Montaż paska rozrządu stanowi niekiedy wyzwanie. Zawsze należy postępować zgodnie z procedurą producenta samochodu. Często jednak zapominamy o precyzyjnym doborze lub kierujemy się innymi czynnikami, np. ceną, co niestety może mieć przykre konsekwencje.

INA jako jedyna marka posiada wszystkie 4 napinacze do silników diesla grupy PSA o pojemościach 1,4 i 1,6 HDi. Bardzo istotne jest, aby ich nie pomylić. Ich pozycja montażowa oraz wygląd są niemal identyczne. Różnice wskazuje Service Info INA nr 0161. Podstawową różnicą jest grubość sprężyny. A dobór zależy głównie od silnika i kształtu koła wału korbowego.

Ustalając zestaw rozrządu do Citroëna Berlingo B9 1,6 HDI 92 KM przy użyciu katalogu online, zauważymy, że bez pomiaru koła wału korbowego dobór jest niemożliwy.

Koło to może mieć owalny lub okrągły kształt, przy czym owal jest niewielki i praktycznie niezauważalny. Różnica średnic wynosi jednie 2 mm, a dodatkowo koło zasłonięte jest przez pierścienie z obu stron, co może powodować dodatkowe trudności w określeniu, który zestaw jest właściwy. W przypadku wspominanego Citroëna wymiary to 64×66 mm.

Kolejnym sposobem jest sczytanie numerów fabrycznych z napinacza i porównanie ich z tabelką z Service Info INA 0161:
nr napinacza F-579962 dla 1,6 HDI kod DV6C, DV6D z owalnym kołem wału,
nr napinacza F-579961 dla 1,4 HDI kod DV4C z owalnym kołem wału,
nr napinacza F-232828.12 dla 1,4 HDI i 1,6 HDI kod DV4C, DV6C, DV6D z okrągłym kołem wału.

Pomyłka może doprowadzić do utraty napięcia paska i w konsekwencji awarii silnika.

Wszystkie Service Info oraz więcej praktycznych informacji są dostępne na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl

Dwa zestawy 530 0578 30 i 530 0612 30 różnią się tylko napinaczem.

Fot. Owal wynosi 66x64 mm.