Skrzynia 02E, produkowana przez koncern VW AG, jest bardzo popularnym, często spotykanym rozwiązaniem w Polsce. Dzieje się tak, gdyż obsługuje ona silniki generujące moment obrotowy powyżej 250 Nm, takie jak np. 2.0 TDI oraz niektóre 1.9 TDI, cieszące się dużym zaufaniem klientów.

W czasie eksploatacji i kolejnych przejechanych kilometrów pojawiają się pewne niedomagania. Jednym z nich jest metalicznie stukanie lub grzechotanie na biegu jałowym, kiedy dźwignia selektora zmiany biegów znajduje się w pozycji P lub N. Może temu też towarzyszyć głośny stuk podczas gaszenia silnika.

Niestety, często stosowana skrócona diagnoza w postaci wymiany samego DKZ nie przynosi pożądanych efektów. Usterka powraca natychmiast po montażu lub w ciągu 1000–2000 km. Frustracja klienta sięga zenitu, gdyż koło zamachowe jest nieodwracalnie uszkodzone w bardzo krótkim czasie.

Na jakie elementy należy zwrócić uwagę?

Za wspomniane dźwięki odpowiedzialne jest połączenie wieloklinowe pomiędzy DKZ a modułem sprzęgła podwójnego, gdyż to ono ulega wypracowaniu. To nie luzy DKZ mają wpływ na ww. usterkę. Specyficzna budowa koła umożliwia ruch masy wtórnej w osi i po promieniu. Jest to naturalna, konstrukcyjna możliwość tego DKZ.

Podstawowa zasada mechaniki mówi, że pary skojarzone, w tym przypadku zębnik DKZ – zębatka sprzęgła, wymieniamy parami! Jeżeli po zdjęciu skrzyni biegów widzimy podcięcie wieloklinu DKZ na 2/3 długości frezów, to znaczy, że należy zweryfikować koło zębate modułu sprzęgła. Ślady skoszenia zębów sprzęgła potwierdzają ww. tezę.

W praktyce poprawnie przeprowadzona naprawa oznacza wymianę obu komponentów: DKZ i sprzęgła podwójnego, gdyż nie są dostępne w sprzedaży elementy sprzęgła. Tylko ta technologia naprawy zapewni dalszą bezproblemową eksploatację układu przeniesienia napędu ze skrzynią 02E. W tym przypadku nie należy oszczędzać, gdyż prawdopodobieństwo powrotu usterki jest bardzo wysokie.

Instrukcje montażowe

Montując nowy DKZ, należy nasmarować wieloklin łączący oba elementy. Odpowiedni smar charakteryzuje się wysoką odpornością na temperaturę i nie posiada cząstek stałych.
Zgodnie z instrukcją, należy koniecznie wymienić łożysko pilotujące w wale korbowym. To ono centruje cały układ. Nowe jest w każdym pudełku z kołem 415 0740 09. Jest ono bardzo małe i czasami można je przegapić.
Montując skrzynię biegów, nie wolno jej dociągać śrubami. Obudowa i blok muszą się złączyć przed dokręcaniem.
Zawsze należy skontrolować stan tulejek ustalających skrzynię względem bloku. Uszkodzone tulejki trzeba koniecznie wymienić!

Więcej praktycznych informacji można znaleźć na portalu dla mechaników:
www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl.

 


Fot. 1. Skrzynia biegów 02E w wersji Quattro.


Fot. 2. Dwumasowe koło zamachowe dla skrzyni 02E w Audi A3.


Fot. 3. Ślady wypracowania wieloklinu DKZ.


Fot. 4. Wyeksploatowane zęby modułu sprzęgła.


Fot. 5. Skutki siłowego dokręcania skrzyni biegów 02E.