elektrycznym. Wysokowydajny filtr z całkowicie syntetycznym materiałem filtracyjnym charakteryzuje się niskim ciśnieniem różnicowym, wysoką odpornością na środki chemiczne i temperaturę, a do tego zapewnia maksymalnie długą eksploatację. Sprawdzona technologia fałd pozwala na montaż maksymalnej ilości materiału filtracyjnego nawet na najmniejszej powierzchni konstrukcyjnej. Aby optymalnie przystosować obudowę filtra do niewielkiego ciśnienia różnicowego, również na niewielkich powierzchniach konstrukcyjnych, optymalny przepływ powietrza jest projektowany na podstawie najnowocześniejszych procedur symulacyjnych. Także obudowa filtra oleju przekładniowego jest wykonana z wytrzymałego
tworzywa sztucznego.

Element wyrównujący ciśnienie w akumulatorze

Kolejnym ważnym komponentem w pojazdach elektrycznych jest element wyrównujący ciśnienie, produkowany seryjnie przez firmę MANN+HUMMEL już od kilku lat – zarówno dla samochodów elektrycznych, jak i pojazdów hybrydowych Plug-in. Kluczowym elementem takiej montowanej na obudowie akumulatora części jest przepuszczająca gazy membrana. Umożliwia ona wymagane stałe wyrównywanie ciśnienia między układem akumulatora i otoczeniem, a jednocześnie chroni przed pyłem i wodą. Jeśli w razie awarii dojdzie do powstania nadciśnienia w układzie akumulatora, element ten szybko je obniża i pozwala w ten sposób uniknąć pęknięcia obudowy.

– Firma MANN+HUMMEL od ponad 75 lat opracowuje innowacyjne rozwiązania i obecnie jest uznawana za światowego lidera w dziedzinie filtracji powietrza. Ponad 1000 badaczy i projektantów na całym świecie pracuje nad innowacyjną ofertą produktów, także dla sektora zmodyfikowanych koncepcji napędów, oraz nad zapewnieniem naszym klientom szerokiej oferty produktów przystosowanych do przyszłych wymogów w zakresie filtracji – wyjaśnia Hartmann.