Zapewnij terminową i prawidłową konserwację! W każdym przypadku należy używać olejów silnikowych i przekładniowych zalecanych przez producenta samochodu.

Środowisko jest naszą przyszłością. W MPM jakość i zrównoważony rozwój idą ze sobą w parze od początku naszej działalności. Obecnie często mówi się o mobilności w kontekście ochrony środowiska. Jest to spowodowane również agendą polityczną, w której wiele uwagi poświęca się kwestiom związanym z ekologią i troską o środowisko naturalne. Mobilność, nad którą przemysł motoryzacyjny pracuje od dziesięcioleci, w znaczący sposób zmniejsza negatywny wpływ tego sektora na środowisko. Czy mobilność przyszłości to superwydajny silnik spalinowy, napęd hybrydowy, napęd w pełni elektryczny, a może ogniwo paliwowe (wodorowe)?

Rzeczywistość jest taka, że przynajmniej przez następne 15 lat silnik spalinowy będzie niezbędny. Są to silniki wysokoprężne lub benzynowe (głównie w samochodach osobowych), w połączeniu z elektrycznym układem napędowym (hybrydowym), ale zawsze bardzo wydajne i tym samym oszczędne. Jednak działają one prawidłowo tylko w przypadku specjalistycznych olejów silnikowych i przekładniowych. W niniejszym wydaniu magazynu „Elit News” znajdą Państwo porady, jak czerpać korzyści ze zrównoważonej i ekologicznej jazdy.

Podsumowując:

  • Wybór odpowiedniego oleju silnikowego i przekładniowego skutkuje również zrównoważoną i ekologiczną jazdą.
  • Prawidłowa i terminowa konserwacja zmniejsza zużycie paliwa, emisję CO2 i cząstek stałych (sadzy).
  • Utrzymanie układu wtrysku paliwa w czystości poprawia wydajność, a tym samym zmniejsza emisję zanieczyszczeń.
  • Silniki i urządzenia do oczyszczania spalin mają najniższą emisję przy właściwej temperaturze roboczej.

Wskazówki dla warsztatu:

  1. Należy stosować wyłącznie odpowiedni olej silnikowy i przekładniowy określony przez producenta samochodu (jakość i lepkość)!
  2. Konserwacja powinna być przeprowadzana na czas. Zagęszczony olej silnikowy zwiększa  zużycie paliwa.
  3. Zawsze należy przeprowadzić kompletną konserwację, w tym na przykład terminową wymianę filtra powietrza.
  4. Jeżeli silnik jest znacznie zanieczyszczony, zaleca się „płukanie silnika” (nie w przypadku silnika z „mokrym” paskiem rozrządu).
  5. Aby utrzymać układ paliwowy w czystości, należy stosować dodatki paliwowe. Przy każdej usłudze serwisowej należy dodać dodatek do paliwa. Jeszcze lepiej jest kupić kilka butelek, aby klient mógł regularnie dodawać go do paliwa.
  6. Należy poinformować klienta, że silnik powinien osiągać temperaturę roboczą (co najmniej 60°C), również wtedy, gdy jest używany tylko na krótkich trasach.
  7. Należy wziąć pod uwagę kierowcę i jej/jego zachowanie podczas jazdy (na przykład wiele krótkich podróży, takich jak jazda po mieście) i odpowiednio dostosować odstępy czasowe.

Zrównoważona i ekologiczna jazda

Coraz bardziej rygorystyczne przepisy zmuszają producentów samochodów na całym świecie do wprowadzania na rynek w przyspieszonym tempie bardziej przyjaznych dla środowiska (hybrydowych) modeli z silnikami spalinowymi. Prawodawstwo europejskie ustanawia normy w zakresie emisji spalin i CO2. Normy, które muszą spełniać nowe samochody. W Europie obowiązują dwa akty prawne dotyczące emisji gazów spalinowych:
1) norma Euro,
2) przepisy dotyczące CO2 („Porozumienie paryskie”): w 2021 r. średnia (!) emisja CO2 wszystkich nowych samochodów wprowadzanych przez producenta na rynek nie może przekraczać 95 gr w CO2/km.

