Peugeot 407 jest dość popularnym samochodem jeżdżącym po drogach Europy i nie tylko. Z przeprowadzonych badań wynika jednak, że stosunkowo rzadko dokonuje się wymiany amortyzatorów w tym pojeździe. Być może jest to spowodowane tym, iż wymiana amortyzatorów i sprężyn zawieszenia w przedniej osi w modelu Peugeot 407 (05.04-) nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać – głównie ze względu na ograniczony dostęp oraz dodatkowe czynności montażowe, które należy wykonać. Zalecany czas wymiany jednego amortyzatora w tym pojeździe wynosi 1,5 h.

Poniżej opisujemy czynności, które należy wykonać podczas demontażu i montażu kolumny amortyzatora w samochodzie Peugeot 407:

1. Zdemontuj koło.

2. Zdejmij zawleczkę wraz z zabezpieczeniem i odkręć nakrętkę półosi napędowej.

3. Zabezpiecz i odpowiednio zamocuj półoś napędową, tak aby nie opadła i nie uległa uszkodzeniu. Zabezpieczy to również przed uszkodzeniem przegub homokinetyczny. Podczas tej czynności oś powinna być podparta.

4. Odkręć śrubę mocującą dolny wahacz.

5. Odkręć końcówkę drążka kierowniczego.

6. Odkręć łącznik stabilizatora (górna śruba łącznika stabilizatora służy również do mocowania dolnej tulei amortyzatora).

7. Zdemontuj dwa wsporniki piasty koła.

8. Wyjmij półoś napędową z piasty koła.

UWAGA:
Łatwiej jest użyć specjalistycznego narzędzia, ale czynności te można wykonać także za pomocą zwykłych, popularnych narzędzi.

UWAGA:
Teraz będzie wystarczająco dużo miejsca, aby wyciągnąć amortyzator od dołu.

9. Zdemontuj wycieraczki, zdejmij gumową uszczelkę pokrywy silnika i osłonę podszybia. Teraz można odkręcić 3 śruby mocujące zestaw montażowy górnego mocowania (przytrzymaj amortyzator jedną ręką, aby nie upadł). W tej chwili nie odkręcaj jeszcze górnej nakrętki amortyzatora.

10. Wyciągnij kolumnę amortyzatora od dołu i umieść ją właściwie w odpowiednim ściskaczu do sprężyn (najlepiej w kolumnowym ściskaczu hydraulicznym z bramką zabezpieczającą). Zdemontuj wszystkie elementy i dokładnie sprawdź ich stan techniczny. Wraz z nowym amortyzatorem zaleca się wymianę elementów współpracujących: zestawu montażowego górnego mocowania, zestawu osłonowo-ochronnego oraz sprężyny zawieszenia.

Umieść nowy amortyzator KYB, sprężynę zawieszenia, zestaw montażowy górnego mocowania oraz zestaw osłonowo-ochronny w kolumnowym ściskaczu hydraulicznym z bramką zabezpieczającą i zmontuj całą kolumnę.

Pamiętaj o odpowiedniej kolejności i pozycji montażowej wszystkich elementów. Nie używaj narzędzi typu „żaba” do przytrzymania tłoczyska podczas dokręcania, gdyż mogą one uszkodzić powierzchnię chromową i doprowadzić do wycieku oleju i uszkodzenia amortyzatora. Używaj tylko odpowiednich narzędzi przeznaczonych do tego celu.

Zmontowaną kolumnę należy włożyć od dołu. Wszystkie pozostałe czynności montażowe wykonuj w kolejności odwrotnej do tych wykonywanych podczas demontażu.

KYB zaleca wykonanie geometrii układu zawieszenia po każdej wymianie amortyzatorów w samochodzie.

KYB zaleca, aby zawsze wymieniać amortyzatory i sprężyny zawieszenia parami w obrębie jednej osi.

Aby zobaczyć film pokazujący dokładnie, jak dokonać wymiany amortyzatorów w przedniej osi w samochodzie Peugeot 407, należy wejść na poniższą stronę www i wybrać odpowiedni pojazd: www.youtube.com/KYBEurope.

Czy wiesz, że…?

Co czwarty samochód opuszczający linie produkcyjne na całym świecie posiada amortyzatory KYB jako oryginalne wyposażenie.
Amortyzatory KYB projektowane na rynek części zamiennych produkowane są w tych samych fabrykach oraz przy wykorzystaniu tej samej technologii i systemów kontroli jakości, co amortyzatory montowane jako oryginalne wyposażenie fabryczne.

 

www.kyb-europe.com