Wymiana całego zestawu sprzęgła LuK RepSet DMF gwarantuje poprawność naprawy pod kątem doboru części składowych. Zestaw zawiera wszystkie niezbędne elementy wymagane podczas naprawy układu przeniesienia napędu.

Nie zwalnia to jednak mechanika z obowiązku przeprowadzenia kontroli elementów współpracujących, takich jak: wałek sprzęgłowy i jego łożyska, tuleje prowadzące skrzyni biegów, uszczelniacze wału i wałka sprzęgłowego czy dźwignia sprzęgła oraz jej punkty podparcia (sworznie).

Fot. 1: Pościerane nity tarczy sprzęgłowej

Problem

Przyjrzyjmy się analizowanemu przypadkowi. Samochód to Opel Vectra C z silnikiem 1,9 CDTi o mocy 150 KM. Należy dodać, że ta wersja współpracowała ze skrzynią F40. Odpowiednim zestawem LuK RepSet DMF jest 600 0229 00, zawierający: dwumasowe koło zamachowe, tarczę, docisk, siłownik centralny oraz śruby montażowe.
Po trzech dniach od wymiany pojawiły się problemy z wysprzęglaniem, pedał sprzęgła nie zawsze powracał do pozycji nominalnej. Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy?

Fot. 2: Zużyty wałek sprzęgłowy

Diagnoza

Po demontażu skrzyni biegów pierwszą zauważalną usterką jest ocieranie nitów tarczy sprzęgłowej o elementy docisku. Jest to także bezpośrednie źródło problemów z wysprzęglaniem. W poprawnie działającym układzie taka sytuacja nie może mieć miejsca. Co zatem jest przyczyną? Jeżeli nasza diagnoza zostanie zakończona w tym miejscu, nie rozwiążemy sprawy. Obowiązkiem każdego mechanika jest dokładna weryfikacja elementów współpracujących. Na fot. 2 widać ewidentnie wypracowany wieloklin wałka sprzęgłowego, dlatego poruszanie się nowej tarczy będzie bardzo utrudnione. Widoczne jest także zastosowanie niewłaściwego smaru, ponieważ po przejechaniu zaledwie kilkuset kilometrów został on wypchnięty z miejsca pracy, powodując zakleszczanie tarczy. Zamontowanie nowego zestawu mija się absolutnie z celem, gdyż to nie wada sprzęgła, a zużycie wałka sprzęgłowego i jego błędne smarowanie były przyczyną problemów z samochodem.

Fot. 3: Zużyty wieloklin poprzedniej tarczy

Rada

Jeżeli stara tarcza ma uszkodzony wieloklin (ścięty profil zęba), to nie jest to wynik eksploatacji, a właśnie usterki, którą trzeba koniecznie wyeliminować, aby nowy zestaw mógł pracować bezproblemowo przez długie lata. Do najczęstszych przyczyn należą: luz wałka sprzęgłowego oraz stan wieloklinu, uszkodzenie łożysk, w tym pilotującego, uszkodzenie tulei prowadzących lub też nieliniowość wał-wałek sprzęgłowy.

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL

Kacper Zabłocki
Specjalista ds. produktu i szkoleń technicznych
Schaeffler Polska