Układ hamulcowy to najważniejszy system bezpieczeństwa w pojeździe. Ma taką jakość i wytrzymałość, jak jego najsłabszy element. Dlatego tak ważne jest, aby wszystkie podzespoły układu były jak najwyższej jakości i jak najlepiej spełniały swoje zadania.
Czy wiesz, że…
- Wiele faz produkcji klocków hamulcowych zależy od takich parametrów jak temperatura, ciśnienie czy czas trwania danego procesu. Decydują one o tym, że klocki wyglądające identycznie mogą mieć całkowicie inne parametry, takie jak twardość czy współczynnik tarcia. Dlatego należy dobierać klocki hamulcowe zgodnie z katalogiem, a nie tylko po samym wymiarze.
- Jednym z etapów produkcji klocków hamulcowych Boscha jest proces obróbki cieplnej – „scorching”. Polega on na bardzo szybkim podniesieniu temperatury – do 600°C – w zewnętrznej warstwie materiału ciernego. Po tej fazie klocek jest gotowy do montażu, jego okres docierania się zostaje znacznie skrócony, a współczynnik tarcia jest stabilny w całym okresie eksploatacji – zarówno w niskich, jak i w wysokich temperaturach. Scorching sprawia, że klocki Boscha wyróżniają się stabilnymi parametrami od pierwszego hamowania i w całym okresie użytkowania. Obróbka wysokotemperaturowa jest szczególnie ważna w zastosowaniu w pojazdach o wysokich osiągach.
- Bosch testuje swoje klocki hamulcowe zarówno w laboratoriach, jak i na torach wyścigowych w ekstremalnych warunkach. Klocki hamulcowe Boscha przechodzą przez dużo bardziej rygorystyczne testy niż wymagane przez europejską normę ECE R90.
- Do produkcji tarcz hamulcowych Bosch używa specjalnego stopu High Carbon HC, zapewniającego dłuższy przebieg między wymianami tarcz hamulcowych.
- Bosch jest wynalazcą systemu stabilizującego tor jazdy samochodu, czyli ESP®. Pierwszy raz zaprezentowano ten system w 1995 roku. Odniósł on tak wielki sukces, że rozpoczęto seryjną produkcję, a od 2014 roku musi on być montowany w każdym nowym pojeździe. Po wielu latach udoskonaleń obecny system ESP® 10. generacji zapewnia większy komfort i jeszcze skuteczniejsze hamowanie.
- Płyn hamulcowy ENV6 marki Bosch ma wyższe parametry niż standardowe płyny hamulcowe przeznaczone do układów ESP, można go stosować jako zamiennik dla wszystkich higroskopijnych płynów DOT na bazie glikolu i ma wydłużoną żywotność z 2 do 3 lat. Kondycję płynu hamulcowego należy sprawdzać testerem pokazującym rzeczywistą zawartość wilgoci.