Dla większości ludzi Chorwacja jest znanym celem wypraw turystycznych, gdyż można tam cieszyć się pięknym morzem. Jednak od 1 stycznia [2017 r. – przyp. red.] Chorwacja jest również znana profesjonalistom branży części zamiennych na całym świecie za sprawą wejścia Grupy CIAK do ADI.

Chorwacja liczy obecnie około 4,2 mln mieszkańców i 1,45 mln samochodów osobowych, mających średnio 12,8 roku. AD Adria reprezentuje w Chorwacji Grupa CIAK, którą tworzą firmy: CIAK, CIAK Auto, CIAK Truck oraz Grioss – nowi członkowie AD Adria.

Grupę CIAK założono w 1994 r. Jej siedziba mieści się w Zagrzebiu (Chorwacja). Grupa zajmuje się dystrybucją części zamiennych do samochodów osobowych w Chorwacji za pośrednictwem zintegrowanej sieci 46 własnych sklepów oraz 9 własnych warsztatów. CIAK Auto jest wszędzie i szybko rozwija się za sprawą innowacyjnych rozwiązań IT, dużej floty pojazdów Grupy zawsze gotowych do działania, wysokiej wydajności magazynu centralnego oraz pracy sporego zespołu ds. sprzedaży. Gdy mowa o ofercie dotyczącej pojazdów użytkowych, Grupę reprezentuje w Chorwacji 9 jednostek biznesowych, w Bośni i Hercegowinie – 3 jednostki biznesowe, a w Słowenii – 1 jednostka biznesowa. Poza dystrybucją części zamiennych Grupa jest również od ponad dekady obecna w Serbii, Słowenii oraz Bośni i Hercegowinie za pośrednictwem swoich firm: CIAK Serbia, CIAK Slovenia oraz CIAK Sarajevo. Obecnie główny obszar działalności tych spółek stanowi sprzedaż hurtowa akumulatorów, smarów i akcesoriów samochodowych. W nadchodzących latach ma nastąpić rozwój dystrybucji części do samochodów osobowych i pojazdów użytkowych.

W 2015 r. CIAK zatrudniało ponad 700 pracowników i wypracowało obroty w wysokości 85 milionów EUR, z czego 50 milionów EUR pochodziło z segmentu motoryzacyjnego, zaś pozostała część z „sektora ekologicznego”, gdyż CIAK odgrywa kluczową rolę w gospodarowaniu odpadami niebezpiecznymi.

– W ciągu ostatnich kilku lat zbudowaliśmy solidne fundamenty dla przyszłego rozwoju – powiedział właściciel Grupy CIAK, Ivan Leko. – Naszym – jako dystrybutora części zamiennych – celem jest oferowanie możliwie jak najlepszych usług klientom na wszystkich szczeblach, zarówno w relacjach B2B, jak i B2C, we wszystkich krajach, w których jesteśmy od początku obecni. Dołączając do rodziny ADI, wierzymy, że możemy skorzystać z przekazywanej nam wiedzy praktycznej oraz instrumentów – dodał Ivan Leko.

– Narzędzia i wiedza oferowane przez rodzinę ADI, łącznie z m.in. koncepcją usług serwisowych AD Garage, bazą wiedzy, doświadczeniami innych osiągających sukcesy dystrybutorów, to coś, co ma zasadnicze znaczenie dla naszego przyszłego mocnego wzrostu. Cieszymy się, że trafiliśmy na organizację, która idealnie wpisuje się w nasz sposób prowadzenia działalności. Mamy ambitne plany stania się pierwszym dystrybutorem części do samochodów osobowych i pojazdów użytkowych, który swoimi usługami obejmuje cały nasz region – wyjaśnia.

Eure!Car, innowacyjne usługi IT oraz wprowadzenie koncepcji usług serwisowych AD Garage to jedne z wielu narzędzi, które AD Adria zamierza wykorzystać w drodze do zostania dystrybutorem części zamiennych nr 1 w regionie do roku 2020. Wierzymy, że – przy wsparciu centrali ADI oraz całej rodziny ADI – AD Adria będzie odgrywać kluczową rolę w Południowo-Wschodniej Europie.

Źródło:
„AD International News”, wydanie 01/2017.