Wymiana łożyska, a w szczególności całej piasty, zazwyczaj nie stanowi większej trudności dla mechaników. Problemem staje się sytuacja, gdy po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów łożysko ponownie zaczyna hałasować.

Opisywany przypadek to Honda Accord VII generacji w wersji sedan (CL). Wersja kombi ma inną budowę zawieszenia oraz piasty tylnej. Na co należy zwrócić szczególną uwagę, aby auto nie wróciło ponownie do serwisu z tą samą usterką po stosunkowo krótkim przebiegu? Część mechaników może obwiniać producenta o niewłaściwe wykonanie, natomiast przyczyna jest inna.

Demontaż

Standardowo należy najpierw zdemontować koło, zacisk hamulcowy oraz utrzymujące je jarzmo. Kolejna czynność to zdjęcie tarczy hamulcowej. Do tego momentu nic nie stanowi problemu.
Po demontażu piasty i osłony natrafiamy na źródło problemu – zwrotnica tylna wykonana jest ze stopu aluminium.
Po kilkunastu latach eksploatacji jest ona już mocno skorodowana.

Montaż

Dlatego niedopuszczalne jest pozostawienie jej w tym stanie. Przed montażem piasty należy bardzo dokładnie oczyścić przylegające powierzchnie i skontrolować wżery, będące przyczyną przedostawania się wilgoci do wnętrza.
Jedynym uszczelnieniem tej konstrukcji jest o-ring znajdujący się tuż przy powierzchni styku. Znajduje się on w sfazowanej części zwrotnicy. Znajdujący się od czoła enkoder ABS nie posiada dodatkowego uszczelniacza, dlatego jakakolwiek ilość wilgoci, która dostanie się do wnętrza zwrotnicy, powoduje błyskawiczne wypłukanie smaru i w rezultacie głośną pracę łożyska.

Więcej praktycznych informacji znajduje się na portalu dla mechaników:
www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler-aftermarket.pl.

 

Fot. 1. Honda Accord CL produkowana w latach 01/03–09/12.

 

 

 

 

 

Fot. 2. Demontaż zacisku, jarzma, i tarczy hamulcowej.

 

 

 

 

 

 

Fot. 3. Skorodowana zwrotnica tylna.

 

 

 

 

 

 

Fot. 4. Oczyszczona powierzchnia z widocznymi wżerami odlewu.

 

 

 

 

 

 

Fot. 5. Uszczelnienie piasty w kształcie o-ringu.

 

 

 

 

 

 

Fot. 6. Skorodowana wewnętrzna część łożyska i wypłukany smar.