Marki Fiat i Alfa Romeo powoli redukują swoją obecność w polskich salonach. Nie słabnie jednak zainteresowanie włoskimi modelami na rynku wtórnym. Fiat kojarzy się głównie z niezłym poziomem niezawodności i niskimi kosztami eksploatacji. Alfa Romeo daje przyjemność z jazdy, a pod względem ceny usług serwisowych i części wypada taniej niż niemieckie marki premium.
Fiat Grande Punto (2005–2018)
Trzecia odsłona Punto występuje pod trzema nazwami. Najstarsza to Grande Punto. Po liftingu (2009) było to Punto Evo, a po kolejnej modernizacji (2012) po prostu Punto. Gamę tworzą wersje 3d oraz 5d. Dostępny jest także spokrewniony sedan o nazwie Linea. Najsłabsza, a jednocześnie najtańsza w utrzymaniu jest wersja z silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 l. Nieco więcej wigoru ma silnik 1,4, dostępny w wersji 8V (idealny do LPG) i 16V, natomiast wisienka na torcie to 1,4 T-Jet/120 KM. Nowszy 1,4 MultiAir oraz 1,4 MultiAir Turbo to już jednostki z hydraulicznie sterowanym rozrządem. Dostępny pod koniec produkcji 2-cylindrowy silnik 0,9 TwinAir nie jest zbyt interesujący. Gamę diesli tworzą silniki 1,3 Multijet, 1,6 Multijet oraz 1,9 JTD. Oczywiście były one oferowane w różnych latach. Polecamy starsze odmiany bez filtra DPF. Szkoda, że 1,9 M-jet był oferowany tylko do 2008 r.
Fiat Bravo II (2007–2014)
Fiat Bravo II zadebiutował w 2007 roku. Co ciekawe, samochód pojawił się wyłącznie w jednej, pięciodrzwiowej wersji. Karoseria powstała z blach ocynkowanych dwustronnie. W testach zderzeniowych NCAP włoski kompakt uzyskał maksymalną notę (5 gwiazdek NCAP). Model jest wykonany starannie, a dopasowanie poszczególnych elementów nie budzi zastrzeżeń. Auto było modernizowane trzykrotnie – w latach: 2010, 2012 i 2014. Wszystkie wersje benzynowe mają pojemność 1,4 l, ale w tej skromnej gamie mamy odmianę wolnossącą (90 KM), turbodoładowaną (120–150 KM) i MultiAir Turbo rozwijającą 140 KM. Wszystkie mają tradycyjny wtrysk paliwa i mogą być zasilane gazem (idealną opcją do LPG jest model 1,4 Turbo/120 KM). Silniki Diesla w tej gamie mają pojemność: 1,6; 1,9 i 2,0. Wszystkie są wyposażone w zasilanie common rail i wszystkie uchodzą za wyjątkowo udane.
Alfa Romeo 159 (2005–2011)
Model Alfa Romeo 159 zadebiutował zadebiutowała na rynku w 2005 roku, zastępując model 156. Jako pierwsza do sprzedaży trafiła wersja sedan. Kombi (Sportwagon) pojawiło się z niespełna rocznym opóźnieniem. Samochód seryjnie był bardzo bogato wyposażony. Wszystkie wersje miały klimatyzację. W 2006 roku gamę nadwoziową uzupełniły coupé (Brera) i jego wersja Spider z otwieranym dachem. W 2007 r. producent odświeżył model, wprowadzając nowy wzór kierownicy; zaproponował także nabywcom sportowy pakiet „ti”. W 2008 roku gama jednostek napędowych wzbogacona została o silnik 1,8 MPI konstrukcji General Motors; podwyższono także moc silnika 2,4 JTDm z 200 do 210 KM. W 2009 roku pojawiły się silniki 1,75 TBi oraz 2,0 JTDm, a wycofano silnik benzynowy V6. Rok później wycofano pięciocylindrowy silnik diesla 2,4 JTDm.