Co dwie generacje modelu Volkswagen całkowicie przebudowuje Passata, zmieniając ułożenie zespołu napędowego. Czasem korzysta w tym celu z platformy Audi, czasem stosuje własne rozwiązania.

Generacja B2 miała silnik umieszczony wzdłużnie. B3 i B4 – poprzecznie. B5 i B5 FL – ponownie wzdłużnie, a B6 oraz B7 – znów poprzecznie. Oznacza to, że co dwie generacje modelu auto przechodzi totalną przebudowę. Zawsze zmiany były przyjmowane entuzjastycznie. Niestety – do czasu B6…

Nadwozie

Nowe nadwozie daje znacznie więcej miejsca dla pasażerów. Jest także bezpieczniejsze (5 gwiazdek w testach EuroNCAP). Jak podaje producent, tzw. sztywność skrętna nadwozia jest o ponad połowę większa niż u poprzednika, ale udało się zachować dotychczasową masę. Jest to zasługą stali o najwyższej wytrzymałości, której udział procentowy w całej karoserii Passata wynosi 74 proc. W strefach narażonych na największe obciążenia podczas produkcji zastosowano spawanie laserowe i zgrzewanie punktowe z klejeniem.
Niestety – cały efekt psuje fakt, że niektóre egzemplarze rdzewieją. Korozja pojawia się na bocznych powierzchniach drzwi. Wiele egzemplarzy miało je wymieniane jeszcze w okresie gwarancji.
Poprzeczna zabudowa zespołu napędowego pozwoliła wygospodarować więcej miejsca dla pasażerów. Auto jest jednym z najbardziej przestronnych modeli w swojej klasie. Na uznanie zasługuje także jakość wykończenia wnętrza. Materiały są trwałe, przyjemne w dotyku. Nie bez znaczenia jest także atrakcyjna stylizacja. Kropką nad „i” jest bardzo dobre wyposażenie. Niestety – chodzi o wyposażenie topowych wersji, bo te podstawowe w początkowym okresie produkcji nie miały ani seryjnej klimatyzacji, ani nawet radioodtwarzacza.
Passat nie ma tradycyjnego kluczyka – z prawej strony kierownicy, zdecydowanie powyżej kolana znajduje się rodzaj „doku” dla nadajnika służącego do uruchamiania silnika.

Wyposażenie

Samochód występuje w czterech podstawowych wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline, Sportline oraz Highline. Oparcie tylnej kanapy można składać i dzielić asymetrycznie, ponadto ma ono podłokietnik ze schowkiem. Seryjny dla wersji Comfortline, Sportline i Highline jest także duży otwór z workiem, pozwalający na przewożenie w bagażniku nawet czterech par nart. Bagażnik Passata ma 565 litrów pojemności.

Zawieszenie

Przednie zawieszenie to olbrzymi atut Passata B6. Producent zastosował tu układ McPherson. Wahacze są aluminiowe, ale można w nich wymieniać zarówno sworznie, jak też silentblocki. Co ciekawe, spokrewniona Skoda Superb II ma identyczne zawieszenie, ale wahacze wykonane ze stali.
Zawieszenie tylne jest konstrukcją niezależną, wielowahaczową. Układ jest mimo wszystko bardzo trwały. Na szczęście naprawy ograniczają się do wymiany pojedynczych elementów. Co 100 tys. km warto profilaktycznie sprawdzić zbieżność.
Podobnie jak większość produkowanych obecnie modeli, Passat posiada elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Podobno wpływa ono pozytywnie na zużycie paliwa, ponieważ elektromechanika, w przeciwieństwie do konwencjonalnego układu hydraulicznego, pracuje tylko podczas skręcania kołami. Dzięki temu następuje zmniejszenie średniego zużycia paliwa o 0,2 litra na 100 km. Ponadto „uczący się” układ kierowniczy cechuje zdolność korekcji prostoliniowego toru jazdy. System potrafi samodzielnie rozpoznać jednostronne poprzeczne pochylenie drogi i bez wiedzy kierowcy wyrównać tor jazdy, skręcając koła
w przeciwną stronę.

Silniki

Większość egzemplarzy używanych to diesle. Najbardziej popularne wersje 2.0 TDI PD okazują się awaryjne i drogie w eksploatacji. Znacznie mniej problemów sprawiają nowsze 2.0 TDI CR i 1.6 TDI CR. Za bezawaryjne należy uznać stare 1.9 TDI. Benzynowe silniki są nowoczesne i zaawansowane. Z wyjątkiem 1.6 8V mają bezpośredni wtrysk.

 

Pełny opis tego modelu do pobrania poniżej.

Volkswagen Passat B6