Polski rynek motoryzacyjny różni się znacznie od innych rynków w tym regionie Europy. Tym, co wyróżnia go najmocniej, jest ponaddwumilionowa grupa użytkowników samochodów zasilanych gazem LPG.

„Zagazowane” auta wymuszają specjalizację stacji paliw i warsztatów oraz dostosowanie materiałów eksploatacyjnych do zmiennych warunków. Podstawowe różnice między autem zasilanym zwykłym paliwem a tym przystosowanym do LPG można zaobserwować w układach: zapłonowym, zasilania oraz olejowym. Gaz LPG ma wyższą temperaturę spalania, a jego budowa oraz oddziaływanie chemiczne na olej mają również wpływ na właściwości smarne oleju. Dlatego w autach zasilanych LPG powinno się częściej zmieniać olej w silniku.

Temperatura

Na początek zatrzymajmy się na temperaturze. Wyższa temperatura spalania to dodatkowe obciążenie termiczne tłoka i głowicy oraz przenikanie tej temperatury przez materiały, z których zbudowany jest silnik. Wyższa temperatura denka tłoka może prowadzić do oksydacji, czyli utleniania oleju, które będzie miało wpływ na prawie każdy jego parametr. Efektem tego są zmiany lepkości oleju, jego przedwczesne starzenie się i ograniczanie możliwości smarnych wraz ze wzrostem liczby przejechanych kilometrów. W miejscach, w których występuje wyższa temperatura, może dochodzić także do tworzenia się osadów węglowych. Takimi miejscami najczęściej są pierścienie tłokowe, które mogą się z tego powodu zakleszczać. Jak zapobiegać takim sytuacjom? Możliwości jest wiele. Cięższe warunki pracy wymuszają używanie wyłącznie olejów wyjątkowo stabilnych termicznie. W wysokiej temperaturze niezwykle istotne są dodatki stosowane w olejach, co wymusza stosowanie olejów najwyższej jakości. Większa ilość osadów wymaga sprawnie działających detergentów. Cięższa praca wymusza również częstsze wymiany oleju, niż zaleca producent samochodu. Okresy między standardowymi wymianami są obliczane dla pracy silnika zasilanego benzyną. W przypadku eksploatacji na gazie LPG okresy powinny być zmniejszone o około 30%. Tryby wymiany typu LongLife w ogóle nie powinny być brane pod uwagę.

Skład chemiczny paliwa

Skrócenie czasu pomiędzy wymianami to nie tylko efekt wyższych temperatur i zużywania detergentów. Olej jest zaprogramowany na utrzymywanie zasadowego środowiska w silniku, co ma ograniczać korozję. Zasadowość oleju jest opisywana pojęciem całkowitej liczby zasadowej TBN. Związki kryjące się pod tym pojęciem mają za zadanie m.in. niwelowanie kwasowego odczynu produktów spalania, które wytrącają się w trakcie pracy silnika. Przy spalaniu gazu pojawia się więcej substancji kwasowych, które szczególnie mocno obciążają olej i prowadzą do szybszego wyczerpywania się składników jakościowych. Przyczyną jest wysoka zawartość siarki w gazie LPG. Normy dla benzyny i ON przewidują, że zawartość siarki w paliwie nie może przekraczać 10 PPM. Przy LPG zawartość siarki jest ustalona na 50 PPM, więc aż pięciokrotnie więcej niż w benzynie bezołowiowej. Siarka przedostaje się do komory tłokowo-korbowej i łączy się z parą wodną, tworząc kwas siarkawy i siarkowy. Kwasy te mogą być unieszkodliwiane przez olej, ale pod warunkiem, że wiążące je składniki, zawarte w pakiecie dodatków, nie są już wyczerpane. Z tym zjawiskiem możemy walczyć w jeden sposób – poprzez częstszą wymianę oleju.

Jeśli posiadamy auto, które ze względu na wiek i stopień eksploatacji nie może korzystać z dobrodziejstw olejów syntetycznych, powinniśmy wybrać wysokiej jakości olej półsyntetyczny, np. Castrol Magnatec 10W-40 A3/B4, zapewniający optymalną ochronę silnika. Olej ten, przeznaczony dla nowoczesnych silników benzynowych i wysokoprężnych, wyposażonych w turbosprężarki i intercoolery, doskonale sprawdza się także w starszych jednostkach. Olej używa inteligentnych molekuł dla zapewnienia stałej i aktywnej ochrony silnika już od momentu rozruchu i w trakcie rozgrzewania się. Doskonały wszędzie tam, gdzie producenci wymagają spełnienia specyfikacji ACEA A3/B4 lub API SL/CF o lepkości 10W-40.