Naprawa sprzęgła to standardowa procedura dla każdego warsztatu. Inaczej jest w przypadku demontażu i montażu suchego sprzęgła podwójnego, co stanowi wyzwanie dla wielu mechaników. Często brakuje wiedzy specjalistycznej lub odpowiednich narzędzi. Dzięki zestawowi LuK RepSet 2CT, Schaeffler jest jedyną firmą na niezależnym rynku części zamiennych, która oferuje zestaw do przeprowadzenia tego typu naprawy.

Zestaw składa się ze sprzęgła podwójnego oraz wszystkich niezbędnych elementów, umożliwiając mechanikowi sprawną, profesjonalną naprawę. Minimalizuje to ewentualne błędy montażu, co jest równoznaczne z oszczędnościami po stronie warsztatu.
Od wprowadzenia na rynek LuK RepSet 2CT Schaeffler nieustannie poszerza ofertę. Obecnie paleta produktów obejmuje rozwiązania naprawcze dla samochodów marek: Audi, Seat, Škoda, Volkswagen (1. i 2. generacji) z 7-biegową skrzynią biegów (OAM), Renault z 6-biegową skrzynią biegów DC4, Ford z 6-biegową skrzynią biegów DPS6, a już za chwilę również 6-biegowa C635 DDCT w Alfa Romeo i Fiat.

Sukces dzięki innowacyjnej technologii

Skrzynie biegów ze sprzęgłem podwójnym stają się coraz bardziej popularne. Automatyczne skrzynie biegów oraz skrzynie CVT mają ugruntowaną pozycję na rynku, jednak to właśnie skrzynie biegów ze sprzęgłem podwójnym od kilku lat sukcesywnie zwiększają swój udział w rynku. Spowodowane jest to rosnącą liczbą kierowców przykładających wagę zarówno do komfortu jazdy, jak i oszczędności dotyczących zużycia paliwa. Ponieważ coraz więcej nowych samochodów wyposażonych jest w tego typu skrzynię biegów, w warsztatach częściej pojawiają się zapytania o naprawę.
„Obecnie po drogach porusza się około 16 milionów samochodów osobowych z podwójnym suchym sprzęgłem” – tłumaczy Dr. Robert Felger, Senior Vice President Product and Marketing, Schaeffler Automotive Aftermarket. „Spodziewamy się, że do 2020 roku co piąta automatyczna skrzynia biegów będzie wyposażona w sprzęgło podwójne. Jest to roczny wzrost o prawie 5% i stanowi ogromny potencjał dla warsztatów oraz dystrybutorów” – dodaje.

Automatyczne skrzynie biegów

Wraz z opracowaniem suchego sprzęgła podwójnego, Schaeffler po raz kolejny dowiódł swojej innowacyjności. System ten trafił do seryjnej produkcji w 2007 roku i łączy w sobie komfort skrzyni automatycznej ze sportową dynamiką skrzyni manualnej. Przyczynia się także do znacznych oszczędności zużycia paliwa – do 6% w porównaniu z manualną skrzynią biegów. Jest to możliwe dzięki rezygnacji ze sterowania hydraulicznego oraz dzięki wysokiej wydajności suchego sprzęgła podwójnego. Wśród kolejnych zalet można wymienić możliwość redukcji emisji CO2 o 8 do 12% w porównaniu do skrzyń manualnych oraz o 12 do 18% w porównaniu do tradycyjnych skrzyń automatycznych.

Zasada działania – zmiana biegów bez utraty mocy

W jaki sposób działa sprzęgło podwójne? I w jaki sposób realizuje wszystkie korzyści? Zasada działania jest skomplikowana, ale można ją opisać w przystępny sposób. Sprzęgło podwójne składa się z dwóch sprzęgieł, z których każde zamontowane jest na osobnym wałku sprzęgłowym i obsługuje inną grupę biegów. Układ zaprojektowany jest w taki sposób, aby mógł działać tak, jak dwie manualne skrzynie biegów połączone modułem sprzęgła. Podczas jazdy zmiana biegów jest realizowana w sposób automatyczny. Jedno ze sprzęgieł obsługuje biegi nieparzyste, a drugie biegi parzyste i bieg wsteczny. W czasie zmiany biegów jedno sprzęgło jest rozłączane, a drugie załączane w tym samym momencie. System jest zaprojektowany w taki sposób, że oba sprzęgła są rozłączone podczas pracy na biegu jałowym. Zmiana biegów jest obsługiwana elektronicznie przez siłowniki hydrauliczne lub elektromechaniczne. Ponieważ wszystko dzieje się w ułamkach sekund, zmiana biegów nie powoduje nawet chwilowej przerwy w przepływie momentu obrotowego. Dla porównania, w przypadku manualnej skrzyni biegów z pojedynczym sprzęgłem, sprzęgło jest normalnie załączone podczas postoju lub pracy na biegu jałowym. Naciśnięcie na pedał sprzęgła powoduje rozłączenie sprzęgła, co wiąże się z przerwą w przepływie momentu obrotowego.

2. część artykułu w kolejnym wydaniu magazynu „AD News”.