Amortyzatory, podobnie jak wszystkie części eksploatacyjne w samochodzie, ulegają zużyciu, gdyż ich żywotność jest ograniczona. W okresie użytkowania amortyzatora jego siła tłumienia maleje. Kierowcy zazwyczaj nie zauważają postępującego procesu zużycia amortyzatora, ponieważ w miarę upływu czasu przyzwyczajają się do zmian w prowadzeniu pojazdu. Jedynie warsztat może więc sprawdzić amortyzatory i wykryć wszelkie usterki. Eksperci ZF Aftermarket radzą, kiedy należy wymienić amortyzatory i jak prawidłowo je zamontować.

  • Amortyzator, jako element tłumiący zawieszenia,
    jest jedną z
     najważniejszych części odpowiedzialnych
    za bezpieczeństwo i
     komfort jazdy.
  • Zużyte lub uszkodzone amortyzatory są przyczyną licznych zagrożeń – m.in. wydłużają drogę hamowania i wpływają negatywnie na działanie systemów wspomagających kierowcę, dlatego tak ważna
    jest ich regularna kontrola i
     ewentualna wymiana.
  • Najczęstszymi przyczynami uszkodzeń amortyzatorów są wypadki i błędy montażowe.
  • Podczas wymiany amortyzatora należy zwrócić uwagę również na części współpracujące, takie jak łożysko, górne mocowanie, sprężyna oraz osłona –
    i wymienić je, jeśli są zużyte lub uszkodzone.

Kiedy jest właściwa pora na wymianę amortyzatorów?

Amortyzatory należy systematycznie kontrolować i wymieniać, jeżeli ich uszkodzenia zostaną rozpoznane przez mechanika. W ten sposób można uniknąć zagrożeń dla bezpieczeństwa jazdy oraz ewentualnych wysokich kosztów napraw powypadkowych. Warto wiedzieć, że niesprawne amortyzatory powodują zużycie innych elementów pojazdu, zwłaszcza opon, sprężyn oraz elementów układów zawieszenia i kierowniczego. Negatywnie wpływają również na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów ze względu na wydłużoną drogę hamowania, nieprawidłowe działanie systemu ABS i innych systemów bezpieczeństwa czynnego, a także zwiększoną tendencję do wpadania pojazdu w poślizg.

Jakie są przyczyny uszkodzeń amortyzatorów?

Najczęstszymi przyczynami uszkodzeń amortyzatorów są wypadki i błędy montażowe. Nawet niewielka kolizja może doprowadzić do przesunięcia się punktów montażowych amortyzatora w zawieszeniu, powodując utratę ich liniowego położenia. Często dochodzi przy tym również do odkształcenia tłoczyska. Naprężenia i odkształcenia tłoczyska mogą również powstać w wyniku dokręcania śrub montażowych, kiedy zawieszenie nie znajduje się w położeniu konstrukcyjnym, tzn. osie są zawieszone. W takim przypadku, po ponownym postawieniu samochodu na koła, dochodzi do skręcenia gumy w mocowaniach, co powoduje odkształcenie amortyzatora i może prowadzić do nieprawidłowego przesunięcia punktów mocowania.

Odkształcenie i utrata osiowości amortyzatora prowadzi do jednostronnego obciążenia tłoczyska i niszczenia przy każdym ruchu jego chromowanej powierzchni w wyniku nadmiernego tarcia o tuleję prowadzącą i uszczelniacz. Skutkuje to ostatecznie przyśpieszonym zużyciem uszczelniacza i prowadnicy tłoczyska, powodując wycieki oleju i zmniejszenie wydajności amortyzatora.

Jak prawidłowo zamontować amortyzator przedniej osi?

Przed zamontowaniem nowe amortyzatory należy odpowietrzyć. By to zrobić podczas wymiany, konieczne jest ręczne kilkukrotne wciśnięcie tłoczyska. To powoduje ponowne oddzielenie gazu od oleju hydraulicznego. Prawidłowo odpowietrzony amortyzator po zamontowaniu osiągnie pełną sprawność tłumienia.

W celu wymiany zużytych amortyzatorów należy użyć odpowiedniego narzędzia do podparcia zawieszenia przed przystąpieniem do demontażu. Podczas wymiany amortyzatorów kolumny McPhersona trzeba pamiętać o odpięciu z mocowań przewodów czujników ABS, elektrycznego wskaźnika zużycia okładzin ciernych oraz przewodu hamulcowego. Kolejnym krokiem jest poluzowanie i odkręcenie wszystkich śrub mocujących, a następnie wyjęcie amortyzatora i ewentualnie sprężyny.

Oś tylna

W przypadku amortyzatorów osi tylnej w pierwszej kolejności należy użyć odpowiedniego narzędzia do podparcia zawieszenia i, jeśli to konieczne, usunąć osłony (np. nadkoli) z wnętrza pojazdu. Następnie należy poluzować i wykręcić śruby mocujące oraz wyjąć amortyzator. W celu montażu należy wymienić śruby montażowe, ewentualnie wykorzystując dostarczone akcesoria. Śruby mocujące amortyzatory muszą być dokręcane w pozycji konstrukcyjnej. Należy również zastosować się do wszelkich oznaczeń montażowych oraz przestrzegać momentu dokręcania, określonego dla śrub montażowych przez producenta pojazdu. Aby zagwarantować bezpieczne prowadzenie pojazdu, należy zawsze wymieniać amortyzatory parami na tej samej osi. Po wymianie amortyzatorów konieczne jest ustawienie geometrii kół. Następnie należy przeprowadzić jazdę próbną w celu skontrolowania prawidłowości ich działania.

Co roku w ponad 10 milionach nowych samochodów montowane są produkty marki SACHS. Od wielu lat, dzięki doświadczeniu zdobytemu w sportach motorowych oraz produkcji oryginalnego wyposażenia, udoskonalamy nasze produkty i dostarczamy wyjątkowe rozwiązania na rynek części zamiennych. Zaufaj ekspertowi w dziedzinie amortyzatorów i sprzęgieł.

Zdjęcia: ZF Aftermarket

Dowiedz się więcej o produktach marki SACHS na aftermarket.zf.com/pl oraz śledź nas na facebookowym profilu SACHS Polska.