Na przykładzie: Škoda Octavia I 1,9 TDI 130 KM, ASZ. Wszystkie 6-biegowe skrzynie, ułożone poprzecznie.

Opisywany w treści artykułu przypadek daje oznaki nietypowego uszkodzenia sprzęgła lub elementów wysprzęglania zaraz po montażu skrzyni biegów. Analizując dokładnie temat, znajdujemy kompletnie zaskakującą przyczynę usterki. Dotyczy to bardzo popularnej w Polsce referencji o numerze 600 0013 00.

Objawy

  • Brak problemów z tłumieniem drgań,
  • DKZ pracuje cicho.
  • Po wciśnięciu pedału sprzęgła
    (np. przy dojeżdżaniu do świateł)
    samochód zaczyna sam jechać.
  • Efekt ewidentnego niewysprzęglania.
  • Układ hydrauliczny sprawny, brak
    wycieków, siłownik bez zastrzeżeń.
  • Nowa pompka sprzęgła.
  • Sprzęgło zaczyna przenosić moment obrotowy za wcześnie (w innym
    punkcie niż wcześniej).
  • Po zgaszeniu i uruchomieniu silnika sytuacja wraca do normy.

Weryfikacja

Na podstawie takich objawów pierwsze podejrzenie warsztatu pada na DKZ. Dlaczego? Gdyż ta referencja ma bardzo duży – w porównaniu do innych – luz osiowy, tzn. że masę wtórną można osunąć po osi od masy pierwotnej o kilkanaście milimetrów (fot. 2). Luz ten nie ma negatywnych konsekwencji i nie ma potrzeby go weryfikować, o ile nie mamy do czynienia z uszkodzeniem lub wyeksploatowaniem, kiedy masa wtórna uderza o masę pierwotną. Wewnątrz pudełka znajdziemy informację (fot. 3), że DKZ o numerze 415 0654 10, który jest składnikiem wspomnianego zestawu sprzęgła, posiada znaczący luz kołyskowy i jest koniecznym elementem konstrukcji.

Rozwiązanie problemu

Po ponownym zdjęciu skrzyni biegów i dokładnej jej weryfikacji stwierdzono, że wałek sprzęgłowy ma ogromny luz wzdłużny (fot. 3). Skąd problem ze sprzęgłem? Otóż, kiedy wciskano pedał sprzęgła w trakcie dojeżdżania do świateł, wałek sprzęgłowy przesuwał się, powodując wzajemny kontakt tarczy sprzęgłowej z jedną z płyt dociskowych, co skutkowało transferem momentu obrotowego. Dlatego przy każdej wymianie sprzęgła, koła zamachowego czy nawet siłownika hydraulicznego stanowczo rekomendujemy kontrolę zużycia wałka sprzęgłowego przekładni. Jakikolwiek zwiększony luz będzie powodował drastyczne skrócenie czasu pracy DKZ oraz problemy ze sprzęgłem!
Na przykład w skrzyni biegów FMH można zweryfikować luz bez demontażu. Wystarczy zdjąć plastikową zaślepkę tylnej części przekładni, aby dostać się do ułożyskowania wałka, które jest przyczyną opisywanego problemu. Używając śrubokręta, jesteśmy w stanie stwierdzić, czy luz jest duży. W opisywanym przypadku wynosił on około 10 mm. Jedynym słusznym rozwiązaniem problemu jest wymiana wypracowanej obudowy oraz kompletu uszkodzonych łożysk.

Więcej praktycznych informacji na www.repxpert.pl

Luz wałka sprzęgłowego.

Weryfikacja luzu bez demontażu skrzyni.