C5 II to prawdopodobnie ostatni popularny Citroën z zaawansowanym hydropneumatycznym zawieszeniem. I jak na razie jedyny, który występuje także w wersji z zawieszeniem tradycyjnym.
Czas pokazał, że zaawansowana francuska konstrukcja jest świetnie zabezpieczona przed korozją i nie sprawia zbyt wielu problemów eksploatacyjnych. Spory spadek wartości sprawia, że auto jest atrakcyjną propozycją na rynku wtórnym – zwłaszcza dla tych, którzy poszukują diesla. Francuskie silniki wysokoprężne z grupy PSA uchodzą obecnie za ścisłą czołówkę.
Citroën, czyli… okazja
Szeroko zakrojona kampania reklamowa, w której podkreślano niemiecką jakość wykonania C5 II odniosła krótkotrwały efekt. Spopularyzowała model w Europie, ale nie wpłynęła na obniżenie spadku jego wartości na rynku wtórnym. Auto jest tańsze od niemieckich i japońskich rywali. Na zadbany samochód z 2008 roku wystarczy 26 tys. zł. Za 40 tys. zł można kupić egzemplarz 4-letni w topowej wersji wyposażenia.
Nadwozie
C5 występuje w dwóch wersjach nadwozia: jako czterodrzwiowy sedan i pięciodrzwiowe kombi. Ciekawostką pierwszej z wymienionych jest wklęsła tylna szyba. Jej wyprofilowanie ułatwia samooczyszczanie się podczas jazdy. Niestety, system działa tylko podczas jazdy z dużą prędkością. Podczas opadów deszczu czy śniegu, kiedy samochód porusza się w korkach, widoczność do tyłu zostaje poważnie ograniczona. Szkoda, że wycieraczki nie oferowano nawet za dopłatą. Jest natomiast wyposażeniem seryjnym kombi.
Szczeliny montażowe między elementami poszycia są niewielkie i równe, drzwi zamykają się z przyjemnym dla ucha dźwiękiem, a zabezpieczenie antykorozyjne okazuje się wzorowe. Uwag nie można mieć pod adresem ochrony pasażerów – auto przeszło testy Euro NCAP
i otrzymało komplet gwiazdek.
Użytkownicy zgłaszają jedynie drobne zastrzeżenia pod adresem jakości powłoki lakierniczej – w niektórych egzemplarzach na masce i błotnikach pojawiają się drobne odpryski lakieru. Tak czy inaczej, w tej kategorii jest to jeden z najsolidniejszych samochodów na rynku. We wnętrzu starszych egzemplarzy widać już upływ czasu. Przeciera się materiałowa tapicerka foteli, a także łuszczy się kierownica (po liftingu poprawiono materiał, z którego wykonane są metalowe wstawki).
Jakość samej deski rozdzielczej robi bardzo dobre wrażenie. Wykonano ją z wysokogatunkowych materiałów i solidnie spasowano. W topowych wersjach cała deska rozdzielcza została obszyta skórą.
Cztery poziomy luksusu
Samochód występuje w czterech podstawowych wersjach: Attraction, Dynamique, Confort i Exclusive. Już podstawowa odmiana ma 7 poduszek powietrznych (dostępne są jeszcze dwie za dopłatą), elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby, automatyczną, jednostrefową klimatyzację oraz przyzwoity zestaw muzyczny. Odmiana Dynamique ma lepszej jakości tapicerki, dwustrefową klimatyzację i większe koła (17 cali zamiast 16). Confort i Exclusive mają już na pokładzie praktycznie wszystko.
C5 Exclusive wyróżnia się np. seryjnymi biksenonowymi reflektorami, roletami przeciwsłonecznymi (także na bocznych szybach), czujnikami parkowania z przodu i z tyłu, tempomatem oraz elektrycznie otwieraną i zamykaną pokrywą bagażnika. Doskonałe wrażenie robią także grube, obszyte skórą fotele z szerokim zakresem regulacji. Co ciekawe – mają tzw. łamane oparcia – kąt pochylenia górnej części, do której jest zamocowany zagłówek, można zmieniać.
Zawieszenie
Wersje podstawowe (np. wszystkie 1.6 HDi) mają zawieszenie mechaniczne. Można je bardzo łatwo rozpoznać, ponieważ mają także tradycyjną dźwignię hamulca ręcznego. Wersje lepiej wyposażone – z hydropneumatyką – mają elektryczny hamulec pomocniczy. Dźwignię zastąpił przycisk na konsoli na tunelu środkowym, obok przycisków sterowania zawieszeniem hydropneumatycznym.
W kombi z hydropneumatyką w ścianie bagażnika znajduje się przycisk, za pomocą którego po zatrzymaniu auta i wyłączeniu silnika można opuścić tylne zawieszenie, aby ułatwić załadunek.
Pełen opis powyższego modelu do pobrania poniżej.