Bezpieczeństwo jazdy samochodem w dużej mierze zależy od widoczności, która powinna być doskonała w każdych warunkach atmosferycznych i terenowych. Zabrudzona, zalana deszczem albo zasypana śniegiem szyba rozprasza kierowcę, uniemożliwia obserwowanie jezdni i podejmowanie decyzji z wyprzedzeniem.

Pył czy krople deszczu oświetlone ostrym światłem słonecznym albo reflektorami innego pojazdu wytwarzają refleksy, które jeszcze bardziej pogarszają widoczność. Warunkiem zapewnienia dobrej widoczności jest utrzymanie w czystości wszystkich szyb, zwłaszcza przedniej i tylnej. Można ją osiągnąć tylko w jeden sposób: czyszcząc szyby od wewnątrz i z zewnątrz przy pomocy bezpiecznych oraz skutecznych preparatów i materiałów. Podczas jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych czystość szyb zapewniają wycieraczki, więc warto poświęcić im należytą uwagę.

W większości samochodów osobowych przednia szyba jest czyszczona przez dwie wycieraczki. Ich konstrukcja jest pozornie prosta. W rzeczywistości składają się one z wielu współpracujących ze sobą elementów, z których każdy może zawieść. Najczęściej wymieniamy pióra wycieraczek, ale uszkodzeniom ulegają także ramiona, które korodują i odkształcają się; z kolei sprężyny ustalające właściwą pozycję rozciągają się, nie zapewniając wystarczającej siły docisku.

Stosunkowo rzadko psują się silniki i sterownik elektroniczny, ale wyłącznik umieszczany na kolumnie kierownicy i pokrętło regulatora prędkości są podatne na uszkodzenia eksploatacyjne. Utrzymanie ich w pełnej sprawności jest ważne, choć demontaż i naprawa zespolonego wyłącznika wymagają odkręcenia koła kierownicy, rozłączenia taśm łączących poduszkę powietrzną i przycisków zintegrowanych z kierownicą. Lepiej poświęcić im czas i pieniądze, niż zmagać się z przerywającymi pracę wycieraczkami w śnieżycy lub ulewnym deszczu.

Pióra wycieraczek powinny być wymieniane co najmniej raz do roku albo zawsze wtedy, kiedy skuteczność wycieraczek wyraźnie się pogarsza. Jeśli podczas jazdy w deszczu w miejscu oczyszczanym przez wycieraczki pozostają smugi wody, krople deszczu albo brud, trzeba przyjrzeć się problemowi bliżej, bo zużyte pióro może być tylko jednym z kilku powodów usterki.

Jakie pióra wybrać?

W samochodach osobowych są montowane wycieraczki różnych rozmiarów: symetryczne i asymetryczne. Producenci części zamiennych dostarczają zarówno pióra uniwersalne, jak i dedykowane konkretnemu modelowi i rocznikowi pojazdu. Występują odmiany całoroczne oraz letnie i zimowe, różniące się twardością gumy i zwiększoną odpornością na uszkodzenia w kontakcie ze szronem. Optymalnym rozwiązaniem jest dwukrotna zmiana piór w ciągu roku, pomiędzy sezonami, dlatego kupowanie części odpowiednich dla danej pory roku jest uzasadnione.

Porównując części wycieraczek pochodzące od różnych producentów i dystrybutorów, można zauważyć istotne różnice w jakości wykonania, rodzaju zastosowanych materiałów itp. Wybór dostawcy ma więc duże znaczenie nie tylko dla klienta końcowego, ale także dla sklepu lub warsztatu mechanicznego. Słaba jakość oznacza reklamacje, niezadowolonych klientów, zmarnowany czas i pieniądze. Przemyślana konstrukcja mocowania pióra wycieraczki i solidne wykonanie wszystkich detali mogą zaoszczędzić sporo czasu i nerwów podczas montażu.
To ważne, zwłaszcza dla mechanika, który prostą czynność powinien móc wykonać bardzo szybko. Każda minuta ponad niezbędne minimum oznacza stratę, ponieważ w tym czasie mechanik mógłby się zająć bardziej skomplikowanymi i wyżej wycenianymi naprawami.

Równie ważna jest zrozumiała, dobrze ilustrowana instrukcja montażu oraz obecność w zestawie adapterów umożliwiających zainstalowanie uniwersalnego pióra w wielu rodzajach ramion wycieraczek. Dzięki nim klienci, którzy zdecydują się na zakup i samodzielny montaż piór wycieraczek, unikną stresu i rozczarowania spowodowanego problemami technicznymi i ewentualnymi uszkodzeniami pojazdu wynikającymi z błędów w montażu.

Błędy konstrukcyjne i produkcyjne mocowania piór mogą mieć poważne konsekwencje. Nie chodzi tylko o irytującą konieczność okresowego sprawdzania i poprawiania połączenia. Wypadnięcie pióra z ramienia podczas pracy wycieraczek może doprowadzić do odkształcenia albo pęknięcia ramienia wycieraczki. Wypadnięcie pióra podczas jazdy stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Z kolei zablokowanie wycieraczki może spowodować wzrost natężenia prądu zasilającego silnik elektryczny i zadziałanie bezpiecznika. Niby drobiazg, ale jeśli taka awaria przydarzy się na autostradzie w ulewnym deszczu, wówczas może być przyczyną poważnych kłopotów.

Optymalne rozwiązania

Dobre wycieraczki nie powinny być zbyt drogie. Skoro kultura pracy i skuteczność zależą od regularnego wymieniania pióra, kierowcę powinno być na to stać. Wysoka cena zniechęca do wymiany i sprawia, że kierowcy odkładają ją na później i w konsekwencji prowadzą w warunkach zagrażających bezpieczeństwu.

Skuteczność wycieraczek zależy od właściwości materiału, z którego wykonano elastyczną część pióra, jego kształtu, siły i równomierności docisku. Idealny materiał do produkcji całorocznych piór wycieraczek powinien godzić różne wymagania. Z jednej strony musi być wystarczająco wytrzymały, żeby przeżyć cały rok pracy w różnych warunkach: od letnich upałów po zimowe mrozy. Powinien radzić sobie zarówno z kroplami wody, jak i kryształkami lodu. W niskich temperaturach nie może nadmiernie twardnieć, w wysokich nie powinien „kleić się” do szyby.

Wysoką jakość materiałów i wykonania gwarantują znani, sprawdzeni producenci części zamiennych, od lat obecni na europejskim rynku. Doświadczenie, wykorzystanie surowców pochodzących ze sprawdzonych źródeł oraz staranna kontrola jakości gwarantują bezpieczeństwo i zadowolenie klientów.

Piotr Kołaczek