Starsze generacje tych samochodów były zasadniczo modelami miejskimi. Te, które prezentujemy w zestawieniu, są już zdecydowanie bardziej uniwersalne, ponieważ mogą z powodzeniem pełnić rolę samochodów rodzinnych, którymi da się bez problemu pojechać na wakacje. Czasem trzeba się jedynie wspomóc bagażnikiem dachowym.

Fiat Grande Punto (2005–2018)

Trzecia odsłona Punto występuje pod trzema nazwami: najstarsza to Grande Punto, po liftingu (2009) było to Punto Evo, a po kolejnej modernizacji (2012) – po prostu Punto. Gamę tworzą wersje 3d oraz 5d. Dostępny jest także spokrewniony sedan o nazwie Linea. Najsłabsza, a jednocześnie najtańsza w utrzymaniu wersja to benzynowa jednostka o pojemności 1,2 m3. Nieco więcej wigoru ma silnik 1,4, dostępny w wersjach 8V (idealny do LPG) i 16V, natomiast wisienka na torcie to 1,4 T-Jet/120 KM. Nowszy 1,4 MultiAir oraz 1,4 MultiAir Turbo to już jednostki z hydraulicznie sterowanym rozrządem. Dostępny pod koniec produkcji 2-cylindrowy 0,9 TwinAir nie jest zbyt interesujący. Gamę diesli tworzą silniki 1,3 Multijet, 1,6 Multijet oraz 1,9 JTD. Oczywiście były one oferowane w różnych latach. Polecamy starsze odmiany bez filtra DPF. Szkoda, że 1,9 M-jet był oferowany tylko do roku 2008.


Ford Fiesta (2008–2016)

Fiesta wydaje się mniejsza od Grande Punto, ale i tak ma prawie 4 m długości i zapewnia sporo miejca dla pasażerów i ich bagażu. Jedynie z tyłu trochę brakuje miejsca na głowy. Wybór silników jest duży, ale na rynku wtórnym najczęściej spotyka się dwa: benzynową odmianę 1,25 i diesla 1,4 TDCi. Obie jednostki można polecić, pod warunkiem, że chodzi o 1,25 82 KM – w ofercie była też typowo miejska wersja 60-konna, nieco za słaba na trasy.

W przypadku aut po liftingu dość często w ogłoszeniach pojawia się 3-cylindrowy wariant EcoBoost z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Pod względem niezawodności to jeden z najlepszych Fordów. Nie ma się czego wstydzić także na tle konkurencji. Zadbane egzemplarze nie generują zbyt wysokich kosztów serwisowych. Najdroższe w obsłudze są nowsze silniki EcoBoost, zwłaszcza ze skrzynią PowerShift.


Seat Ibiza (2008–2017)

Ciekawa alternatywa stylizacyjna dla Skody Fabii i VW Polo (Ibiza bazuje na nich konstrukcyjnie). Samochód jest pakowny (zwłaszcza w wersji kombi oznaczonej jako ST). W gamie silników najpopularniejsze są odmiany 3-cylindrowe 1,0 oraz 1,2. Warto się zainteresować tą pierwszą – czas pokazał, że jest wyjątkowo trwała. Godne uwagi są także większe silniki. Wszystkie, za wyjątkiem wolnossących wersji 1,4 i 1,6 (je polecamy), mają turbodoładowanie. Gamę diesli tworzą bardzo oszczędne silniki 1,2 oraz 1,4 TDI (3-cylindrowe), a także mocne 1,6 TDI, 1,9 TDI i 2,0 TDI. Wybór to kwestia potrzeb i gustu. Pod względem awaryjności, na tle rywali Ibiza wypada naprawdę nieźle. Radzimy jedynie uważać na łańcuchowy rozrząd w wersjach 1,2 TSI oraz 1,4 TSI. Warto go zmieniać co 100-150 tys. km. Silniki te lubią także olej silnikowy.

Pełny opis ww. modeli do pobrania poniżej:

Trzy ambitne maluchy_AUTO-TIP