Marki Fiat Alfa Romeo powoli redukują swoją obecność polskich salonach. Nie słabnie jednak zainteresowanie włoskimi modelami na rynku wtórnym. Fiat kojarzy się głównie niezłym poziomem niezawodności niskimi kosztami eksploatacji. Alfa Romeo daje przyjemność jazdy, pod względem ceny usług serwisowych części wypada taniej niż niemieckie marki premium.

Fiat Grande Punto (2005–2018)

Trzecia odsłona Punto występuje pod trzema nazwami. Najstarsza to Grande Punto. Po liftingu (2009) było to Punto Evo, a po kolejnej modernizacji (2012) po prostu Punto. Gamę tworzą wersje 3d oraz 5d. Dostępny jest także spokrewniony sedan o nazwie Linea. Najsłabsza, a jednocześnie najtańsza w utrzymaniu jest wersja z silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 l. Nieco więcej wigoru ma silnik 1,4, dostępny w wersji 8V (idealny do LPG) i 16V, natomiast wisienka na torcie to 1,4 T-Jet/120 KM. Nowszy 1,4 MultiAir oraz 1,4 MultiAir Turbo to już jednostki z hydraulicznie sterowanym rozrządem. Dostępny pod koniec produkcji 2-cylindrowy silnik 0,9 TwinAir nie jest zbyt interesujący. Gamę diesli tworzą silniki 1,3 Multijet, 1,6 Multijet oraz 1,9 JTD. Oczywiście były one oferowane w różnych latach. Polecamy starsze odmiany bez filtra DPF. Szkoda, że 1,9 M-jet był oferowany tylko do 2008 r.


 Fiat Bravo II (2007–2014)

Fiat Bravo II zadebiutował w 2007 roku. Co ciekawe, samochód pojawił się wyłącznie w jednej, pięciodrzwiowej wersji. Karoseria powstała z blach ocynkowanych dwustronnie. W testach zderzeniowych NCAP włoski kompakt uzyskał maksymalną notę (5 gwiazdek NCAP). Model jest wykonany starannie, a dopasowanie poszczególnych elementów nie budzi zastrzeżeń. Auto było modernizowane trzykrotnie – w latach: 2010, 2012 i 2014. Wszystkie wersje benzynowe mają pojemność 1,4 l, ale w tej skromnej gamie mamy odmianę wolnossącą (90 KM), turbodoładowaną (120–150 KM) i MultiAir Turbo rozwijającą 140 KM. Wszystkie mają tradycyjny wtrysk paliwa i mogą być zasilane gazem (idealną opcją do LPG jest model 1,4 Turbo/120 KM). Silniki Diesla w tej gamie mają pojemność: 1,6; 1,9 i 2,0. Wszystkie są wyposażone w zasilanie common rail i wszystkie uchodzą za wyjątkowo udane.


Alfa Romeo 159 (2005–2011)

Model Alfa Romeo 159 zadebiutował zadebiutowała na rynku w 2005 roku, zastępując model 156. Jako pierwsza do sprzedaży trafiła wersja sedan. Kombi (Sportwagon) pojawiło się z niespełna rocznym opóźnieniem. Samochód seryjnie był bardzo bogato wyposażony. Wszystkie wersje miały klimatyzację. W 2006 roku gamę nadwoziową uzupełniły coupé (Brera) i jego wersja Spider z otwieranym dachem. W 2007 r. producent odświeżył model, wprowadzając nowy wzór kierownicy; zaproponował także nabywcom sportowy pakiet „ti”. W 2008 roku gama jednostek napędowych wzbogacona została o silnik 1,8 MPI konstrukcji General Motors; podwyższono także moc silnika 2,4 JTDm z 200 do 210 KM. W 2009 roku pojawiły się silniki 1,75 TBi oraz 2,0 JTDm, a wycofano silnik benzynowy V6. Rok później wycofano pięciocylindrowy silnik diesla 2,4 JTDm.


Pełen opis ww. modeli do pobrania poniżej:

Popularne modele włoskie