W samochodach grupy VW wyposażonych w silniki benzynowe 1,6 lub 2,0 może dochodzić do zsuwania się paska rozrządu. Pomimo napinacza, wyposażonego w bieżnię z burtami, prowadzenie jest nieliniowe i może skończyć się kolizją silnika. Na co należy zwrócić uwagę?

Zestaw INA nr 530 0171 31 jest kompletny i składa się z napinacza, pompy wody oraz paska rozrządu o szerokości 23 mm. Dość prosta konstrukcja nie powinna powodować większych komplikacji. Natomiast po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów zauważamy, że pasek rozrządu zsunął się na zewnątrz kół zębatych pompy wody, wałka rozrządu i wału korbowego, powodując jednostronne jego uszkodzenie.
Dzieje się tak, ponieważ szerokość paska wynosi 23 mm, a bieżnia między burtami ma 26 mm.

Rozwiązanie problemu

Aby nie doszło do opisywanej sytuacji, należy zwrócić uwagę na szpilkę w bloku silnika. Gwint, który utrzymuje napinacz w miejscu, nie może wystawać poza powierzchnię styku. Jeżeli jest odwrotnie, napinacz nie przylega do bloku silnika, klinuje się na gwintowanej części (M10), powodując przenoszenie układu rozrządu i zsuwanie się paska. Przed montażem nowego napinacza należy dokręcić szpilkę, tak aby część M10 nie wystawała poza obrys bloku. Niestety, takich szczegółów nie znajdziemy w ogólnodostępnych instrukcjach montażu paska.

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl

Kacper Zabłocki
Schaeffler Polska

Fot. 1. Silnik 1,6 grupy VW.

Fot. 2. Zestaw INA 530 0171 31.

Fot. 3. Jednostronnie ścięty pasek.

Fot. 4. Pozostałości paska na rolce napinającej.

 

Fot. 5. Zsunięcie się paska z koła wałka rozrządu.