Renault Megane II, Megane CC, Scenic II (BM0C, CM0C, JM0C, EM0C) z silnikiem benzynowym K4M

Silnik K4M to silnik benzynowy o pojemności 1600 cm3, stosowany w modelach Megane II i jego wersji Megane CC oraz Megane Scenic II produkowanych przez koncern Renault.
Niezależnie od wersji instrukcja wymiany paska rozrządu jest zbliżona. Zalecenie producenta odnośnie wymiany paska rozrządu to wymiana co 120 tys. km lub raz na 5 lat.
W przypadku elementów układu osprzętu producenci samochodów nie rekomendują żadnych konkretnych terminów. Firma Schaeffler zaleca jednak, aby skontrolować wszystkie elementy i w przypadku ich zużycia wymienić je na nowe podczas wymiany całego układu rozrządu.
Rozwiązanie z użyciem dwóch wałków rozrządu w głowicy powoduje, że jest to silnik kolizyjny, zatem w przypadku awarii paska rozrządu ryzyko uszkodzenia jednostki napędowej jest bardzo wysokie. Nowy pasek rozrządu należy zakładać w silniku, którego temperatura jest równa temperaturze otoczenia. Silnik należy zawsze obracać w kierunku normalnego trybu pracy, chyba że w instrukcji montażu producenta podano inaczej. Należy zawsze przestrzegać zalecanych wartości momentów dokręcania. Zgodnie z zaleceniami producenta, podczas wymiany paska rozrządu należy również wymienić wszystkie elementy współpracujące z paskiem, czyli napinacz, rolki prowadzące, pompę wody i elementy mocujące, tj. śruby, szpilki czy nakrętki.
Opisana poniżej wymiana paska rozrządu wykonywana była w modelu Renault Megane II z silnikiem o kodzie K4M.

W pierwszej kolejności należy zdemontować filtr powietrza oraz przepustnicę, aby dostać się do zaślepek wałków rozrządu. Operacja ta jest niezbędna do zainstalowania blokady wałków.
Kolejną czynnością jest podniesienie pojazdu i zdemontowanie prawego przedniego koła i nadkola w celu uzyskania dostępu do paska wielorowkowego. Po demontażu paska należy podnieść pojazd możliwie wysoko, aby zdjąć osłonę silnika. Czynność ta jest niezbędna, aby wykręcić zaślepkę i umieścić blokadę wału korbowego. Wał korbowy należy obracać w normalnym kierunku (w prawo, patrząc od strony rozrządu), dopóki nie oprze się on o oś górnego martwego punktu.
Przed demontażem poduszki silnika i osłon rozrządu należy zablokować koło zamachowe za pomocą wkrętaka i odkręcić śrubę centralną koła pasowego wału korbowego.
Teraz można dokonać demontażu elementów rozrządu. Przed przystąpieniem do demontażu pompy wody należy spuścić płyn chłodniczy z układu chłodzenia. Podczas wymiany elementów rozrządu należy upewnić się, że oznaczenie koła zmiennych faz rozrządu jest skierowane do góry. Położenie to zaznaczamy markerem niezmywalnym (między pierścieniem zębatym koła a pokrywą zaworów). Należy również sprawdzić ustawienie GMP wału korbowego. W tym wypadku rowek na wale korbowym ma być skierowany do góry.
Montaż nowego paska rozrządu rozpoczynamy od oczyszczenia powierzchni montażowej pompy wody na bloku silnika, a następnie montażu pompy wody.
Kolejna czynność to założenie koła zębatego wału korbowego, rolki prowadzącej i napinającej oraz paska rozrządu.

Aby prawidłowo napiąć pasek, należy wykonać poniższe czynności:

  • Używając klucza imbusowego 6 mm, dokonać regulacji mimośrodu (11) tak, aby wskaźnik (9) pokrył się z nacięciem (10). Jest to bardzo ważna wskazówka, ponieważ w podstawie napinacza znajduje się jeszcze jedno nacięcie. W przypadku niewłaściwego ustawienia pasek będzie nieprawidłowo napięty, co może spowodować uszkodzenie układu rozrządu, a nawet silnika.
  • Dokręcić kluczem dynamometrycznym nakrętkę mocującą napinacza (momentem 7 Nm).
  • Ponownie założyć koło pasowe wału korbowego.
  • Kluczem dynamometrycznym kątowym dokręcić śrubę koła pasowego wału korbowego (odpowiednim momentem i odpowiednim kątem). Wg dokumentacji producenta jest to: 40 Nm + 145˚ ± 15˚. Następnie należy wyjąć blokadę wałków rozrządu oraz blokadę wału korbowego.
  • Obrócić dwukrotnie wał korbowy i raz jeszcze zamontować blokadę wału korbowego i wałków rozrządu. Ponownie należy sprawdzić, czy wskaźnik (9) pokrywa się z nacięciem (11). Jeżeli nie, należy skorygować ustawienie i dokręcić nakrętkę napinacza paska rozrządu momentem 27 Nm.
  • Ostatnim etapem będzie zamontowanie wymontowanych części. Procedura zakładania pozostałych części jest odwrotna do procedury ich demontażu. Należy również uzupełnić płyn chłodniczy, dokonać odpowietrzenia układu chłodniczego i wykonać jazdę próbną.

Więcej informacji i filmów instruktażowych można znaleźć na stronie: www.repxpert.pl