Jaka jest norma Euro?

Emisje gazów spalinowych są określone w normach Euro. Dotyczy to wartości dopuszczalnych dla różnych rodzajów emisji gazów spalinowych: CO (tlenek węgla), NOx (tlenki azotu), HC (węglowodory) i PM (cząsteczki; z silnikami wysokoprężnymi i z bezpośrednim wtryskiem benzyny). Obecnie obowiązuje norma Euro 6d-Temp. Norma Euro 6 jest wprowadzana etapami. Dalsze przestrzeganie wartości granicznych dla różnych rodzajów gazów spalinowych wymaga w rzeczywistości przede wszystkim terminowej i odpowiedniej konserwacji samochodów. Jest to zadanie dla profesjonalnych mechaników warsztatowych!

Co oznaczają przepisy o emisji CO2?

Podczas spalania paliw kopalnych uwalniany jest CO2 (dwutlenek węgla). Dzieje się to również podczas wytwarzania energii elektrycznej (np. w przypadku samochodów elektrycznych) z paliw kopalnych (takich jak węgiel i gaz). Istnieje bezpośredni związek pomiędzy spalaniem paliw kopalnych a emisją CO2, więc oszczędność paliwa = redukcja CO2.

Jak właściciel garażu i samochodu może zapobiec niepotrzebnemu zanieczyszczeniu środowiska?

Niepotrzebnym emisjom zapobiega się poprzez odpowiednie i terminowe przeprowadzanie konserwacji układów technicznych samochodu. Należy np. w odpowiednim czasie wymienić filtr powietrza (w celu zapewnienia wystarczającego dopływu powietrza i tym samym optymalnego spalania) oraz świece zapłonowe (w celu uniknięcia słabego spalania, skutkującego bardziej szkodliwą emisją). Innym ważnym czynnikiem jest stosowanie odpowiednich olejów silnikowych i przekładniowych w celu zrównoważonej i ekologicznej jazdy. Dzięki zastosowaniu oleju silnikowego o jakości zalecanej przez producenta samochodu, silnik i układ oczyszczania spalin nadal funkcjonują optymalnie i nie dochodzi do strat paliwa. Wybór odpowiedniej lepkości oleju silnikowego również znacznie pomaga. Zbyt gęsty olej powoduje większe tarcie, co oznacza wzrost zużycia paliwa. Olej silnikowy ma trudne zadanie do spełnienia w silnikach, dlatego też konieczna jest jego terminowa wymiana, ponieważ z czasem będzie gęstniał. Ponadto ważne jest, aby utrzymać układ wtrysku paliwa w czystości. Zanieczyszczone wtryskiwacze powodują słabe spalanie, a tym samym niepotrzebną emisję szkodliwych substancji. Zaleca się stosowanie dodatków do paliw, które utrzymują układ w czystości, takich jak MPM Complete Diesel System Treatment lub MPM Complete Petrol System Treatment.

Sposoby ograniczenia zbędnych emisji:

  • Złożone zachowania podczas jazdy.
  • Unikanie niepotrzebnej jazdy na biegu jałowym.
  • Utrzymywanie właściwego ciśnienia w oponach.
  • Upewnienie się, że silnik regularnie osiąga normalną temperaturę roboczą (co najmniej 60°C). Silnik i układ oczyszczania spalin pracują optymalnie, gdy silnik znajduje się w temperaturze roboczej. Należy więc w jak największym stopniu unikać krótkich przejazdów, podczas których temperatura silnika
    nie przekracza minimum.

W przypadku pytań technicznych skontaktuj się z Działem Wsparcia Technicznego MPM pod adresem support@mpmoil.nl lub zadzwoń pod numer 0031 (0)15 – 251 40 30.