W większości przypadków sterowanie sprzęgłem odbywa się na dwa sposoby. W zależności od rozwiązania możemy spotkać układy: półhydrauliczne z łożyskiem oporowym i dźwignią sprzęgła (fot. 1) oraz w pełni hydrauliczne, oparte na siłowniku CSC (fot. 2).

W omawianym przypadku (wersja 1) pojawił się efekt szarpania wkrótce po montażu sprzęgła o numerze 623 3325 00 w samochodzie Citroën Berlingo 1.6 HDi. Warsztat zachował się w pełni profesjonalnie, wymieniając razem ze sprzęgłem większą część układu wysprzęglania w postaci sworznia kulistego i dźwigni sprzęgła. Zasadniczo powinno to zapewnić bezproblemową i długą eksploatację. Skąd w takim razie problem?

Weryfikacja

Pierwsze podejrzenie padło na zespół sprzęgła. Bez demontażu skrzyni biegów ocena układu sprzęgłowego jest praktycznie niemożliwa. Co zauważyliśmy?
1. Przegrzane łożysko oporowe i wyciek smaru.
2. Wypracowanie dźwigni sprzęgła w punktach kontaktowych – w połączeniu z łożyskiem oporowym i sworzniem kulistym.
3. Zaolejenie skrzyni biegów.
Skąd efekt pooszarpywania? Główną przyczyną efektu „tarki” w półhydraulicznych układach wysprzęglania jest jego zużycie lub usterka. Niedopuszczalne są jakiekolwiek luzy. Łożysko oporowe ma za zadanie dociskać sprężynę talerzową siłą ok. 12 kg, wyrównując jej listki. W analizowanym przypadku przyczyną usterki było błyskawiczne wypracowanie łapy, które spowodowało szarpanie oraz przegrzanie łożyska oporowego. Dlatego bardzo ważny jest dobór wysokiej jakości części współpracujących.

Fot. 3. Przegrzane łożysko, zużycie dźwigni sprzęgła (łapy).

Fot. 4. Różnica w jakości dźwigni tkwi w szczegółach.

Fot. 5. Stan docisku z widocznymi śladami poszarpywania.

Fot. 6. Całkowicie zniszczone gniazdo dźwigni sprzęgła (łapy) po 7000 km przebiegu.

Rozwiązanie problemu

W omawianej sytuacji nie było potrzeby wymiany zestawu sprzęgła, gdyż ani tarcza, ani docisk sprzęgła nie wykazywały żadnych wad. Niezbędne było odtłuszczenie docisku i koła zamachowego. Wymiana dźwigni sprzęgła na produkt OE oraz niezbędna wymiana przegrzanego łożyska wyeliminowały problem szarpania przy ruszaniu samochodem.

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL