Wybór odpowiedniego oleju silnikowego jest niezbędny dla zapewnienia dobrej pracy i ochrony silnika. Oprócz funkcji smarowania, olej silnikowy spełnia również inne funkcje, takie jak chłodzenie, redukcja hałasu, czyszczenie, uszczelnianie i zarządzanie (np. zmienna faza rozrządu). Olej silnikowy o odpowiedniej lepkości ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego wykonywania powyższych zadań.

Podczas gdy 20 lat temu standardem był olej silnikowy o lepkości 10W-40, obecnie jest to lepkość 0W-20, a tendencja chyli się ku jeszcze niższej lepkości.

Podsumowując:
· Konieczność ograniczenia emisji CO2, wynikająca z przepisów prawa, jest powodem, dla którego olej silnikowy ma coraz mniejszą lepkość.
· Od lat 80. XX wieku lepkość określonych olejów silnikowych dla samochodów osobowych obniżała się stopniowo, od 10W-40, przez 5W-40, 5W-30, 0W-30 do 0W-20 obecnie.
· W przyszłości obowiązkowe będzie podanie olejów silnikowych o jeszcze niższej lepkości, np. 0W-16, 0W-12 lub nawet 0W-8.
· W nowoczesnej flocie samochodowej (samochody po 1999 r.) syntetyczny olej silnikowy klasy premium jest prawie zawsze (>92%) wymogiem obowiązkowym. Standardowym olejem nie jest 10W-40.
· Opracowując specyfikację oleju silnikowego, producent samochodów zawsze szuka optymalnej równowagi między oszczędnością paliwa a ochroną silnika. Dlatego ważne jest, aby zawsze używać odpowiedniego oleju silnikowego.

Dlaczego coraz „cieńsze” oleje silnikowe?

Unia Europejska nałożyła na producentów samochodów wyśrubowane normy emisji CO2 –wszystkie nowe samochody, dostarczane od 2021 roku,  mogą mieć średnią maksymalną emisję 95 gramów CO2 na kilometr. Olej silnikowy o niższej lepkości zapewnia mniejszą emisję CO2. Dzieje się tak dlatego, że olej o niższej lepkości powoduje mniejsze tarcie, a więc wymaga mniejszej mocy (tj. energii). Mniejsze tarcie oznacza niższe zużycie paliwa, a tym samym redukcję emisji (CO2). Dlatego też producenci samochodów poszukują olejów silnikowych o jeszcze niższej lepkości. Konstruktorzy OEM (producenci oryginalnego wyposażenia samochodów) określają, jaka lepkość oleju silnikowego musi być stosowana. Wybór właściwej receptury i lepkości oleju silnikowego dokonywany jest bardzo ostrożnie. Decyduje to o żywotności i prawidłowym działaniu silnika. „Grubość filmu smarnego” jest tu istotnym czynnikiem. Termin ten można określić jako grubość warstwy oleju pomiędzy dwiema powierzchniami bieżącymi. Odpowiednia grubość warstwy smaru zapewnia oddzielenie powierzchni roboczej, a tym samym zapobiega zużyciu.

Pełna i wystarczająca warstwa smarująca = ochrona przed zużyciem

Film smarny

Łożysko zwykłe

Niewystarczająca grubość warstwy smaru = zużycie


Wskazówki dla warsztatu:

  1. Zastosowanie zbyt „cienkiego” oleju silnikowego prowadzi do przedwczesnego zużycia łożysk, wałków rozrządu, pierścieni tłokowych i tulei cylindrowych.
  2. Zastosowanie zbyt „gęstego” oleju silnikowego ma negatywny wpływ m.in. na pracę hydrauliczną zmiennych faz rozrządu, powodując uszkodzenia, ciągłe dodatkowe zużycie paliwa i większy osad sadzy, co prowadzi do bezpośredniego ryzyka zużycia.
  3. Nie wszystkie oleje silnikowe 0W-20 są takie same! Producenci samochodów mogą określić tę samą lepkość, na przykład 0W-20, ale dla każdej marki lub modelu inne specyfikacje mogą się znacznie różnić.
  4. W przypadku wielu krótkich przejazdów i systemów start/stop olej silnikowy jest rozcieńczany przez paliwo, więc zawsze należy wymieniać olej silnikowy w odpowiednim czasie!
  5. Nowoczesne silniki przeznaczone są do pracy w określonym zakresie temperatur roboczych, co umożliwia regulację emisji zanieczyszczeń, zużycia paliwa i osiągów silnika. Olej silnikowy znacznie się do tego przyczynia.
  6. Oleje silnikowe o tej samej lepkości mogą mieć różne „wartości HTHS” (o tym w dalszej części artykułu).
  7. Zawsze należy sprawdzić na stronie www.mpmoil.nl, jaki jest odpowiedni olej silnikowy podany przez producenta samochodu.