Sezon zimowy to trudny czas dla akumulatorów. W niższej temperaturze tracą one dużo więcej swojej mocy rozruchowej. Wtedy też dają o sobie znać niewykryte dotychczas usterki akumulatora, które – choć wcześniej nie miały wpływu na użytkowanie pojazdu – teraz mogą doprowadzić do awarii i narazić kierowcę na niedogodności i koszty. Prawidłowa obsługa akumulatora może zapobiec takim przykrym niespodziankom, jednak nawet najbardziej zadbany akumulator trzeba z czasem wymienić, a to może być trudnym zadaniem.

Wymieniając akumulator, należy przestrzegać kilku ważnych zasad – szczególnie w przypadku nowoczesnych pojazdów, w których jest on kontrolowany przez urządzenie sterujące w ramach systemu zarządzania energią, zawierającego informację o akumulatorze. Aby po wymianie system mógł zoptymalizować proces ładowania czy rozładowywania w całym okresie eksploatacji, należy wczytać nowy akumulator i wykasować ewentualne błędy.

Profesjonalna wymiana akumulatora w nowoczesnych pojazdach opiera się na kilku etapach, do których należą m.in.: zapisanie personalizacji, wprowadzenie pojazdu w tryb uśpienia przed odłączeniem akumulatora czy wczytanie nowego akumulatora. Jeśli oprogramowanie zarządzania energią nie posiada funkcji identyfikacji, należy ponownie wczytać akumulator do pamięci w sterowniku tego systemu. W przeciwnym wypadku mogą wystąpić usterki programu, a przede wszystkim przedwczesne zużycie samego akumulatora. Po wymianie i wczytaniu akumulatora konieczne jest również wykasowanie błędów pamięci oraz adaptacja uprzednio zapisanych personalizacji i odbycie jazdy próbnej.

Wymiana akumulatora w samochodzie nowej generacji nie jest sprawą prostą, dlatego powinna się odbywać z udziałem fachowca. Warsztaty i punkty sprzedaży z reguły wyposażone są w specjalistyczny sprzęt, który znacznie ułatwia to zadanie. Dzięki testerowi Exide EBT965P mechanik może postawić trafną diagnozę akumulatora i ocenić, czy wymiana jest konieczna. Tester może być bezpośrednio połączony z darmową i intuicyjną aplikacją EBTP PWA (Progressive Web App), dostępną pod adresem ebtp.exide.com, wspierającą zarówno proces testowania akumulatora, jak i jego wymiany. Po szybkiej rejestracji umożliwia ona sprawne wyszukiwanie akumulatora na wymianę i dzielenie się wynikami testów bezpośrednio z klientem oraz, jeśli to konieczne, przesyłanie propozycji akumulatorów w formie wiadomości SMS lub e-mail. Aplikacja EBTP PWA zapewnia dużą oszczędność czasu – teraz testowanie i wymiana akumulatora zajmują mniej niż 5 minut!

Kolejne urządzenie wspierające wymianę akumulatora to Exide BRT-12, które podłącza się do pojazdu po wymianie. Obsługuje ono akumulatory wszystkich marek i producentów. Dzięki niemu mechanik jest w stanie skasować błędy z deski rozdzielczej i wyświetlić parametry zainstalowanego akumulatora, a co za tym idzie – poprawnie przeprowadzić proces wymiany. Wystarczy stosować się do wyświetlanych na ekranie instrukcji.
Nie trzeba stosować żadnego dodatkowego kodu lub numeru oryginalnej części od producenta. W miarę rozwoju rynku do urządzenia są udostępniane aktualizacje. By je uzyskać, należy jedynie, mając aktywną subskrypcję, podłączyć urządzenie za pomocą kabla USB do komputera i pobrać nowe dane.

 

Jeśli jednak zdecydujemy się wymienić akumulator samodzielnie, pamiętajmy, by zapoznać się z instrukcją obsługi akumulatora i wskazówkami w książce pojazdu oraz o tym, by stary akumulator zawsze wymieniać na akumulator wykonany w tej samej technologii i o przynajmniej zbliżonych parametrach.