Jeśli w naprawianym pojeździe pompa wody znajduje się w napędzie rozrządu, powinna ona zostać każdorazowo wymieniona wraz z paskiem i kompletem rolek. Po wymianie zestawu rozrządu siła wywierana na elementy układu wzrasta ponownie do oryginalnego stanu. To powoduje wzrastające zużycie pozostawionej, starej pompy wody. Elementami, które podlegają największemu zużyciu w pompie wody, są uszczelniacze i łożysko.

Z tego powodu w większości przypadków zmiana pompy wody według wymogów fabrycznych musi odbyć się wraz z wymianą paska rozrządu. Szeroka oferta zestawów INA KIT z pompą wody pozwala na kompletną wymianę zestawu rozrządu oraz daje pewność montażu komponentów wysokiej jakości.

Pompa wody zapewnia obieg płynu chłodzącego w układzie chłodzenia, a tym samym absorbuje ciepło z silnika i zasila obieg nagrzewnicy ciepłą cieczą. W zależności od rozwiązania, pompa jest zamontowana z kołem pasowym lub bez. Koło pasowe może być profilowane lub płaskie – w zależności od tego, przez którą stronę paska jest napędzane. Kluczowym elementem pompy wody jest wirnik. Został on zaprojektowany i skonstruowany w celu zapewnienia optymalnych osiągów i ochrony przed powstawaniem tzw. korka parowego, powstałego w wyniku działania kawitacji. Największe znaczenie dla właściwości wirnika, a tym samym osiągów pompy, ma materiał, z jakiego jest on zrobiony. Jeszcze kilka lat temu podstawowymi materiałami, z których tworzone były wirniki, były żeliwo i stal. Współczesne konstrukcje używają plastikowych materiałów. Pomaga to zmniejszyć wagę wirnika, zmniejszyć obciążenie na łożysku i zapobiega powstawaniu zjawiska kawitacji.

Łożyska używane w pompach wody to łożyska dwurzędowe, jednak bez wewnętrznej bieżni, która jest standardowym rozwiązaniem w tego typu konstrukcjach. Zamiast tego bieżnie są skonstruowane bezpośrednio na wałku. Zapewnia to więcej przestrzeni dla elementów tocznych oraz pozwala uzyskać zdolność przenoszenia wyższych obciążeń w stosunku do tradycyjnych łożysk jednorzędowych. Dodatkowo taka konstrukcja gwarantuje efektywny sposób łączenia rolek w rzędach. Przy zachowaniu niewielkich gabarytów, takie rozwiązanie wpływa na zdolność przenoszenia obciążeń. Zastosowanie jednej zewnętrznej bieżni dla obu łożysk eliminuje ryzyko ich nieosiowego ułożenia oraz zapobiega powstawaniu niebezpiecznych naprężeń wewnątrz łożyska. Zazwyczaj czopy wałka na łożyskach pompy wody wystają po obu stronach bieżni zewnętrznej. Długość i średnica wystających końcówek są dopasowane do każdego konkretnego zastosowania. W zależności od obciążeń panujących w danym układzie pasowym dobiera się odpowiednie łożyska. Czynnikiem o kluczowym znaczeniu dla wytrzymałości i okresu bezawaryjnej eksploatacji pompy wody jest zastosowanie specjalnych łożysk najwyższej jakości.

Uszczelnienie pomiędzy pompą a blokiem silnika jest zazwyczaj oparte na papierowych uszczelkach O-ringach lub w wielu przypadkach – na uszczelniaczach silikonowych. Przy zastosowaniu uszczelek papierowych i O-ringów odpowiednie uszczelnienie jest zapewnione bez potrzeby użycia dodatkowych środków. Jednakże w przypadku jednostek standardowo używających uszczelnienia silikonowego należy ostrożnie i oszczędnie stosować tego typu uszczelnienia. Dodatkowo zawsze należy przestrzegać instrukcji producenta pojazdu. Zastosowanie cienkiej warstwy uszczelnienia jest w tym przypadku w zupełności wystarczające. Jeśli użyta zostanie zbyt duża ilość uszczelnienia, jego nadmiar może zostać podmyty do układu chłodzącego, co spowoduje spore ryzyko zablokowania chłodnicy. Wałek jest uszczelniony za pomocą czołowego mechanicznego uszczelnienia osiowego. Ślizgowe elementy, wykonane z węgliku krzemu i twardej powłoki węglowej, są ściskane do siebie za pomocą sprężyny, zapewniając wystarczające uszczelnienie układu chłodzenia. Konwencjonalne uszczelnienie promieniowe nie ma tutaj zastosowania z powodu ciśnienia w układzie chłodzenia. Płyn również smaruje i chłodzi mechaniczne czołowe uszczelnienie.

Dodatkowym elementem wybranych zestawów INA KIT z pompą wody jest termostat. Gdy temperatura rośnie, termostat pozwala na swobodny przepływ płynu chłodzącego do chłodnicy. Przy niskiej temperaturze otoczenia umożliwia to szybsze osiągnięcie optymalnej temperatury pracy przez silnik, a także wpływa pozytywnie na jego charakterystykę pracy i zmniejsza średnie spalanie paliwa. Ze względu na miejsce zamontowania, w niektórych typach silników konieczna jest wymiana termostatu wraz ze zmianą komponentów napędu rozrządu. Poprawność jego funkcjonowania należy sprawdzić poprzez włączenie silnika i rozgrzanie go. Przewody dużego obiegu pozostają chłodne do momentu otworzenia termostatu. Po zdemontowaniu poprawne funkcjonowanie termostatu można sprawdzić, wkładając go do gorącej wody. Jeśli jest sprawny, powinien otwierać się w gorącej wodzie, a zamykać w temperaturze otoczenia.